-
Koszyk jest pusty
-
x
-
Koszyk jest pusty
-
x
- Kategorie
-
Zarządzanie ryzykiem transakcji biznesowych a bezpieczeństwo ekonomiczne jednostek samorządu terytorialnego
Podejmowanie decyzji ekonomicznych na obecnym etapie rozwoju gospodarki w Polsce i na świecie wymaga z jednej strony wspomagania przez sztuczną inteligencję, z drugiej − zapewnienia bezpieczeństwa podejmującego decyzję. Dotyczy to zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego. Autorzy tej monografii postanowili przeanalizować koncepcję nowoczesnego zarządzania publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek samorządu terytorialnego, w której istotną rolę odgrywa informacja i proces jej wymiany. W kontekście podejmowania decyzji biznesowych poszukiwano nowych idei zarządzania w sektorze publicznym. Literatura przedmiotu jednoznacznie pokazuje, że należy tutaj stworzyć model menedżerskiego zarządzania publicznego. Miałby on co do zasady polegać na zarządzaniu, a nie na administrowaniu. Zarządzanie powinno oznaczać zdolność jednostek samorządu terytorialnego do dostarczania społeczeństwu wszystkich dóbr publicznych będących wyrazem oczekiwań społeczeństwa − w sposób skuteczny, przejrzysty, bezstronny i odpowiedzialny, podporządkowany posiadanym zasobom. Wyniki badań, zaprezentowane w tej monografii, pozwoliły na sformułowanie następującej konkluzji: jednostki samorządu terytorialnego (JST) muszą aktywnie wkroczyć na ścieżkę transformacji cyfrowej, ze szczególnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji, gdyż wtedy będą mogły dostarczać takie usługi publiczne, które są oczekiwane przez społeczności lokalne, w sposób racjonalny i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 978-83-8102-974-2 |
| EAN | 9788381029742 |
W kontekście podejmowania decyzji biznesowych poszukiwano nowych idei zarządzania w sektorze publicznym. Literatura przedmiotu jednoznacznie pokazuje, że należy tutaj stworzyć model menedżerskiego zarządzania publicznego. Miałby on co do zasady polegać na zarządzaniu, a nie na administrowaniu. Zarządzanie powinno oznaczać zdolność jednostek samorządu terytorialnego do dostarczania społeczeństwu wszystkich dóbr publicznych będących wyrazem oczekiwań społeczeństwa − w sposób skuteczny, przejrzysty, bezstronny i odpowiedzialny, podporządkowany posiadanym zasobom.
Wyniki badań, zaprezentowane w tej monografii, pozwoliły na sformułowanie następującej konkluzji: jednostki samorządu terytorialnego (JST) muszą aktywnie wkroczyć na ścieżkę transformacji cyfrowej, ze szczególnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji, gdyż wtedy będą mogły dostarczać takie usługi publiczne, które są oczekiwane przez społeczności lokalne, w sposób racjonalny i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Wstęp 7
Rozdział 1
Ryzyko gospodarcze w procesie prowadzenia biznesu 9
1.1. Niepewność a ryzyko w biznesie 9
1.2. Proces podejmowania decyzji w biznesie a środowisko przyrodnicze w świetle rozwoju sztucznej inteligencji 21
1.3. Osobowość podejmującego decyzje biznesowe 34
1.4. Ryzyko systemowe państwa a bezpieczeństwo ekonomiczne 39
Rozdział 2
Sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie w transakcjach biznesowych 43
2.1. Sztuczna inteligencja w procesie przygotowania decyzji biznesowej 43
2.2. Sztuczna inteligencja a ograniczanie ryzyka gospodarczego 50
2.3. Sztuczna inteligencja jako dźwignia wzrostu gospodarczego 57
2.4. Kształtowanie i realizacja procesu decyzyjnego przez organy jednostek samorządu terytorialnego [JST] w zakresie gospodarowania 61
2.5. Kryteria oceny efektywności decyzji podjętych przez podmioty publiczne 67
Rozdział 3
Badanie kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego z wykorzystaniem New Public Management 71
3.1. Idee i praktyki New Public Management 71
3.2. Ocena i analiza kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego z wykorzystaniem instrumentów New Public Management 85
3.3. Pożądane kierunki zmian sprawozdawczości jednostki samorządu terytorialnego dla skutecznej realizacji New Public Management 105
Rozdział 4
Zasady oceny ryzyka finansowego a mechanizmy kontroli długu jednostki samorządu terytorialnego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji 117
4.1. Sztuczna inteligencja i nowe technologie w jednostce samorządu terytorialnego a teoretyczne modele kontroli długu 117
4.2. Ocena ryzyka finansowego jednostki samorządu terytorialnego a usprawnianie zarządzania w procesie podejmowania decyzji biznesowych 131
4.3. Rekomendowane dobre praktyki w zakresie integracji sztucznej inteligencji w jednostce samorządu terytorialnego 142
Zakończenie 153
Bibliografia 155
Dr EWA GUBERNAT - adiunkt w katedrze Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Jest autorką ponad 30 artykułów naukowych oraz 1 monografii. W swoich badaniach zajmuje się finansami publicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem finansów jednostek samorządu terytorialnego, problemami bankowości i nadzoru bankowego oraz ubezpieczeniami społecznymi.
Dr BENIAMIN NOGA - adiunkt w Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu i jednocześnie pracuje w biznesie, zarządzając spółkami prawa handlowego. Jest autorem 5 monografii i ponad 20 artykułów naukowych opublikowanych w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w analizie podejmowania decyzji ekonomicznych w organizacjach oraz zarządzaniu finansami przedsiębiorstw.
Prof. dr hab. MARIAN NOGA - profesor zwyczajny w Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu, gdzie pełni funkcję dyrektora Instytutu Współpracy z Biznesem. Opublikował 35 monografii oraz 250 artykułów naukowych w Polsce, Anglii, USA, m.in. w wydawnictwach Cedewu, Routledge, Palgrave McMillan i Oxford. Były senator RP dwóch kadencji, b. członek Rady Polityki Pieniężnej i b. rektor Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu przez dwie kadencje. Specjalizuje się w analizie makroekonomicznej, polityce pieniężnej i fiskalnej, a także jest autorem nowej gałęzi wiedzy ekonomicznej, czyli neuroekonomii.
Recenzja: Dr hab. inż. Tomasz Smal, prof. UWSB Merito we Wrocławiu
Polub nas na Facebooku