• Socjologia designu (wyd. III)

Design, designerski to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do sztuki, architektury, przemysłu, multimediów, mody czy nawet kulinariów. Współcześnie niemal wszystko może być designerskie bądź niedesignerskie, stąd pojemność tego słowa zdaje się być niewyczerpana. Czy rzeczywiście pojęcie to jest aż tak pojemne? Czy jego przedostanie się do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej wiedzy w zakresie wzornictwa czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za nim treści? Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin socjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo? Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa.

Podtytuł Socjologia designu (wyd. III)
Autor Magdalena Piłat-Borcuch
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 146
52.00 36.40
Do końca promocji pozostało:
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
32.76
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-837-0
Design, designerski to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do sztuki, architektury, przemysłu, multimediów, mody czy nawet kulinariów. Współcześnie niemal wszystko może być designerskie bądź niedesignerskie, stąd pojemność tego słowa zdaje się być niewyczerpana.
Czy rzeczywiście pojęcie to jest aż tak pojemne? Czy jego przedostanie się do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej wiedzy w zakresie wzornictwa czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za nim treści?
Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin socjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo?
Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa.
Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę:
• Funkcjonowanie designu w społecznej świadomości.
• Oddziaływanie designu na społeczeństwo (Czy i jak design oddziałuje na społeczeństwo? Dlaczego niektóre projekty przedostają się do masowej wyobraźni, a inne nie? W jaki sposób design kształtuje gusta, upodobania, a także generuje w danym człowieku potrzebę posiadania jakiegoś dobra?).
• Oddziaływanie społeczeństwa na design (Czy i na ile społeczne potrzeby przekładają się na tworzone projekty? Czy i w jakim stopniu tworzone projekty są użyteczne dla społeczeństwa?).
• Relacje między masowością a elitarnością designu.

Książka ta może być interesującą lekturą nie tylko dla osób zainteresowanych socjologią, ale również dla designerów i wszystkich, którzy dostrzegają znaczenie społecznego tworzenia rzeczywistości.

Wstęp 9

Rozdział 1. Design w perspektywie socjologicznej 9
1.1. Socjologia designu - ujęcie definicyjne 9
1.2. Design jako odpowiedź na potrzeby społeczne 16
1.3. Design jako przyczynek do zwycięstwa marksowskiej idei 25

Rozdział 2. Konsumpcyjne wymiary designu 35
2.1. Kreatywność jako podstawowy wyróżnik designera 35
2.2. Design w „służbie" społeczeństwa konsumpcyjnego 47
2.3. Krytyczne ujęcie designu 56

Rozdział 3. Historyczne uwarunkowania rozwoju designu 65
3.1. Design czyli co? 65
3.2. Historia designu na świecie 80
3.3. Historia designu w Polsce 86

Rozdział 4. O designie w świetle badań własnych 93
4.1. Portret środowiska designerów 93
4.2. Design w świadomości społecznej 113
4.3. Podsumowanie wyników badań empirycznych 130

Zakończenie 135
Bibliografia 137
Spis tabel 142
Spis wykresów 143
Spis rysunków 146

Recenzent: Prof. zw. dr hab. Marek S. Szczepański

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku