• Zarządzanie procesami zakupowymi w przedsiębiorstwie. Dojrzałość procesów, mierniki zakupowe i nowoczesne technologie

Monografia stanowi swoistą próbę identyfikacji i integracji dość nowego zagadnienia, jakim jest zarządzanie procesami zakupowymi oraz dojrzałość tych procesów na przykładzie współczesnych przedsiębiorstw. Wzmożona aktywność pojawiająca się wokół globalnej presji konkurencji rynkowej w kierunku obniżania cen powoduje, że właściciele i kadra menedżerska poszukują nowych rozwiązań oraz wykorzystania możliwości redukcji kosztów działalności poprzez efektywne zarządzanie procesami zakupowymi. Ponadto funkcja zakupowa w przedsiębiorstwach staje się elementem wypadkowym do tworzenia dodatkowych zysków, przy redukcji kosztów i minimalizowaniu ryzyka strat. Właśnie dlatego procesy zakupowe w przedsiębiorstwach mogą mieć permanentne znaczenie w poprawie rentowności, zwiększaniu sprzedaży, poprzez redukcję cen produktów, ponieważ nawet niewielkie oszczędności zakupowe mogą przełożyć się na wzrost zysków.

Podtytuł Zarządzanie procesami zakupowymi w przedsiębiorstwie. Dojrzałość procesów, mierniki zakupowe i nowoczesne technologie
Autor Paweł Wereda, Wioletta Wereda
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 298
90.00 65.70
Do końca promocji pozostało:
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
56.7
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-799-1
Monografia stanowi swoistą próbę identyfikacji i integracji dość nowego zagadnienia, jakim jest zarządzanie procesami zakupowymi oraz dojrzałość tych procesów na przykładzie współczesnych przedsiębiorstw.
Wzmożona aktywność pojawiająca się wokół globalnej presji konkurencji rynkowej w kierunku obniżania cen powoduje, że właściciele i kadra menedżerska poszukują nowych rozwiązań oraz wykorzystania możliwości redukcji kosztów działalności poprzez efektywne zarządzanie procesami zakupowymi. Ponadto funkcja zakupowa w przedsiębiorstwach staje się elementem wypadkowym do tworzenia dodatkowych zysków, przy redukcji kosztów i minimalizowaniu ryzyka strat. Właśnie dlatego procesy zakupowe w przedsiębiorstwach mogą mieć permanentne znaczenie w poprawie rentowności, zwiększaniu sprzedaży, poprzez redukcję cen produktów, ponieważ nawet niewielkie oszczędności zakupowe mogą przełożyć się na wzrost zysków.
W publikacji eksponowany jest teoretyczny i praktyczny aspekt procesów zakupowych, mierników zakupowych oraz nowoczesnych technologii, wspomagających te procesy. Treści skierowane są zarówno do studentów, jak i środowisk naukowych, a także praktyków zajmujących się logistyką, zarządzaniem procesami zakupowymi i zaopatrzeniem w różnych typach organizacji.

Wstęp 9

Rozdział 1
Charakterystyka procesów zakupowych i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie produkcyjnym 19
1.1. Definiowanie procesów zakupowych i zaopatrzenia 21
1.1.1. Istota pojęcia zaopatrzenia 27
1.1.2. Rodzaje i zadania procesu zakupów w przedsiębiorstwie produkcyjnym 31
1.1.3. Czynniki wpływające na zakres zakupów zaopatrzeniowych 37
1.1.4. Rola zakupów zaopatrzeniowych 40
1.2. Rola dystrybucji w procesie zakupów 40
1.2.1. Charakterystyka i formy procesu dystrybucji 41
1.2.2. Relacje pomiędzy dystrybucją a gospodarką zapasami 43
1.3. Rola zapasów w przedsiębiorstwie 44
1.3.1. Istota i przyczyny gromadzenia zapasów 46
1.3.2. Sterowanie zapasami w procesie planowania działalności produkcyjnej 49
1.4. Znaczenie magazynów i procesu magazynowania dla przedsiębiorstwa produkcyjnego 51
1.4.1. Istota i znaczenie procesu magazynowania 51
1.4.2. Przesłanki dotyczące magazynowania towarów 52
1.5. Rola procesu negocjacyjnego w procesie zakupów i zaopatrzenia w przedsiębiorstwie produkcyjnym 55
1.6. Aspekty budowania relacji z dostawcami 59
1.7. Wykorzystanie technologii w procesach zakupowych 69

Rozdział 2
Zarządzanie procesami zakupowymi i dojrzałość tych procesów w przedsiębiorstwach - weryfikacja literatury 79
2.1. Przygotowanie i planowanie sfery zakupów 79
2.1.1. Definicje zarządzania zakupami a marketing zakupów 82
2.1.2. Strategiczna rola zakupów i strategie zakupowe 86
2.1.3. Wybór formy zaopatrzenia i rodzaje zakupów 99
2.2. Organizacja procesu zakupów w przedsiębiorstwie 102
2.2.1. Charakterystyka procesu podejmowania decyzji zakupowych 103
2.2.2. Procedury zakupów 106
2.2.3. Zarządzanie zamówieniami 107
2.3. Motywowanie pracowników w obszarze procesów zakupowych 109
2.4. Kontrolowanie procesów zakupowych i mierniki w zarządzaniu zakupami 113
2.5. Dojrzałość organizacyjna - istota i definicje 119
2.6. Modele dojrzałości procesów zakupowych w literaturze 133
2.7. Efektywność jako ocena dojrzałości procesów zakupowych organizacji 148
2.8. Ryzyko, zagrożenia i perspektywy zmian w sferze procesów zakupowych 165

Rozdział 3
Dojrzałość procesów zakupowych w innowacyjnych przedsiębiorstwach produkcyjnych - wyniki badań własnych 177
3.1. Charakterystyka próby badawczej 177
3.2. Uwarunkowania procesów zakupowych w przedsiębiorstwach produkcyjnych z rynku NewConnect - wyniki badań 180
3.2.1. Korzyści z efektywnego i zagrożenia wynikające z nieefektywnego procesu zakupowego 189
3.2.2. Profesjonalna obsługa zakupowa oraz budowanie relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami 196
3.2.3. Wykorzystanie nowoczesnych technologii i informacji w zarządzaniu zakupami w badanych przedsiębiorstwach 210
3.2.4. Mierniki mające znaczenie w zarządzaniu zakupami w badanych przedsiębiorstwach innowacyjnych 224
3.3. Wnioski z przeprowadzonych badań własnych 233
3.4. Propozycja autorskiego modelu dojrzałości procesów zakupowych w innowacyjnych przedsiębiorstwach produkcyjnych oraz wskaźnika dojrzałości zakupów (WDZ) 239
3.5. Rekomendacje rozwoju procesów zakupowych w przedsiębiorstwach produkcyjnych 254

Zakończenie 257
Bibliografia 265
Wykaz rysunków 279
Wykaz tabel 283
Załącznik 287

PAWEŁ ŁUKASZ WEREDA - magister zarządzania i marketingu, był doktorantem w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie. Ponad 15 lat pełnił funkcję specjalisty ds. zakupów i logistyki w metalurgicznych spółkach produkcyjnych. Autor i współautor artykułów naukowych z zakresu zarządzania zakupami, publikowanych w kraju i za granicą. Trener i audytor jakości w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Jego zainteresowania naukowe skupiały się na procesach zakupowych i logistyce. Zginął tragicznie 21 kwietnia 2023 r.

WIOLETTA SYLWIA WEREDA − doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu; adiunkt na Wydziale Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Autorka i współautorka trzech monografii oraz ponad 100 artykułów naukowych z zakresu zarządzania, publikowanych w kraju i za granicą. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień inteligentnych organizacji, efektywnego zarządzania relacjami z interesariuszami, metod zarządzania sprzedażą, odpornego przywództwa oraz nowych podejść do projektowania marketingu cyfrowego. Trener, konsultant, mentor dla biznesu i organizacji publicznych.

Recenzenci:
Prof. zw. dr hab. Elżbieta Skrzypek
Dr hab. Aneta Wysokińska, prof. AszWoj

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku