• Bezpośrednia pomoc publiczna dla przedsiębiorców. Doświadczenia nowo powstałych przedsiębiorstw

Przedsiębiorca, prowadząc działalność gospodarczą, działa na własny rachunek ponosząc odpowiedzialność finansową. Jednak powstawanie i funkcjonowanie przedsiębiorstw to nie tylko interes prywatny, gospodarczy czy ekonomiczny. To także interes społeczny - zatrudnianie pracowników, zaspokajanie potrzeb, zasilanie budżetów publicznych, zwiększanie bazy kredytowej banków. Nowo powstające przedsiębiorstwa są szczególnymi adresatami pomocy publicznej. W Polsce, podobnie jak i w innych krajach, zbudowano strukturę instytucjonalną, umożliwiającą nowo powstającym przedsiębiorstwom wnioskowanie o pomoc publiczną i uzyskiwanie jej. W tym celu przedsiębiorcy mogą się ubiegać o aktywne formy pomocy publicznej, takie jak dotacje czy preferencyjne pożyczki. Potrzeba pomocy publicznej ma wiele uzasadnień. Wzmagana jest ona jednak przez kryzys ekonomiczno-finansowy, ten miniony i ten aktualnie rozpoczynający się. W stosowaniu bezpośredniej pomocy publicznej dla nowo powstających przedsiębiorstw niezb

Podtytuł Bezpośrednia pomoc publiczna dla przedsiębiorców. Doświadczenia nowo powstałych przedsiębiorstw
Autor Agnieszka Mazurek-Czarnecka
Rok wydania 2020
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 194
50.00 30.00
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-333-7
Przedsiębiorca, prowadząc działalność gospodarczą, działa na własny rachunek ponosząc odpowiedzialność finansową. Jednak powstawanie i funkcjonowanie przedsiębiorstw to nie tylko interes prywatny, gospodarczy czy ekonomiczny. To także interes społeczny - zatrudnianie pracowników, zaspokajanie potrzeb, zasilanie budżetów publicznych, zwiększanie bazy kredytowej banków.

Nowo powstające przedsiębiorstwa są szczególnymi adresatami pomocy publicznej. W Polsce, podobnie jak i w innych krajach, zbudowano strukturę instytucjonalną, umożliwiającą nowo powstającym przedsiębiorstwom wnioskowanie o pomoc publiczną i uzyskiwanie jej. W tym celu przedsiębiorcy mogą się ubiegać o aktywne formy pomocy publicznej, takie jak dotacje czy preferencyjne pożyczki.

Potrzeba pomocy publicznej ma wiele uzasadnień. Wzmagana jest ona jednak przez kryzys ekonomiczno-finansowy, ten miniony i ten aktualnie rozpoczynający się. W stosowaniu bezpośredniej pomocy publicznej dla nowo powstających przedsiębiorstw niezbędne są wnioski i doświadczenia z korzystania z niej w poprzednich okresach. Monografia zawiera zasób takich wniosków i doświadczeń oraz wyników badań niespotykanych dotąd w innych publikacjach.

W książce Autorka stara się pomóc przedsiębiorcom podejmującym decyzje o utworzeniu przedsiębiorstwa znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, a w szczególności:
• Czym jest pomoc publiczna?
• Co to jest bezpośrednia pomoc publiczna?
• Jakie są procedury i zasady ubiegania się o pomoc publiczną?
• Jak oceniać szanse i skuteczność pomocy publicznej?
• Jak oceniać czas życia przedsiębiorstwa bez pomocy publicznej i z pomocą publiczną?
• Jakie doświadczenia badanych przedsiębiorców warto zastosować we własnych staraniach o pomoc publiczną?
• Jakie cechy przedsiębiorcy wspomagają trwałość przedsiębiorstwa?
• Jakie rodzaje działalności gospodarczej - jakie branże produkcji i usług dają większe szanse na dłuży czas przeżywalności przedsiębiorstwa?

Wprowadzenie 7

Rozdział 1
Podstawy teoretyczne i praktyczne przedsiębiorczości 15
1.1. Przedsiębiorczość i jej komponenty w świetle wybranych teorii ekonomicznych 15
1.2. Pojęcie przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa 22
1.3. Przeżywalność i rozwój przedsiębiorstw 31
1.4. Outsourcing usług użyteczności publicznej - szansa tworzenia nowych przedsiębiorstw 36

Rozdział 2
Kryteria i metody oceny skuteczności bezpośrednich instrumentów pomocy publicznej dla przedsiębiorców 45
2.1. Pomoc publiczna w teorii ekonomii i finansów 45
2.2. Rodzaje instrumentów pomocy publicznej dla nowych przedsiębiorstw 54
2.3. Specyfika pomocy publicznej dla przedsiębiorstw usług użyteczności publicznej 60
2.4. Rozróżnianie pojęć skuteczność i efektywność instrumentów pomocy publicznej 65

Rozdział 3
Wielkość i struktura pomocy publicznej dla przedsiębiorców w Polsce i badanych nowych przedsiębiorców 75
3.1. Zakres i metodyka przeprowadzonych badań empirycznych 75
3.2. Rozmiary i struktura pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom w Polsce w latach 2007-2015 79
3.3. Przyczyny i tendencje zmian w strukturze pomocy de minimis dla nowo powstałych przedsiębiorstw 86
3.4. Zróżnicowanie cech przedsiębiorców korzystających z dotacji dla potrzeb zakładania przedsiębiorstw 94
3.5. Zróżnicowanie przedmiotu działalności gospodarczej nowo tworzonych przedsiębiorstw korzystających z dotacji 99

Rozdział 4
Autorska ocena skuteczności korzystania z dotacji przez nowo tworzone przedsiębiorstwa 103
4.1. Opis przejętej metody badania skuteczności pomocy publicznej 103
4.2. Przeżywalność przedsiębiorstw korzystających z dotacji 111
4.3. Kształtowanie się zaproponowanego wskaźnika skuteczności dotacji dla badanych przedsiębiorstw 133
4.4. Kierunki rozwoju bezpośrednich instrumentów pomocy publicznej dla przedsiębiorców zakładających nowe przedsiębiorstwa 151

Zakończenie 167
Bibliografia 177
Spis tabel 189
Spis rysunków 193

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku