• Niezależność audytu wewnętrznego w polskiej administracji samorządowej

Problematyka monografii dotyczy niezależności audytu wewnętrznego w polskiej administracji samorządowej. Treść publikacji skupia się na identyfikacji czynników zagrażających rzetelnemu i bezstronnemu świadczeniu usług audytu. Problem zachowania autonomii tego instrumentu wspomagającego zarządzanie ryzykiem w działalności JST w dynamicznie zmieniających się czasach nabiera szczególnego znaczenia. Misja współczesnego audytu wewnętrznego zdecydowanie wykracza poza modelowe ramy zarezerwowane dla klasycznej kontroli wewnętrznej - przyjmując rolę diagnosty systemu zarządzania identyfikującego przyszłe zagrożenia. Jedynie zachowując postulat niezależności organizacyjnej i operacyjnej, audyt skłonny jest dokonywać obiektywnych ocen funkcjonowania mechanizmów zarządzania i kontroli, dostarczając zleceniodawcom swoich usług, bezstronnej analizy i niestandardowych rozwiązań w dążeniu do doskonałości i zarządzania zmianą.

Podtytuł Niezależność audytu wewnętrznego w polskiej administracji samorządowej
Autor Piotr Sołtyk
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 222
90.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 7 dni
ISBN 978-83-8102-894-3
Problematyka monografii dotyczy niezależności audytu wewnętrznego w polskiej administracji samorządowej. Treść publikacji skupia się na identyfikacji czynników zagrażających rzetelnemu i bezstronnemu świadczeniu usług audytu. Problem zachowania autonomii tego instrumentu wspomagającego zarządzanie ryzykiem w działalności JST w dynamicznie zmieniających się czasach nabiera szczególnego znaczenia. Misja współczesnego audytu wewnętrznego zdecydowanie wykracza poza modelowe ramy zarezerwowane dla klasycznej kontroli wewnętrznej - przyjmując rolę diagnosty systemu zarządzania identyfikującego przyszłe zagrożenia. Jedynie zachowując postulat niezależności organizacyjnej i operacyjnej, audyt skłonny jest dokonywać obiektywnych ocen funkcjonowania mechanizmów zarządzania i kontroli, dostarczając zleceniodawcom swoich usług, bezstronnej analizy i niestandardowych rozwiązań w dążeniu do doskonałości i zarządzania zmianą.
Publikacja wzbogaca nieliczny jeszcze zasób wiedzy o wybranych aspektach niezależności audytu wewnętrznego na płaszczyźnie działania JST i rozwiązaniach, jakie należy zastosować, aby kluczowe reguły, takie jak niezależność i bezstronność, były w pełni zachowane. Motywem przewodnim książki jest także zaprezentowanie recept na oddalenie ryzyka powodującego ograniczenie niezależności audytu wewnętrznego, a tym samym spowodowanie, aby spełniał on swoją misję polegającą na przysparzaniu wartości dodanej i usprawnianiu działalności operacyjnej JST.
Publikacja może być wykorzystana przez środowisko akademickie, zarówno przez pracowników naukowych zajmujących się tematyką audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej, jak też może być użyteczna w procesie dydaktycznym dla studentów różnych kierunków studiów, w szczególności: finansów i rachunkowości, audytu finansowego, ekonomii, prawa i administracji. Książka będzie źródłem uporządkowanej wiedzy dla audytorów wewnętrznych, biegłych rewidentów i pracowników kontroli oraz innych praktyków zajmujących się tematyką audytu wewnętrznego.

Wprowadzenie 9

Rozdział 1
Audyt wewnętrzny w administracji samorządowej 15
1.1. Źródła wiedzy i etapy rozwoju audytu wewnętrznego 15
1.2. Funkcje współczesnego audytu wewnętrznego w uzupełnieniu procesu zarządzania 27
1.3. Model organizacyjny audytu wewnętrznego i propozycje jego zmian 42
1.4. Systematyka audytu wewnętrznego 54

Rozdział 2
Jakość usług audytu wewnętrznego 71
2.1. Rola standardów zawodowych audytu wewnętrznego w zapewnieniu realizacji postulatu niezależności i obiektywizmu 71
2.2. Dysfunkcje wynikające z niestosowania międzynarodowych standardów praktyki zawodowej audytu wewnętrznego 83
2.3. Niezależność audytu wewnętrznego jako zobowiązanie etyczne 88
2.4. Wymogi kwalifikacyjne audytorów zwiększające niezależność i bezstronność ich usług 96

