• Biznesplan w praktyce (wyd. VI zmienione)

Solidny plan jest najlepszą bazą genialnej improwizacji, a osiągnięcie sukcesu w przyszłości jest uwarunkowane dobrym opracowaniem teraźniejszości. Dlatego ważne, by koncepcję dotyczącą prowadzonej działalności przełożyć na język konkretnych i realnych planów techniczno-ekonomicznych, które przybiorą postać dojrzałego projektu - biznesplanu. W gospodarce rynkowej często zachodzące zmiany zmuszają do nowego spojrzenia na funkcje realizowane przez firmę. Jedną z nich jest planowanie, stanowiące uniwersalny proces odbywający się w kontekście określonego otoczenia, co pociąga za sobą określenie celów, jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć w swojej działalności. Przedsiębiorstwa w XXI wieku muszą nieustannie dostosowywać się do panujących trendów i nieprzewidywalnych, często nagłych zmian w otoczeniu, troszczyć się o potrzeby klientów w warunkach dużej konkurencji na rynku oraz odpowiednio zarządzać procesami − tak, aby maksymalizować wartość firmy.

Podtytuł Biznesplan w praktyce (wyd. VI zmienione)
Autor Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski, Jacek Wójcik
Rok wydania 2026
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 468
110.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-68563-23-8
Solidny plan jest najlepszą bazą genialnej improwizacji, a osiągnięcie sukcesu w przyszłości jest uwarunkowane dobrym opracowaniem teraźniejszości. Dlatego ważne, by koncepcję dotyczącą prowadzonej działalności przełożyć na język konkretnych i realnych planów techniczno-ekonomicznych, które przybiorą postać dojrzałego projektu - biznesplanu.
W gospodarce rynkowej często zachodzące zmiany zmuszają do nowego spojrzenia na funkcje realizowane przez firmę. Jedną z nich jest planowanie, stanowiące uniwersalny proces odbywający się w kontekście określonego otoczenia, co pociąga za sobą określenie celów, jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć w swojej działalności. Przedsiębiorstwa w XXI wieku muszą nieustannie dostosowywać się do panujących trendów i nieprzewidywalnych, często nagłych zmian w otoczeniu, troszczyć się o potrzeby klientów w warunkach dużej konkurencji na rynku oraz odpowiednio zarządzać procesami − tak, aby maksymalizować wartość firmy.
Biznesplan stanowi podstawowy instrument wyznaczania celów gospodarczych i finansowych na okres planowany, a także jest sposobem kontroli i weryfikacji realizacji planowanych przedsięwzięć.
Głównym celem książki jest przedstawienie w ujęciu praktycznym metodologii sporządzania biznesplanu, a także przybliżenie podstawowych metod i najważniejszych zasad wymagających zastosowania w procesie opracowywania tego dokumentu oraz wskazanie kryteriów formalnej i merytorycznej oceny biznesplanu. Pokazano w niej, na licznych praktycznych przykładach, jak stosować metody planowania biznesowego w różnych sytuacjach i dla różnych celów. Realizacji tego celu podporządkowano strukturę niniejszego opracowania.
Sporządzenie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą i prostą, gdyż wymaga znajomości wielu dziedzin wchodzących w skład nauk ekonomicznych, ale również dużych umiejętności analitycznych, wiedzy i intuicji dotyczącej funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości, stąd publikacja ta może być wykorzystana jako materiał szkoleniowy dla wszystkich, którzy zamierzają samodzielnie w sposób prawidłowy opracować biznesplan, tj. studentów szkół wyższych wszystkich typów kierunków oraz słuchaczy i uczestników kursów w zakresie pozyskiwania dotacji w ramach funduszy europejskich na działalność rozwojową bądź rozpoczęcie działalności gospodarczej. Książka ta może być wykorzystana również przez praktyków, którzy chcą uzupełnić swoją wiedzę lub stoją przed koniecznością opracowania biznesplanu. Praktyczny charakter publikacji sprawia, że stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych przedsiębiorców.

Wprowadzenie 9

Rozdział 1
Moje przedsiębiorstwo - pomysł na biznes i jego realizację 11
1.1. Pomysł na biznes 11
1.2. Czy jestem przedsiębiorczy? 13
1.3. Nisza rynkowa, czyli jak znaleźć swoje miejsce na rynku 16
1.4. A może współpraca z doświadczonym przedsiębiorcą? 19
1.5. A może spróbować działać w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP)? 22
1.6. Co należy rozważyć zakładając własną firmę? Czy lepiej być „na swoim" czy na etacie? 25
1.7. Jak sfinansować utworzenie własnej firmy 29
1.8. Charakterystyka źródeł finansowania działalności 35
1.9. Wybór formy organizacyjno-prawnej prowadzonej działalności 50

Rozdział 2
Biznesplan w ocenie zdolności kredytowej podmiotu gospodarczego 67
2.1. Zdolność kredytowa a ryzyko kredytowe 68
2.2. Źródła informacji do oceny zdolności kredytowej oraz charakterystyka dokumentacji kredytowej 78
2.3. Ocena dokumentacji kredytowej 87
2.4. Zasady oceny podmiotów gospodarczych prowadzących pełną ewidencję księgową 92
2.4.1. Analiza bilansu 93
2.4.2. Analiza rachunku wyników 107
2.4.3. Zestawienie przepływów środków pieniężnych 113
2.4.4. Wskaźniki finansowe 119
2.4.5. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego 125
2.5. Zasady oceny małych firm prowadzących uproszczoną ewidencję księgową 132
2.5.1. Definicja małej firmy 132
2.5.2. Ocena dokumentacji kredytowej małych firm prowadzących uproszczoną ewidencję księgową 143
2.5.2.1. Formalna ocena dokumentacji złożonej przez podmiot gospodarczy 144
2.5.2.2. Merytoryczna ocena złożonej dokumentacji podmiotu 144

Rozdział 3
Biznesplan w ocenie gospodarstwa rolnego 167
3.1. Rolnictwo jako gałąź gospodarki narodowej - cechy charakterystyczne 167
3.2. Ocena gospodarstwa rolnego na podstawie analizy informacji potrzebnych do sporządzenia biznesplanu 168
3.2.1. Charakterystyka gospodarstwa rolnego 169
3.2.2. Planowane przedsięwzięcie 170
3.2.3. Otoczenie makroekonomiczne gospodarstwa 172
3.2.4. Stan majątkowy gospodarstwa 173
3.2.5. Charakterystyka prowadzonej produkcji 179
3.2.6. Analiza ekonomiczno-finansowa 182

Rozdział 4
Biznesplan w ocenie projektów Unii Europejskiej 195
4.1. Podstawowe zasady funkcjonowania funduszy unijnych 197
4.2. Fundusze europejskie dla polskiej gospodarki 198
4.2.1. Fundusze przedakcesyjne 2004-2006 199
4.2.2. Fundusze w perspektywie finansowej 2007-2013 201
4.2.3. Fundusze w perspektywie finansowej 2014-2020 221
4.2.4. Fundusze w perspektywie finansowej 2021-2027 - Andrzej Tokarski 225
4.2.5. Fundusze w perspektywie finansowej 2028-2034 245
4.3. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) 248
4.3.1. Wzór wniosku o objęcie przedsięwzięcia Krajowy Plan Odbudowy 256
4.3.2. Instrukcja wypełnienia wniosku o objęcie przedsięwzięcia Krajowy Plan Odbudowy 267
4.4. Wytyczne dotyczące przygotowania biznesplanu dla wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 299
4.5. Zasady oceny wniosku o dofinansowanie - analiza kryteriów formalnych i merytorycznych 323
4.6. Bariery w wykorzystaniu funduszy unijnych 328

Rozdział 5
Biznesplany podmiotów gospodarczych - analiza studium przypadków 333
5.1. Biznesplan - Piekarnia „CHLEBUŚ" - dofinansowanie na wsparcie inwestycji przedsiębiorstw - Andrzej Tokarski 334
5.2. Biznesplan - OŚRODEK WYPOCZYNKOWO-WCZASOWY „NATURA" - wsparcie finansowe rozwoju usług turystycznych
i uzdrowiskowych - Andrzej Tokarski 361
5.3. Biznesplan - Przedsiębiorstwo „MAXBUD" - dofinansowanie na wsparcie inwestycji przedsiębiorstw - Andrzej Tokarski 408
5.4. Wniosek o przyznanie dla bezrobotnego środków na podjęcie działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy - pożyczka z biura pracy - Maciej Tokarski 440

Zakończenie 451
Przypisy 453
Bibliografia 463
Autorzy 467

Andrzej Tokarski - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytet WSB Merito Toruń. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach związanych z oceną kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego w aspekcie zagrożenia kontynuacji działalności oraz upadłością przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Autor lub współautor ponad 100 publikacji z zakresu rachunkowości, analizy finansowej i finansów przedsiębiorstw, oraz książek Bankructwa. Tom 3. Przedsiębiorstwa i konsumenci, Difin, Warszawa 2023 (autor rozdziału 2 - Zadłużenie gospodarstw domowych i rozdziału 3 - Upadłość konsumencka), Księgowość w małej i średniej firmie - uproszczone formy ewidencji (wydanie VI zmienione i uaktualnione, CeDeWu, Warszawa 2015 - (współautorzy: M. Tokarski, G. Voss)), Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2014 (współautorzy B. Kołosowska, E. Chojnacka-Pelowska, M. Tokarski), Pomiar i ocena płynności finansowej podmiotu gospodarczego, wydanie IV, CeDeWu, Warszawa 2023 (współautorzy: M. Tokarski, M. Mosionek-Schweda), Biznesplan w praktyce, wydanie 4, CeDeWu, Warszawa 2013 (współautorzy M. Tokarski, J. Wójcik); Biznesplan po polsku, wydanie 4, CeDeWu, Warszawa 2023 (współautorzy: M. Tokarski, J. Wójcik).

Maciej Tokarski - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu. Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym obronił pracę doktorską: „Ocena i perspektywy wykorzystania faktoringu do finansowania bieżącej działalności małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego" za którą otrzymał wyróżnienie w kategorii prac doktorskich, nadane przez Radę Naukową Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wieloletni wykładowca na studiach licencjackich, magisterskich i podyplomowych. Przedmiotem jego zainteresowań są zagadnienia dotyczące funkcjonowania i finansowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce oraz upadłości przedsiębiorstw. Uczestnik wielu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Autor licznych publikacji naukowych z zakresu finansów i rachunkowości oraz autor/współautor kilku książek z zakresu: uproszczonych form ewidencji, faktoringu, strategii finansowania przedsiębiorstw, biznes planu, płynności finansowej podmiotów gospodarczych oraz upadłości przedsiębiorstw. W październiku 2022 r. otrzymał nagrodę - Senatu WSB w Toruniu - za szczególne zaangażowanie oraz osobisty wkład w proces ewaluacji jakości działalności naukowej WSB w Toruniu za lata 2017-2021, a w październiku 2024 r nagrodę Rektora Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu. We wrześniu 2024 r. wraz z zespołem badawczym Instytutu Ekonomii i Finansów Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu otrzymał nagrodę Prezesa Polskiej Akademii Nauk (PAN) za wybitne osiągnięcie naukowe w zakresie finansów: (za dzieło w postaci trylogii pt.: „Bankructwa", Wydawnictwa Difin, Warszawa 2023: dr hab. Jolanta Ciak, Prof. Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu - Tom I. „Państwa i Samorządy", dr Rafał Płókarz, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - Tom II. „Banki i SKOK-i", dr Andrzej Tokarski, dr Maciej Tokarski, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - Tom III. „Przedsiębiorstwa i konsumenci").

Jacek Wójcik - doktor nauk ekonomicznych, od 1999 r. pracownik naukowo-dydaktyczny, zatrudniony na stanowisku adiunkta w Instytucie Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu (aktualnie Uniwersytet WSB Merito w Toruniu), absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym w 2005 roku obronił pracę doktorską. W latach 1999-2001 pracownik Banku Rozwoju Cukrownictwa S.A. w Poznaniu; w latach 2001-2005 pracownik Banku Spółdzielczego w Toruniu, w którym zajmował m.in. następujące stanowiska: Kierownika Zespołu w Centrali Banku oraz Dyrektora Oddziału; w latach 2007 - 2024 Wicekanclerz Wydziału Finansów i Zarządzania Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu; od roku 2011 członek Rady Nadzorczej w Nicolaus Banku Spółdzielczym w Toruniu. Autor ponad 30 publikacji z zakresu rachunkowości finansowej i bankowej.

Recenzent: dr hab. Bozena Kołosowska, prof. UMK

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku