- Kategorie
-
Zarządzanie projektem. Podręcznik przyszłego Pma (wyd. II)
Zarządzanie projektami jest wciąż aktualną dziedziną wiedzy, szczególnie w dobie dynamicznie zmieniającej się gospodarki. Statystyki zakończonych projektów zbierane na całym świecie pokazują dobitnie, że nie wszystkie projekty kończą się sukcesem, a w stosunku do wielu z nich, główni interesariusze mają poważne zastrzeżenia co do ich efektywności. Warto zatem zaproponować świeże spojrzenie, podzielić się praktyką w zakresie realizacji projektów, podać wskazówki, które ukierunkują sposób zarządzania projektem. Niniejszy podręcznik jest adresowany do studentów ostatnich lat studiów na kierunku zarządzanie i pokrewnych oraz dla studentów studiów podyplomowych zarządzanie projektami. W książce zebrane zostały najczęściej stosowane metody i techniki zarządzania projektami, jak również wiele uwag oraz sugestii dotyczących uniknięcia błędu kopiowania 1:1 proponowanych w nim narzędzi bezpośrednio do praktyki przedsiębiorstwa. Zwraca się w niej dużą uwagę na dostosowanie metod, technik, narzędzi i zachowań do warunków otoczenia, wymagań interesariuszy, rodzaju i charakterystyki projektu. Układ treści podręcznika nawiązuje do czteroetapowego modelu przebiegu projektu, w którym wyróżnia się: fazę przygotowania do rozpoczęcia projektu, fazę planowania, fazę realizacji i fazę zamykania. Dla każdej z tych faz rozwoju projektu został zarezerwowany jeden rozdział, w którym Czytelnik znajdzie informacje, porady, sugestie i przykłady dotyczące zastosowania narzędzi, norm i zachowań przydatnych w celu zwiększenia efektywności pracy w danej fazie.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-672-7 |
EAN | 9788381026727 |
Niniejszy podręcznik jest adresowany do studentów ostatnich lat studiów na kierunku zarządzanie i pokrewnych oraz dla studentów studiów podyplomowych zarządzanie projektami. W książce zebrane zostały najczęściej stosowane metody i techniki zarządzania projektami, jak również wiele uwag oraz sugestii dotyczących uniknięcia błędu kopiowania 1:1 proponowanych w nim narzędzi bezpośrednio do praktyki przedsiębiorstwa. Zwraca się w niej dużą uwagę na dostosowanie metod, technik, narzędzi i zachowań do warunków otoczenia, wymagań interesariuszy, rodzaju i charakterystyki projektu.
Układ treści podręcznika nawiązuje do czteroetapowego modelu przebiegu projektu, w którym wyróżnia się: fazę przygotowania do rozpoczęcia projektu, fazę planowania, fazę realizacji i fazę zamykania. Dla każdej z tych faz rozwoju projektu został zarezerwowany jeden rozdział, w którym Czytelnik znajdzie informacje, porady, sugestie i przykłady dotyczące zastosowania narzędzi, norm i zachowań przydatnych w celu zwiększenia efektywności pracy w danej fazie.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Przygotowanie projektu 14
1.1. Biznesowe uzasadnienie podjęcia projektu 15
1.1.1. Podejście strategiczne 15
1.1.2. Ocena opłacalności projektu 22
1.1.2.1. Istota analizy 22
1.1.2.2. Metody proste oceny opłacalności projektu 23
1.1.2.3. Złożone metody oceny opłacalności projektów 28
1.2. Kreowanie produktów i usług spełniających potrzeby 33
1.2.1. Projektowanie zorientowanie na użytkownika 33
1.2.2. Projektowanie wrażeń użytkownika 34
1.2.3. Etapy myślenia projektowego 36
1.3. Definiowanie celów projektu 43
1.4. Zarządzanie ryzykiem w fazie przygotowania 47
1.4.1. Plan zarządzania ryzykiem 49
1.4.2. Identyfikacja i ocena ryzyka w fazie przygotowania projektu 51
1.5. Planowanie kamieni milowych 52
1.6. Definiowanie zespołu zarządzania projektem 56
Rozdział 2
Planowanie projektu 61
2.1. Budowanie zespołu 62
2.1.1. Definicja zespołu 63
2.1.2. Zasady budowania zespołu projektowego 65
2.1.3. Rola kierownika projektu 69
2.2. Struktura podziału prac 72
2.3. Tworzenie harmonogramu projektu 80
2.3.1. Tworzenie wykresów Gantta 81
2.3.2. Planowanie czasu przy użyciu metod sieciowych 83
2.3.3. Metoda PERT 96
2.4. Planowanie zasobów projektu 98
2.4.1. Przydzielanie ról w projekcie 98
2.4.2. Planowanie harmonogramów zasobów 100
2.5. Planowanie budżetu 103
2.5.1. Planowanie kosztów zadań projektowych 105
2.5.2. Rozkład budżetu w czasie 108
2.6. Zarządzanie ryzykiem w fazie planowania 112
2.6.1. Identyfikacja ryzyka 115
2.6.2. Ocena jakościowa ryzyka 119
2.6.3. Ocena ilościowa ryzyka 125
2.6.4. Reagowanie na ryzyko 127
Rozdział 3
Realizacja projektu 132
3.1. Metody monitorowania postępu prac 134
3.2. Metody mierzenia postępu harmonogramu 138
3.3. Metody pomiaru postępu kosztów 139
3.4. Analiza wartości wypracowanej (Earned Value) 141
3.5. Zarządzanie ryzykiem w fazie realizacji 144
Rozdział 4
Zamykanie projektu 148
4.1. Rozwiązanie zespołu 150
4.2. Formalne zamknięcie projektu 150
4.3. Kapitalizacja wiedzy w organizacji 151
4.3.1. Zarządzanie wiedzą w organizacji 151
4.3.2. Proces zarządzania wiedzą projektową 156
Załącznik 162
Literatura 181
Recenzenci:
Dr hab. Elżbieta Jędrych, prof. nadzw., Akademia Biznesu i Finansów VISTULA
Dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk, prof. Politechniki Warszawskiej
Polub nas na Facebooku