- Kategorie
-
Pomiar i raportowanie dokonań przedsiębiorstwa
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-461-7 |
EAN | 9788375564617 |
Książka jest poświęcona problematyce zarządzania szeroko rozumianymi wynikami przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem pomiaru i raportowania dokonań.
Po przestudiowaniu książki Czytelnik zdobędzie wiedzę o tym:
- Jaka jest relacja między systemem kontroli zarządczej a systemem pomiaru dokonań przedsiębiorstwa?
- Na czym polega wewnętrzne raportowanie dokonań przy zastosowaniu zrównoważonej karty wyników?
- Jakie mierniki stosuje się w pomiarze dokonań w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa?
- W jakich zewnętrznych raportach prezentuje się informacje na temat dokonań przedsiębiorstwa?
- Jakie instrumenty stosuje się w ocenie dokonań w wybranych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Książka jest adresowana do:
- dyrektorów i prezesów zarządów przedsiębiorstw,
- menedżerów i specjalistów ds. controllingu,
- analityków finansowych,
- doradców biznesowych,
- słuchaczy studiów podyplomowych,
- studentów kierunków ekonomicznych.
Wprowadzenie 7
1. Systemy kontroli zarządczej w przedsiębiorstwie - Piotr Bednarek 9
11. Pojęcie i zakres kontroli jako funkcji zarządzania 9
1.2. Cybernetyczna koncepcja systemu kontroli zarządczej 11
1.3. Behawioralna koncepcja systemu kontroli zarządczej 14
1.4. Koncepcja dźwigni kontroli 16
1.5. Pakiet systemów kontroli zarządczej 20
Bibliografia 26
2. Systemy pomiaru dokonań przedsiębiorstwa - Marcin Kowalewski 27
2.1. Zarys definicyjny i ewolucja systemów pomiaru dokonań 27
2.2. Prezentacja wybranych systemów pomiaru dokonań 29
2.3. Proces przygotowania i wdrożenia systemu pomiaru dokonań do przedsiębiorstwa 39
2.4. Podstawowe błędy związane z wykorzystaniem systemu pomiaru dokonań w zarządzaniu przedsiębiorstwem 43
Bibliografia 44
3. Raportowanie wewnętrzne w przedsiębiorstwie - Bartłomiej Nita 47
3.1. Istota i zakres raportowania wewnętrznego 47
3.2. Zrównoważona karta wyników jako ramy raportowania dokonań 51
3.3. Cele i mierniki raportowane w zrównoważonej karcie wyników 53
3.4. Wykorzystanie map strategii w raportowaniu wewnętrznym 58
3.5. Przykład zastosowania zrównoważonej karty wyników w raportowaniu wewnętrznym 60
Bibliografia 64
4. Kaskadowanie celów strategicznych i ich mierników dokonań - Maria Nieplowicz 65
4.1. Wymagania odnośnie celów i ich mierników dokonań 65
4.2. Metody kaskadowania 68
4.3. Przykład kaskadowania celów strategicznych i ich mierników dokonań 72
Bibliografia 81
5. Pomiar dokonań w ośrodkach odpowiedzialności - Grzegorz Lew 83
5.1. Decentralizacja zarządzania przez ośrodki odpowiedzialności 83
5.2. Mierniki oceny dokonań ośrodków odpowiedzialności 87
5.3. Ocena dokonań ośrodków odpowiedzialności 90
5.4. Raportowanie dokonań ośrodków odpowiedzialności 98
Bibliografia 101
6. Mierniki działań w zarządzaniu łańcuchem dostaw - Robert Kowalak 103
6.1. Istota łańcucha dostaw 103
6.2. Zarządzanie łańcuchem dostaw 107
6.3. Zależności systemowe w łańcuchu dostaw 110
6.4. Zarządzanie kosztami działań łańcucha dostaw 111
6.5. Mierniki działań w systemie zaopatrzenia 114
6.6. Mierniki działań w systemie produkcji 116
6.7. Mierniki działań w systemie sprzedaży 118
Bibliografia 120
7. Identyfikacja i wycena przychodów - Michał Poszwa 123
7.1. Zakres informacji o przychodach w sprawozdawczości przedsiębiorstwa 123
7.2. Istota i wycena przychodów w rachunkowości 125
7.3. Zakres przychodów w rachunku wyniku podatkowego 131
7.4. Procedury wyceny przychodów podatkowych 134
Bibliografia 136
8. Sprawozdanie z działalności jako źródło informacji o dokonaniach przedsiębiorstwa - Edward Nowak 139
8.1. Sprawozdanie z działalności jako element raportu rocznego 139
8.2. Cel i charakter sprawozdania z działalności 143
8.3. Zawartość sprawozdania z działalności jednostki 146
8.4. Sprawozdanie z działalności emitenta 148
8.5. Komentarz zarządu w świetle regulacji międzynarodowych 151
8.6. Użyteczność informacji prezentowanych w sprawozdaniu z działalności 154
Bibliografia 155
9. Analiza finansowa w procesie transformacji własnościowej przedsiębiorstwa - Wojciech Krzeszowski 157
9.1. Analiza finansowa jako element due diligence 157
9.2. Analiza makrootoczenia i branży 159
9.3. Analiza zasobów majątkowych 160
9.4. Analiza kapitałów własnych oraz zobowiązań 163
9.5. Analiza kosztów i przychodów 165
9.6. Analiza przepływów pieniężnych 172
9.7. Analiza ryzyka zakładanych wartości 173
Bibliografia 176
10. Planowanie, budżetowanie i pomiar dokonań w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi - Marta Nowak 177
10.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi i potrzeba pomiaru dokonań w obszarze HRM 177
10.2. Planowanie i budżetowanie w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi 184
10.3. Wskaźniki dokonań dla obszaru zarządzania zasobami ludzkimi 193
Bibliografia 199
11. Analiza odchyleń w kontroli wykonania budżetów - Zdzisław Kes 201
11.1. Kontrola wykonania budżetów w procesie budżetowania 201
11.2. Miejsce analizy odchyleń w kontroli wykonania budżetów 209
11.3. Metody badań przyczynowych odchyleń 211
11.4. Metodyka dezagregacji odchyleń 215
11.5. Ustalanie istotności odchyleń na potrzeby kontroli budżetowej 218
Bibliografia 222
12. Koncepcja beyond budgeting a tradycyjne budżetowanie - Maciej Norkowski 225
12.1. Krytyka tradycyjnego budżetowania jako geneza koncepcji beyond budgeting 225
12.2. Mechanizm odejścia od tradycyjnego budżetowania 226
12.3. Rola procesów adaptacyjnych w koncepcji beyond budgeting 231
12.4. Rola radykalnej decentralizacji w koncepcji beyond budgeting 235
12.5. Narzędzia wykorzystywane w ramach koncepcji beyond budgeting oraz postulat zmiany mentalności i sposobu myślenia 239
Bibliografia 242
Polub nas na Facebooku