- Kategorie
- 
              Sprawozdawczość przedsiębiorstw w zakresie ich społecznej odpowiedzialności. Ocena jakości raportów CSR (wyd. II)
 
              Sprawozdawczość społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw staje się obecnie standardem globalnym, coraz częściej praktykowanym przez menedżerów na całym świecie. Podczas gdy z roku na rok obserwuje się wzrost popularności tego rodzaju praktyk, to jakość sporządzanych sprawozdań w tym obszarze jest wątpliwa. Przedsiębiorstwa opracowując raporty CSR korzystają z różnego rodzaju standardów, wytycznych w tym zakresie bądź przygotowują je według własnego pomysłu, na różnym poziomie szczegółowości i nie zawsze cyklicznie. W związku z tym, raporty te nie zawsze dostarczają kompletnych i oczekiwanych przez otoczenie danych, co intensyfikuje problem z ich oceną i porównywaniem wyników w omawianym zakresie. Różnice występują również pomiędzy modelami raportowania przyjętymi w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, co spowodowane jest między innymi odmienną w tych krajach implementacją prawodawstwa unijnego w zakresie ujawniania danych pozafinansowych. W niniejszej monografii przedstawiono
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 978-83-8102-125-8 | 
| EAN | 9788381021258 | 
W niniejszej monografii przedstawiono wyniki badań dotyczące problematyki sprawozdawczości społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, uwzględniając rolę rządu w rozwoju tego zagadnienia. Wiedza w tym zakresie może być ważna i poznawczo atrakcyjna zarówno dla środowisk naukowych, jak i praktyków zarządzania. Przedstawione w pracy autorskie narzędzie do oceny jakości raportów CSR może zostać bezpośrednio wykorzystane w praktyce biznesowej do:
- diagnozowania procesu raportowania społecznej odpowiedzialności,
- identyfikacji słabych i mocnych stron opracowanego raportu CSR,
- wyznaczenia kierunku usprawnień w procesie raportowania społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.
Z uwagi na zakres podejmowanych zagadnień publikacja kierowana jest do szerokiego grona odbiorców. Przeznaczona jest zarówno dla pracowników naukowych, jak i praktyków zarządzania, w szczególności dla kadry menedżerskiej przedsiębiorstw wdrażających lub planujących wdrożenie raportowania CSR, jak również dla wszystkich osób zainteresowanych zgłębianiem wiedzy z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Wprowadzenie 7 
Rozdział 1 
Sprawozdawczość społecznej odpowiedzialności 11 
1.1. Pojęcie raportowania CSR 11 
1.2. Ewolucja w raportowaniu CSR 16 
1.3. Raportowanie CSR jako integralny element procesu zarządzania CSR 22 
1.3.1. Zarządzanie społeczną odpowiedzialnością 22 
1.3.2. Raportowanie w zarządzaniu CSR 26 
1.4. Wiarygodność raportów CSR 30 
1.4.1. Zjawisko greenwashingu 30 
1.4.2. Wzmacnianie wiarygodności 32 
1.4.3. Standardy poświadczania wiarygodności raportów CSR 35 
Rozdział 2 
Aspekty instytucjonalne w rozwoju sprawozdawczości CSR 41 
2.1. Rola instytucji rządowych w rozwoju sprawozdawczości CSR 41 
2.2. Model obligatoryjny czy dobrowolny sprawozdawczości CSR? Argumenty za i przeciw 45 
2.3. Uregulowania prawne w zakresie ujawniania informacji niefinansowych 48 
Rozdział 3 
Instrumentarium raportowania CSR 53 
3.1. Wytyczne Global Reporting Initiative 53 
3.2. UN Global Compact 61 
3.3. Wytyczne KPIs for ESG 62 
3.4. Raportowanie zintegrowane 64
Rozdział 4 
Charakterystyka badań empirycznych 71 
4.1. Koncepcja i plan badań 71 
4.2. Metodyka badań z wyodrębnieniem poszczególnych etapów 75 
Rozdział 5 
Polityka rządowa wspierająca sprawozdawczość CSR 87 
5.1. Analiza inicjatyw rządowych ukierunkowanych na rozwój sprawozdawczość CSR w wybranych krajach UE 87 
5.2. Identyfikacja modeli polityki rządowej wspierającej raportowanie CSR 97 
Podsumowanie 99 
Rozdział 6 
Raportowanie społecznej odpowiedzialności w Polsce i w wybranych krajach UE 101 
6.1. Analiza stanu obecnego w zakresie raportowania CSR 101 
6.2. Ocena jakość raportów CSR 105 
6.2.1. Regionalne różnice w jakości raportów CSR 107 
6.2.2. Poziom jakości polskich raportów CSR 110 
6.2.3. Wpływ obowiązku sprawozdawczego, wytycznych GRI oraz niezależnej weryfikacji na jakość raportów CSR 112 
Podsumowanie 117 
Rozdział 7 
Uwarunkowania rozwoju sprawozdawczości CSR 122 
7.1. Rola rządu w procesie rozwoju sprawozdawczości CSR 122 
7.2. Motywy i bariery raportowania społecznej odpowiedzialności 125 
Rozdział 8 
Koncepcja zastosowania narzędzia badawczego do doskonalenia zarządzania społeczną odpowiedzialnością 135 
Zakończenie i rekomendacje 141 
Bibliografia 147 
Spis tabel 157 
Spis rysunków 159 
Załączniki 161 
O Autorce 204
Patrycja Hąbek - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt Wydziału Organizacji i Zarzadzania Politechniki Śląskiej, zastępca redaktora naczelnego kwartalnika naukowo-technicznego: Management Systems in Production Engineering. Jest aktywnym członkiem: European Academy of Management, Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa (TNOiK) oraz Śląskiego Centrum Etyki Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju. Prowadzi wykłady oraz realizuje badania naukowe w kraju i za granica. Uczestniczy w realizacji projektów międzynarodowych oraz kieruje projektem badawczym finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki. Autorka licznych publikacji naukowych zarówno krajowych, jak i zagranicznych poświęconych problematyce społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw oraz doskonaleniu systemów zarzadzania jakością.
Polub nas na Facebooku
 
                    
 
						 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                