Rozdział 3
Audyt wewnętrzny w roli diagnosty procesu zarządzania ryzykiem 103
3.1. Pojęcie i istota ryzyka w polskiej administracji samorządowej 103
3.2. Kluczowe ryzyka będące przedmiotem zainteresowań audytu wewnętrznego 111
3.3. Diagnostyczna rola audytu wewnętrznego w procesie zarządzania ryzykiem 123
3.4. Wybrane problemy niezależności audytu wewnętrznego w trakcie szacowania ryzyka 134
3.5. Rekomendacje odnoszące się do ograniczenia ryzyka naruszenia zasad niezależności i obiektywizmu audytu wewnętrznego 142

Rozdział 4
Próba oceny niezależności audytu wewnętrznego 153
4.1. Cel główny badania i cele szczegółowe 153
4.2. Metody i narzędzie badawcze 154
4.3. Dobór próby do badań 157
4.4. Wyniki analizy w przedmiocie samodzielności i niezależności audytu wewnętrznego w polskiej administracji samorządowej 159
4.4.1. Funkcja samodzielności i niezależności audytu wewnętrznego w praktyce 159
4.4.2. Płeć audytora wewnętrznego a jego samodzielność i niezależność 161
4.4.3. Swobodny dostęp audytora wewnętrznego do użytecznej informacji i dokumentacji weryfikacyjnej 162
4.4.4. Wpływ wieku personelu audytorskiego na nieograniczony dostęp do informacji zarządczej 165
4.4.5. Informowanie audytora o bieżących działaniach jednostki jako atut jego niezależności i wzmocnienia operatywności 167
4.4.6. Bezpośredni zwierzchnik służbowy audytora a osiągnięcie i utrzymanie niezależności 169
4.4.7. Status organizacyjny komórki audytu wewnętrznego 171
4.4.8. Wpływ regulacji prawnych na nienaruszanie zasady niezależności i bezstronności 173
4.4.9. Udział włodarzy samorządowych w procedurach planowania zadań zapewniających 174
4.4.10. Wpływ okresu prowadzenia audytu na przydzielanie mu zadań niezwiązanych z oceną kontroli zarządczej 177
4.4.11. Główne postulaty respondentów zwiększające niezależność i bezstronność audytu wewnętrznego 179

Rozdział 5
Kooperacja audytu wewnętrznego w ulepszaniu kontroli zarządczej 183
5.1. Wyznaczanie celów i zadań w JST a ocena efektywności kierownictwa 183
5.2. Związek pomiędzy oceną działalności komisji rewizyjnej w urzędzie JST a rozwiązaniami organizacyjnymi kontroli zarządczej 186
5.3. Ocena merytoryczna członków komisji rewizyjnej a rozwiązania organizacyjne kontroli zarządczej 188
5.4. Ocena merytoryczna członków komisji rewizyjnej a regulacje wewnętrzne dotyczące organizacji i funkcjonowania komisji rewizyjnej 190
5.5. Koszt funkcjonowania audytu w urzędzie JST i ocena działalności audytu wewnętrznego jako instrumentu wsparcia w realizacji celów kontroli zarządczej 192
5.6. Usprawnienia funkcjonowania kontroli zarządczej poprzez rekomendacje audytu wewnętrznego 193
5.7. Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad procesem zarządzania ryzykiem i samooceny kontroli zarządczej 196

Podsumowanie 205
Bibliografia 209
Spis tabel 219
Spis rysunków 221
O Autorze 222

Dr hab. Piotr Sołtyk, prof. UEK - audytor wewnętrzny, doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse, profesor w Katedrze Finansów Publicznych Instytutu Finansów, Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Specjalizuje się w obszarach takich jak: finanse, finanse publiczne, finanse samorządowe, audyt i rewizja sprawozdań budżetowych i finansowych. Wykładowca na studiach podyplomowych w Małopolskiej Szkole Administracji Publicznej UEK, w tym organizowanych dla kontrolerów NIK. Od 2004 r. praktykujący audytor w sektorze finansów publicznych. Autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych, w tym kilku pozycji książkowych z dziedziny finansów publicznych, kontroli zarządczej i audytu. Współautor komentarzy do ustawy o finansach publicznych i ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział w Krakowie.

Recenzenci:
Dr hab. Maria Jastrzębska, prof. PG
Dr hab. Marta Nowak, prof. UEW

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku