- Kategorie
-
Czego naprawdę chcą inwestorzy?
Meir Statman dąży do zrozumienia i ukazania schematów jakie determinują zachowanie inwestorów, i jak te zachowania znajdują odzwierciedlenie na rynkach finansowych.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-476-1 |
EAN | 9788375564761 |
Meir Statman dąży do zrozumienia i ukazania schematów jakie determinują zachowanie inwestorów, i jak te zachowania znajdują odzwierciedlenie na rynkach finansowych.
„Statman jest jednym z pionierów dziedziny finansów behawioralnych, a jego książka Czego naprawdę chcą inwestorzy? powinna być lekturą obowiązkową dla wszystkich inwestorów oraz ich finansowych doradców! Znaleźć w niej można mistrzowską analizę licznych pułapek i wyzwań, przed jakimi stają dziśuczestnicy rynku".
- ANDREW W. LO, Harris & Harris Group, profesor finansów w Sloan School of Management, MIT
„(...) pozwala dokonać 'autopsji' zarówno cudzych, jak i naszych własnych decyzji finansowych. Książka ta zawiera przydatną wiedzę teoretyczną, pokazując, jak podejmujemy decyzje finansowe, a także wiedzę praktyczną odnośnie naszego procesu decyzyjnego".
- HARRY M. MARKOWITZ, laureat Nagrody Nobla z Ekonomii, profesor finansów w Szkole Zarządzania w Rady
„Podczas inwestowania jesteśmy często swoimi najgorszymi doradcami. Statman wyjaśnia powszechnie popełniane błędy i pomaga nam podejmować mądrzejsze decyzje dotyczące naszych własnych inwestycji".
- BURTON MALKIEL, autor bestsellerowej książki „Random Walk Down Wall Street"
„Meir Statman z perspektywy współczesnej neuropsychologii rzuca jasne światło na wszelkie umysłowe demony, jakie sprzysięgły się przeciwko tobie, by uczynić cię biednym. Statman rozbawi cię, przyprawi o łzy i, co najważniejsze, poprawi twój rachunek zysków i strat".
- WILLIAM BERNSTEIN, autor bestsellera "Intelligent Asset Allocator", "The Four Pillars of Investing" oraz "The Investor's Manifesto", współzałożyciel Efficient Frontier Advisors
WPROWADZENIE: Czego chcemy? 7
Chcemy czegoś więcej, niż wysokich zysków z naszych inwestycji. Chcemy zostać numerem 1 i pokonać rynek. Chcemy żywić nadzieję na bogactwo i zapomnieć o strachu przed biedą. Chcemy czuć dumę z zysków i uniknąć żalu z powodu strat. Chcemy ekskluzywności funduszy hedgingowych i „cnoty" funduszy społecznie odpowiedzialnych. Chcemy też pozostawić spuściznę naszym dzieciom.
ROZDZIAŁ 1. Chcemy zysków większych od ryzyka 17
Inwestycje przynoszące zyski na poziomie ryzyka możemy znaleźć równie łatwo, co dobry obiad w uczciwej cenie. My jednak chcemy obiadów darmowych, a nie w uczciwej cenie i zawsze szukamy inwestycji przynoszących zyski wyższe od ryzyka.
ROZDZIAŁ 2. Nachodzą nas różne myśli, niektóre błędne 31
Błędy poznawcze wywołują w nas fałszywe przekonanie, że łatwo jest znaleźć inwestycje przynoszące zyski wyższe od ryzyka. Jednym z nich jest efekt pewności wstecznej, czyli mylne przekonanie, że udało nam się przewidzieć, które akcje będą pewniakami, podczas gdy dostrzegliśmy ich wartość dopiero po czasie.
ROZDZIAŁ 3. Nachodzą nas różne emocje, niektóre bardzo złudne 51
Emocje, podobnie jak błędy poznawcze, tworzą iluzję zysków wyższych niż ryzyko. Żywiołowości i podnieceniu towarzyszy wyolbrzymianie zysków i lekceważenie ryzyka. Strach za to wyolbrzymia ryzyko, a przysłania zyski. Nieuzasadniony optymizm wywołuje nadmierną wiarę w swoje umiejętności inwestycyjne i szanse.
ROZDZIAŁ 4. Chcemy grać. I wygrywać 69
Gra w poszukiwanie inwestycji przynoszących zysk wyższy od ryzyka jest bardzo kusząca, nawet kiedy zdajemy sobie sprawę, jak trudno w nią wygrać. Dzięki tej grze czujemy, że naprawdę żyjemy, że odnaleźliśmy siebie, że mamy kontrolę, że „płyniemy". A wygrana przynosi wielką radość.
ROZDZIAŁ 5. Przyłączamy się do stad i pompujemy bańki 81
Całymi stadami radośnie pakujemy się w inwestycje i całymi stadami w strachu z nich uciekamy. Pompujemy bańki, a potem je przekłuwamy. Nasz instynkt stadny często otwiera drogę oszustwom, w których pierwsi głupcy pociągają za sobą kolejnych, a wszyscy stają przegranymi.
ROZDZIAŁ 6. Chcemy samokontroli i kont mentalnych 95
Pieniędzy z kont mentalnych podpisanych „ciężko zarobione" nie wydajemy tak łatwo, jak pieniędzy zarobionych na loterii. Konta mentalne pomagają utrzymać samokontrolę, powstrzymują przed zakupem nowego lśniącego samochodu dziś, skoro potrzebujemy pieniędzy na jutrzejszą emeryturę.
ROZDZIAŁ 7. Chcemy oszczędzać na jutro i wydawać dzisiaj 107
Staramy się zachować równowagę pomiędzy robieniem zbyt wielkich i zbyt małych oszczędności. Kota mentalne pomagają nam odróżnić to, co wolno nam wydać od tego, co musimy zaoszczędzić. Samokontrola pomaga nam w zarządzaniu sprzecznymi pragnieniami, by wydawać i oszczędzać.
ROZDZIAŁ 8. Chcemy nadziei na bogactwo i wolności od strachu przed nędzą 119
Inwestorzy, którzy nie cierpią ryzyka, kupują polisy ubezpieczeniowe, podczas gdy inwestorzy, którzy uwielbiają ryzyko, kupują losy na loterię. A jednak większość z nas kupuje jedne i drugie, tak jak kupujemy zarówno bezpieczne obligacje i ryzykowne akcje. Motywuje nas własne podwójne pragnienie - nadzieja na bogactwo i potrzeba wolności od strachu przed nędzą.
ROZDZIAŁ 9. Pragnienia mamy podobne, ale nie we wszystkim 131
Jednych inwestorów napędza nadzieja, podczas gdy dla innych ważniejsza jest wolność od strachu przed nędzą. Nasza osobowość, doświadczenia życiowe oraz kultura, w jakiej żyjemy, mają wpływ na proporcje pomiędzy nadzieją a wolnością od strachu.
ROZDZIAŁ 10. Nie chcemy żadnych strat 143
Zyski przynoszą nam dumę, podczas gdy straty wywołują żal. Realizacja strat jest szczególnie bolesna, ponieważ rezygnujemy wtedy z nadziei na ich rekompensatę. Dlatego zyski realizujemy szybko, a odwlekamy moment realizacji strat.
ROZDZIAŁ 11. Nie chcemy płacić żadnych podatków161
Niektórzy inwestorzy podchodzą do podatków z akceptacją lub rezygnacją. Niektórzy czują się mądrzy i sprytni, kiedy udaje im się ich uniknąć. Niektórzy są źli, że ich podatki marnowane są przez polityków. A niektórzy chętnie zrezygnują z 5000 USD w postaci zysków, byle nie zapłacić 4000 USD w postaci podatków.
ROZDZIAŁ 12. Chcemy społecznego statusu i należnego szacunku 171
Fundusze hedgingowe otwierają swe podwoje jedynie dla bogatych, co ułatwia chwalenie się statusem i jednoczesne udawanie, że tak nie jest. A jednak zamożność nie zawsze wywołuje szacunek. Kobiety-inwestorki złościł brak szacunku okazywany im sto lat temu, a dziś złości je protekcjonalizm.
ROZDZIAŁ 13. Chcemy pozostać wierni naszym wartościom 187
Niektórzy społecznie odpowiedzialni inwestorzy chętnie poświęcają zyski z inwestycji na rzecz praw człowieka, a inni chętnie poświęcają zyski na rzecz czystego środowiska. Wyznawane wartości wykraczają poza społeczną odpowiedzialność i obejmują religię, ideologię, patriotyzm i filantropię.
ROZDZIAŁ 14. Chcemy uczciwości 205
Chcemy równych zasad w sporcie, w inwestowaniu i w każdej innej dziedzinie. Bojkotujemy sklepy, które nieuczciwie traktują swoich pracowników, protestujemy przeciwko nieuczciwym praktykom inwestycyjnym i rezygnujemy z zysków unikając menedżerów finansowych, których uczciwość jest wątpliwa.
ROZDZIAŁ 15. Chcemy inwestować w nasze dzieci i rodziny 217
Zachęcamy nasze dzieci, by dobrze uczyły się w szkole i oszczędzamy na ich studia. Rodzice z klasy średniej martwią się, że może im nie wystarczyć na edukację dzieci. Bogaci rodzice martwią się, że ich dzieci uznają, iż mają prawo wydawać pieniądze, których nie zarabiają.
ROZDZIAŁ 16. Chcemy wiedzy, porad i ochrony 231
Jesteśmy w coraz większym stopniu odpowiedzialni za naszą finansową przyszłość. Poszukujemy informacji, ochrony i porady ze strony doradców finansowych, internetu, rządu i innych inwestorów. Część porad jest dobra, a część jest zła. Niektóre z nich zachowujemy, a inne odchodzą w niepamięć.
ZAKOŃCZENIE. Co mamy? 245
Jedni obracają inwestycjami, ponieważ posiadają autentyczną przewagę nad resztą inwestorów. Inni robią to, ponieważ kierują nimi błędy poznawcze. Jeszcze inni chcą poczuć dreszczyk emocji. Jednakże bardzo ważne jest odróżnienie prawdy od błędów poznawczych oraz błędów poznawczych od pragnień. Ważne jest też, by pamiętać, że w inwestowaniu chodzi nie tylko o pieniądze, ale także o inne aspekty naszego życia.
PRZYPISY 251
Meir Statman jest profesorem finansów Glenna Klimka na Uniwersytecie Santa Clara. Jego badania koncentrują się na finansach behawioralnych. Próbuje zrozumieć, w jaki sposób inwestorzy i menedżerowie podejmują decyzje finansowe i jak te decyzje znajdują odzwierciedlenie na rynkach finansowych.
Pytania, które stawia w swoich badaniach, to:
Jakie są potrzeby inwestorów i jak możemy pomóc im zrównoważyć je?
Jakie są poznawcze i emocjonalne skróty inwestorów i jak możemy im pomóc przezwyciężyć błędy poznawcze i emocjonalne?
W jaki sposób potrzeby, skróty i błędy odzwierciedlane są w wyborach oszczędności, wydatków i konstrukcji portfela?
Jak znajdują odzwierciedlenie w wycenie aktywów i efektywności rynkowej?
Badania Meira zostały opublikowane w Journal of Finance, Journal of Financial Economics, The Review of Financial Studies, Journal of Financial and Quantitative Analysis, Financial Analysts Journal, Journal of Portfolio Management i wielu innych czasopismach. Badania były wspierane przez National Science Foundation, CFA Institute Research Foundation oraz Investment Management Consultants Association (IMCA). Meir jest członkiem Rady Doradczej Journal of Portfolio Management, Journal of Wealth Management, Journal of Retirement, Journal of Investment Consulting i Journal of Behavioural and Experimental Finance, współpracownikiem redaktora Journal of Behavioral Finance , Journal of Investment Management i laureat stypendium Batterymarch Fellowship, nagrody William F. Sharpe Best Paper Award, dwóch nagród Bernstein Fabozzi / Jacobs Levy, Davis Ethics Award, Moskowitz Prize za najlepszą publikację na temat społecznie odpowiedzialnego inwestowania, Matthew R. McArthur Industry Pioneer Award, trzy nagrody Baker IMCA Journal oraz trzy nagrody Grahama i Dodda. Meir został uznany za jedną z 25 najbardziej wpływowych osób przez doradcę inwestycyjnego. Konsultuje się z wieloma firmami inwestycyjnymi i prezentuje swoją pracę naukowcom i profesjonalistom na wielu forach w USA i za granicą.
Polub nas na Facebooku