• Wycena małego przedsiębiorstwa (wyd. III)

Publikacja wyjaśnia, czym różni się wycena małego podmiotu gospodarczego od wyceny dużego przedsiębiorstwa. Zawiera odpowiedzi na pytania: - Które podmioty należy zaliczyć do małych przedsiębiorstw z punktu widzenia wyceniającego? - Dlaczego praktyka wyceny dużych przedsiębiorstw bywa niewystarczająca do poprawnej wyceny małego przedsiębiorstwa? - Jaki jest udział właściciela w procesie kreowania wartości małego przedsiębiorstwa? - Jak odczytać „kod wartości" małego przedsiębiorstwa? - Jak wykorzystać standardowe metody wyceny przedsiębiorstw do szacowania wartości małego podmiotu gospodarczego? - Jak wycenić małe przedsiębiorstwo w sposób uproszczony? W krajowej literaturze (...) problematyka małego przedsiębiorstwa była do tej pory traktowana marginalnie lub w ogóle pomijana. Nader często odrębność małego przedsiębiorstwa jest zawężana jedynie do małej skali działania, co jest nie tyle uproszczeniem, co wręcz błędem. Recenzowana książka przedstawia wielorakie aspekty metodyczne wyceny małego podmiotu gospodarczego. prof. nzw. dr hab. Krystian Pera

Podtytuł Wycena małego przedsiębiorstwa (wyd. III)
Autor Jacek Kuczowic
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 216
66.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-775-5
Publikacja wyjaśnia, czym różni się wycena małego podmiotu gospodarczego od wyceny dużego przedsiębiorstwa. Zawiera odpowiedzi na pytania:
- Które podmioty należy zaliczyć do małych przedsiębiorstw z punktu widzenia wyceniającego?
- Dlaczego praktyka wyceny dużych przedsiębiorstw bywa niewystarczająca do poprawnej wyceny małego przedsiębiorstwa?
- Jaki jest udział właściciela w procesie kreowania wartości małego przedsiębiorstwa?
- Jak odczytać „kod wartości" małego przedsiębiorstwa?
- Jak wykorzystać standardowe metody wyceny przedsiębiorstw do szacowania wartości małego podmiotu gospodarczego?
- Jak wycenić małe przedsiębiorstwo w sposób uproszczony?

W krajowej literaturze (...) problematyka małego przedsiębiorstwa była do tej pory traktowana marginalnie lub w ogóle pomijana. Nader często odrębność małego przedsiębiorstwa jest zawężana jedynie do małej skali działania, co jest nie tyle uproszczeniem, co wręcz błędem. Recenzowana książka przedstawia wielorakie aspekty metodyczne wyceny małego podmiotu gospodarczego.
prof. nzw. dr hab. Krystian Pera

Wprowadzenie 7

Rozdział 1
Małe przedsiębiorstwo jako obiekt wyceny 13
1.1. Kryteria wyodrębniania małych przedsiębiorstw 13
1.1.1. Uwagi wstępne 13
1.1.2. Małe przedsiębiorstwo jako kategoria jakościowa 14
1.1.2.1. Instytucjonalne formy małego przedsiębiorstwa 14
1.1.2.2. Forma zarządzania podstawą wyodrębnienia małego przedsiębiorstwa 16
1.1.3. Ilościowe wyznaczniki definiowania małego przedsiębiorstwa 25
1.1.4. Wyodrębnienie małego przedsiębiorstwa jako obiektu wyceny 27
1.2. Cechy małego przedsiębiorstwa determinujące proces wyceny 31
1.3. Obszary powstawania wartości małego przedsiębiorstwa 38
1.4. Determinanty wartości małego przedsiębiorstwa 42

Rozdział 2
Procedura wyceny małego przedsiębiorstwa 49
2.1. Przesłanki wyceny małego przedsiębiorstwa 49
2.2. Fazy i etapy wyceny małego przedsiębiorstwa 54
2.2.1. Faza przygotowawcza 55
2.2.2. Faza realizacyjna 60
2.2.3. Faza kontrolno-rozliczeniowa 64
2.3. Źródła informacji w wycenie małego przedsiębiorstwa 66

Rozdział 3
Zastosowanie standardowych metod do wyceny małego przedsiębiorstwa 71
3.1. Podejścia do wyceny przedsiębiorstwa 71
3.2. Wycena małego przedsiębiorstwa w podejściu majątkowym 74
3.2.1. Wartość księgowa w procesie szacowania majątkowej wartości przedsiębiorstwa 74
3.2.2. Procedura wyceny przedsiębiorstwa metodami podejścia majątkowego 80
3.2.3. Szacowanie wartości rynkowej składników aktywów i pasywów bilansu 85
3.2.4. Wycena niematerialnych składników majątku 95
3.3. Dochodowa wycena małego przedsiębiorstwa 104
3.3.1. Model dochodowej wyceny przedsiębiorstwa 104
3.3.2. Dochód inwestora 108
3.3.3. Wyznaczanie stopy dyskontowej 113
3.3.3.1. Struktura stopy dyskontowej 113
3.3.3.2. Kalkulacja kosztu kapitału 116
3.3.4. Procedura wyceny dochodowej wartości przedsiębiorstwa 130
3.4. Wycena małych przedsiębiorstw w podejściu rynkowym 132
3.4.1. Użyteczność rynkowego podejścia w wycenie małych podmiotów 132
3.4.2. Metoda transakcji porównywalnych 134
3.4.3. Przychody ze sprzedaży w metodzie transakcji porównywalnych 142
3.4.4. Koncepcja operacyjnego dochodu gotówkowego dla właściciela 145
3.5. Korekta oszacowanej wartości przedsiębiorstwa o skutki braku płynności i „niepewności danych" 147

Rozdział 4
Uproszczone metody wyceny małego przedsiębiorstwa 153
4.1. Wprowadzenie 153
4.2. Metoda skapitalizowanej nadwyżki dochodu 154
4.3. Metoda skapitalizowanego dochodu ekonomicznego 164
4.3.1. Założenia i procedura wyceny 164
4.3.2. Szacowanie znormalizowanego dochodu ekonomicznego 169
4.3.2.1. Obszary i procedura normalizacji dochodu ekonomicznego 169
4.3.2.2. Normalizacja rachunku zysków i strat 172
4.4. Profesjonalna praktyka jako przedmiot wyceny 184
4.5. Formuły „Rules-of-Thumb" 190
4.5.1. Istota i zastosowanie „Rules-of-Thumb" 190
4.5.2. Wycena praktyk medycznych 192
4.5.3. Wycena praktyk stomatologicznych 193
4.5.4. Wycena biur rachunkowych 194
4.5.5. Wycena praktyk prawniczych 196
4.5.6. Wycena hoteli 197
4.5.7. Wycena restauracji 199

Zakończenie 201

Bibliografia 209

Dr JACEK KUCZOWIC - adiunkt w Katedrze Inwestycji i Nieruchomości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w problematyce wyceny i zarządzania wartością przedsiębiorstwa, oceny projektów inwestycyjnych i rachunkowości małych przedsiębiorstw.

Recenzent: prof. nzw. dr hab. Krystian Pera

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku