- Kategorie
-
Jak przekuć talent w sukces w sztuce, sporcie, nauce i biznesie?
Prawie każdy posiada jakiś talent, ale jednym udaje się go w życiu wykorzystać, a innym nie. W książce można odnaleźć odpowiedzi na często nurtujące nas pytania: • Czy talent ma charakter wrodzony czy wymaga kształtowania? • Czy przejawiając talent w jednej dziedzinie, można go wykorzystywać w innej? • Jak ważne jest stawianie sobie celów? • Czy i jak można rozpoznać talent swój i swoich dzieci? • Jakie błędy popełniają rodzice i opiekunowie? • Jak trudno stać się mistrzem w dowolnej dziedzinie? • Jak przełożyć talent na efekty wizerunkowe i finansowe? Ponadto w książce: • analiza światowej literatury na temat talentu w działalności artystycznej, sportowej, naukowej i biznesowej; • rozmowy z 40 wybitnymi przedstawicielami tych form aktywności w Polsce. Jeśli interesuje Cię odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań - przeczytaj tę książkę. Na pewno znajdziesz w niej wiele inspiracji.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-888-2 |
EAN | 9788381028882 |
• Czy talent ma charakter wrodzony czy wymaga kształtowania?
• Czy przejawiając talent w jednej dziedzinie, można go wykorzystywać w innej?
• Jak ważne jest stawianie sobie celów?
• Czy i jak można rozpoznać talent swój i swoich dzieci?
• Jakie błędy popełniają rodzice i opiekunowie?
• Jak trudno stać się mistrzem w dowolnej dziedzinie?
• Jak przełożyć talent na efekty wizerunkowe i finansowe?
Ponadto w książce:
• analiza światowej literatury na temat talentu w działalności artystycznej, sportowej, naukowej i biznesowej;
• rozmowy z 40 wybitnymi przedstawicielami tych form aktywności w Polsce.
Jeśli interesuje Cię odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań - przeczytaj tę książkę. Na pewno znajdziesz w niej wiele inspiracji.
Wprowadzenie 9
Rozdział 1
Uzdolnienia - talent - efekty 15
1.1. Czy uzdolnienia i talent oznaczają to samo? 15
1.2. Rozwój uzdolnień i talentu a osiągane efekty 20
1.3. Jak książka powstała i jak się po niej poruszać? 22
Rozdział 2
Istota i identyfikacja uzdolnień 29
2.1. Jak zazwyczaj postrzega się uzdolnienia? 29
2.2. Modelowe koncepcje uzdolnień 31
Model wybitnych zdolności (trzech pierścieni) J. Renzuli 32
Triarchiczna teoria inteligencji 34
Model uzdolnionego przywództwa WICS 35
Model gwiazdy (teoria talentu Tannenbauma) 35
Dynamiczna teoria uzdolnień 36
Teoria specyficznej domeny 36
Model DMGT 36
Model MMG i UMG 2016 37
Macierz identyfikacji A.Y. Baldwin 40
2.3. Kategorie uzdolnień 41
Rozdział 3
Rozwój uzdolnień 45
3.1. Dziedziny aktywności człowieka 45
3.2. Czynniki wpływające na rozwój uzdolnień 47
3.3. Przekształcanie uzdolnień w talent 53
3.4. Pomiar efektów uzdolnień 60
Rozdział 4
Uwarunkowania środowiskowe rozwoju uzdolnień 65
4.1. Charakterystyka czynników środowiskowych 65
4.2. Wpływ rodziców i rodziny 67
4.3. Wpływ rówieśników, znajomych, nauczycieli, trenerów 75
Rówieśnicy w czasach szkolnych 75
Którzy nauczyciele są dobrzy? 79
Trener czy przewodnik życiowy? 82
Wpływ znajomych, partnerów życiowych i biznesowych 83
4.4. Dostęp do zasobów jako bariera rozwoju 86
Nominowanie w sztuce 88
Selekcjonerzy w sporcie 90
Nominowanie w nauce 91
Rozdział 5
Uwarunkowania intrapersonalne rozwoju uzdolnień 93
5.1. Charakterystyka uwarunkowań intrapersonalnych 93
5.2. Znaczenie umiejętności psychospołecznych 94
5.3. Wpływ stresu i jego redukcja 98
Rozdział 6
Talent jako efekt rozwoju uzdolnień 109
6.1. Czym jest talent? 109
6.2. Jak postrzega się talent w różnych dziedzinach? 113
6.3. Jak rozpoznać talent w sztuce, sporcie, nauce i biznesie? 116
6.4. Trajektorie rozwoju talentu 120
Kiedy zaczynać intensywną pracę nad sobą? 120
Trajektoria rozwoju kariery artystycznej 122
Trajektoria rozwoju kariery sportowej 124
Trajektoria rozwoju kariery naukowej 131
Trajektoria rozwoju kariery w biznesie 136
Rozdział 7
Intensywność pracy i bariery rozwoju talentu 139
7.1. Intensywność pracy w trakcie rozwoju aktywności 139
Intensywność pracy w sztuce, sporcie, nauce i biznesie 139
Ile godzin dziennie, miesięcznie, rocznie ćwiczyć? 143
7.2. Bariery rozwoju talentu 147
Rodzaje i hierarchia barier rozwoju 147
Bariery finansowe 148
Bariery zdrowotne 151
Bariery związane z poświęcanym czasem 152
Rezygnacja w sytuacji braku wsparcia 154
7.3. Transfer talentu 155
7.4. Ocena i pomiar talentu 158
Rozdział 8
Wykorzystanie talentu - wsparcie i poświęcenie 161
8.1. Jakie są koszty i źródła wsparcia? 161
Wsparcie w działalności biznesowej 163
8.2. „Coś za coś". Poświęcenie czy wybór? 165
Poświęcenie - całkowita rezygnacja 165
Z czego najczęściej się rezygnuje? 166
Rozdział 9
Efekty wizerunkowe i komercyjne wykorzystania talentu 177
9.1. Czym są efekty wizerunkowe i komercyjne działania? 177
9.2. Sukcesy i porażki jako efekty działania 179
9.3. Popularność jako efekt wizerunkowy 181
9.4. Samodzielność finansowa jako efekt komercyjny 184
Rozdział 10
Sukcesy w sztuce, sporcie i nauce 197
10.1. Sukcesy artystyczne 197
Sektor filmowy 199
Muzyka klasyczna 202
10.2. Sukcesy sportowe 205
10.3. Sukcesy w działalności naukowej 211
Rozdział 11
Porażki a zwiększanie efektów działania 215
11.1. Czym są i jakie są źródła porażek? 215
Nieoczekiwane sytuacje zewnętrzne 218
Trauma po śmierci bliskiej osoby 221
Trauma związana ze stanem zdrowia 222
Traumatyczne źródła problemów w badaniach naukowych 226
Jak sobie radzić w sytuacji porażki? 227
11.2. Jak zwiększyć efekty działania - lepiej czy inaczej? 229
Różnicowanie stylów uprawiania dyscypliny sportowej 229
„Lepiej czy inaczej" w biznesie 233
Działać samodzielnie czy w grupie? 234
Rozdział 12
Od talentu do mistrzostwa 239
12.1. Cechy osób wybitnie utalentowanych 239
12.2. Supergwiazdy, geniusze 242
12.3. Co dała kariera? 245
12.4. Rady i przestrogi dla następców 249
Marzenia i ich realizacja 249
Rezygnować czy szukać wsparcia? 255
Biznes w niszach rynkowych 258
Zakończenie 261
Zbiór CV rozmówców 263
Bibliografia 301
LECHOSŁAW GARBARSKI - profesor w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Specjalizuje się w zakresie marketingu, strategii marketingowych, kreatywności i postępowania nabywców na rynku. Jest autorem ponad 300 pozycji, z których większość została opublikowana w książkach, monografiach, czasopismach, materiałach konferencji w Polsce i za granicą. Członek założyciel Stowarzyszenia Stypendystów Fulbrighta w Polsce. Konsultant wielu firm. Dyrektor Kozminski Advanced Management Program.
Recenzent: Prof. dr hab. Henryk Mruk
Polub nas na Facebooku