- Kategorie
-
Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 w wybranych funkcjonalnych obszarach zarządzania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej - próba
Sektor motoryzacyjny jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. Stosowanie rozwiązań Przemysłu 4.0 i efektywne wykorzystanie nowoczesnych technologii daje szansę na jego dalszy dynamiczny rozwój. Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 do procesów biznesowych przedsiębiorstw motoryzacyjnych powinno mieć miejsce nie tylko w obszarze produkcji czy logistyki, jak najczęściej się wskazuje, ale także obejmować ich pozostałe obszary funkcjonalne.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-813-4 |
EAN | 9788381028134 |
Posługując się wypracowanym modelem, autorzy ocenili poziom dojrzałości przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0 w sześciu następujących funkcjonalnych obszarach:
- zarządzanie produkcją,
- zarządzanie logistyką,
- zarządzanie jakością,
- zarządzanie kadrami,
- zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu,
- zarządzanie innowacjami.
W publikacji autorzy zachęcają przedsiębiorców do korzystania z zaproponowanych narzędzi do pomiaru poziomu dojrzałości przedsiębiorstwa we wdrażaniu Przemysłu 4.0 i porównywania swoich wyników z wynikami badanych przedsiębiorstw. Opracowany model może wspomagać menedżerów w rozważaniach na temat możliwości transformacji w kierunku Przemysłu 4.0 oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii i planów działań.
Książka jest adresowana przede wszystkim do praktyków, inżynierów i menedżerów z branży motoryzacyjnej, a także do pracowników naukowych zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwami w dobie wyzwań Przemysłu 4.0.
Wstęp 9
Rozdział 1
Metodyka badawcza 17
Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak
Rozdział 2
Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na świecie oraz w Polsce i na Śląsku 21
Ewa Stawiarska, Mirosław Matusek
2.1. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na świecie 21
2.2. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej w Polsce 28
2.3. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej zlokalizowanych na Śląsku 34
Podsumowanie 40
Rozdział 3
Produkcja i logistyka w dobie Przemysłu 4.0 41
Mirosław Matusek
3.1. Produkcja w dobie Przemysłu 4.0 43
3.2. Logistyka w dobie Przemysłu 4.0 54
3.3. Przemysł 4.0 w przedsiębiorstwach i łańcuchach dostaw funkcjonujących w Polsce - wyniki badań 64
3.4. Propozycja rozwiązań Przemysł 4.0 dla branży motoryzacyjnej 68
Podsumowanie 73
Rozdział 4
Zarządzanie przedsiębiorstwem zgodnie z normą IATF 16949 75
Radosław Wolniak
4.1. Zarządzanie jakością w branży motoryzacyjnej 76
4.2. Historia normy IATF 16949 85
4.3. Funkcjonowanie normy IATF 16949 w branży motoryzacyjnej w warunkach Przemysłu 4.0 89
4.4. Proponowane metody i narzędzia zarządzania jakością stosowane w normie IATF 16949 96
Podsumowanie 100
Rozdział 5
Kompetencje pracowników branży motoryzacyjnej w aspekcie wymogów Przemysłu 4.0 101
Danuta Szwajca
5.1. Wyzwania Przemysłu 4.0 dla pracowników i menedżerów - model inżyniera 4.0 102
5.2. Przygotowanie kadr do wymogów Przemysłu 4.0 w branży motoryzacyjnej - luka kompetencyjna 110
5.3. Poziom kompetencji pracowników branży motoryzacyjnej w Polsce w kontekście wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 - wyniki badań 114
5.4. Proponowane metody i narzędzia zarządzania kadrami inżynierskimi 117
Podsumowanie 124
Rozdział 6
Społeczna odpowiedzialność biznesu motoryzacyjnego a wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 125
Ewa Stawiarska
6.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 - kluczowe wyzwania 128
6.2. Poziom dojrzałości we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0, a intensywność CSR w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych zlokalizowanych w Polsce - wyniki badań 136
6.3. Propozycje zmian w polityce CSR przedsiębiorstwa w kontekście wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 140
Podsumowanie 145
Rozdział 7
Rozwijanie innowacji produktowych w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej w dobie Przemysłu 4.0 147
Ewa Stawiarska
7.1. Strategia i kultura innowacyjna biznesu motoryzacyjnego a wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 - kluczowe wyzwania 149
7.2. Rozwijanie innowacji produktowych w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej z wykorzystaniem rozwiązań Przemysłu 4.0 - wyniki badań 163
7.3. Propozycje zmian w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa uwzględniające rozwiązania Przemysłu 4.0 166
Podsumowanie 169
Rozdział 8
Wnioski i rekomendacje 171
Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak
Zakończenie 179
Bibliografia 183
Spis rysunków 195
Spis tabel 199
Załączniki 201
Autorzy - pracownicy naukowi Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej - uczelni, której priorytetowym obszarem badawczym jest automatyzacja procesów i Przemysł 4.0 - specjalizują się w zagadnieniach zarządzania: produkcją, logistyką, jakością, kadrami, innowacjami, społeczną odpowiedzialnością biznesu. W książce wykorzystują nie tylko swoją wiedzę naukową, lecz także doświadczenie praktyczne zdobyte jako szkoleniowcy, audytorzy, eksperci biznesowi, konsultanci projektów badawczych i inwestycyjnych. Badania naukowe w branży motoryzacyjnej prowadzą od lat, na potrzeby prac awansowych, projektów naukowych i artykułów (dostępnych w Bazie Dorobek Politechniki Śląskiej).
Recenzja: Dr hab. Barbara Piontek, prof. Wyższej Szkoły Bankowej w Dąbrowie Górniczej oraz zastępca prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA
Polub nas na Facebooku