- Kategorie
-
Mikroekonomiczne podstawy makroekonomii. Konceptualizacja gospodarki narodowej
W literaturze przedmiotu twierdzi się, że makroekonomia - jako nauka - pojawiła się wtedy, gdy swoje prace zaczął publikować John Maynard Keynes. Autor w tej monografii pokazuje, że prapoczątki makroekonomii obserwowano już w XVI wieku, w opracowaniach Antoina de Monchretiena. Również późniejsze prace Francoisa Quesnay'a, Jeana-Baptiste Colberta, Adama Smitha oraz Davida Ricardo (XVII i XVIII wiek) należy zaliczyć bez wątpienia do początków teorii makroekonomicznej. Mikroekonomia zajmuje się badaniem zachowania się mikropodmiotów gospodarczych. Stąd aż do czasów J.M. Keynesa, wśród teoretyków ekonomii panowało przekonanie, że zachowanie się gospodarki, jako całości, jest sumą zachowań indywidualnych podmiotów gospodarczych. W I i II połowie XX wieku zaczęły pojawiać się teorie makroekonomiczne (monetaryzm, neokeynesizm, instytucjonalizm), które stwierdzały, że prawidłowości występujące w całej gospodarce nie dają się wyjaśnić za pomocą prostej sumy zachowań indywidualnych podmiotów gos
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-033-6 |
EAN | 9788381020336 |
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Powstanie makroekonomii, jej rozwój i związek z mikroekonomią 21
1.1. Geneza makroekonomii 21
1.2. Rozwój szkół makroekonomicznych. Powstanie neuromakroekonomii 35
1.3. Metodologia badań mikroekonomicznych i makroekonomicznych a czas krótki, średni i długi 44
1.4. Makroekonomia a polityka gospodarcza państwa 54
1.5. Podsumowanie 71
Rozdział 2
Popyt konsumpcyjny a gospodarstwo domowe 73
2.1. Gospodarstwo domowe - istota i funkcje 73
2.2. Keynesowska funkcja konsumpcji - wady i zalety. Funkcja popytu łącznego 91
2.3. Teorie konsumpcji ukierunkowane na przyszłość a oszczędzanie 102
2.4. Wahania PKB i jego wpływ na dochód i konsumpcję gospodarstwa domowego 112
2.5. Podsumowanie 116
Rozdział 3
Inwestycje jako efekt transformacji popytu konsumpcyjnego w popyt inwestycyjny 117
3.1. Determinanty wolumenu inwestycji i wydatków inwestycyjnych w kraju 117
3.2. Przedsiębiorstwo jako miejsce transformacji popytu konsumpcyjnego w popyt inwestycyjny 131
3.3. Sztywność cen a podaż przedsiębiorstwa i eo ipso wielkość inwestycji 146
3.4. Polityka fiskalna państwa a inwestycje - efekt wypychania 149
3.5. Polityka pieniężna państwa a inwestycje 155
3.6. Handel zagraniczny a inwestycje 159
Rozdział 4
Konceptualizacja gospodarki narodowej 163
4.1. Organicystyczna koncepcja gospodarki narodowej 164
4.2. Atomistyczna koncepcja gospodarki narodowej 167
4.3. Strukturalistyczna koncepcja gospodarki narodowej 170
4.4. Prawa ekonomiczne a prawa przyrodnicze w świetle ujęcia gospodarki narodowej jako bytu strukturalnego 174
4.5. Mikrokonkurencyjność a makrokonkurencyjność w ujęciu globalnym 179
4.6. Podsumowanie 185
Zakończenie 187
Bibliografia 189
Spis tabel, schematów i rysunków 193
Prof. dr hab. Marian Noga - Dyrektor Instytutu Finansów i Rachunkowości oraz jednocześnie Dyrektor Instytutu Współpracy z Biznesem Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Spectrum badań profesora obejmuje wzrost gospodarczy i jego pomiar, ekonomię kultury, neuroekonomię, badania gospodarki kreatywnej in statu nascendi oraz konstruowanie i realizowanie polityki monetarnej. Dorobek naukowy Profesora obejmuje 27 książek oraz ponad 160 artykułów naukowych opublikowanych w kraju i za granicą (Nowy Jork, Londyn, Munster, Drezno).
Polub nas na Facebooku