- Kategorie
-
Etyka behawioralna w praktyce. Dlaczego czasami podejmujemy złe decyzje?
Edukacja w zakresie etyki zwykle pomija sposoby i przyczyny podejmowania przez ludzi decyzji w kwestiach moralnych. Jednak dzięki nowym, inspirującym odkryciom psychologii behawioralnej, kognitywistyki, biologii ewolucyjnej oraz etyki behawioralnej możemy poznać typowe powody, dla których dobrzy ludzie postępują niekoniecznie dobrze. Sposoby podejmowania decyzji od dawna stanowią obszar zainteresowań nauki. Jednak dopiero niedawno skupiono się na decyzjach etycznych. Filozofia i religia wprawdzie wskazują, jak myśleć i działać w różnych kwestiach moralnych, jednak to badania nad etyką behawioralną ujawniają, co w praktyce wpływa na to, jak podejmujemy owe decyzje. Problemy etyczne większości ludzi wynikają z robienia rzeczy ewidentnie złych - Arystoteles ze złej ścieżki ich nie wróci, ale nauka etyki behawioralnej taką szansę daje nam wszystkim.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-999-5 |
EAN | 9788381029995 |
Sposoby podejmowania decyzji od dawna stanowią obszar zainteresowań nauki. Jednak dopiero niedawno skupiono się na decyzjach etycznych. Filozofia i religia wprawdzie wskazują, jak myśleć i działać w różnych kwestiach moralnych, jednak to badania nad etyką behawioralną ujawniają, co w praktyce wpływa na to, jak podejmujemy owe decyzje. Problemy etyczne większości ludzi wynikają z robienia rzeczy ewidentnie złych - Arystoteles ze złej ścieżki ich nie wróci, ale nauka etyki behawioralnej taką szansę daje nam wszystkim.
Etyka behawioralna w praktyce stanowi cenne uzupełnienie dla tradycyjnego podejścia do nauczania etyki, zwłaszcza dla początkujących, którzy dzięki niej mogą szybko zaznajomić się z kluczowymi elementami tej nowej dziedziny. Zainteresuje szczególnie czytelników związanych z dziennikarstwem, PR-em, marketingiem, etyką biznesu, medycyną, prawem - gdyż jej głównym tematem jest natura podejmowania decyzji moralnych. Ponieważ oparta jest na badaniach i jednocześnie napisana w sposób ciekawy, anegdotyczny i przejrzysty, może być wsparciem w szkołach średnich, na uczelniach, w szkołach podyplomowych i biznesie.
Książka ta jest niezależnym źródłem wiedzy, zawiera jednak bonus w postaci Ethics Unwrapped − darmowego, internetowego źródła edukacyjnego z nagradzanymi filmami i materiałami dydaktycznymi na różnorodne tematy związane z etyką behawioralną (i etyką w ogóle).
Wprowadzenie do wydania polskiego 5
Wprowadzenie 11
CZĘŚĆ I
Dlaczego trudno być takim człowiekiem, za jakiego uważa cię twój pies 17
1. Dokonywanie osądów moralnych 23
2. Jak emocje wpływają na etykę 35
3. Decyzje moralne i błędy moralnego rozumowania 47
4. Uległość wobec autorytetu 55
5. Efekt konformizmu 65
6. Nadmierna pewność siebie 75
7. Egotyzm atrybucyjny 85
8. Efekt ramowania 97
9. Inkrementalizm 109
10. Awersja do strat 119
11. Moralność związana z rolą 129
12. Równowaga moralna 139
13. Konkretnie i abstrakcyjnie 149
14. Efekt preferencji grupy własnej 159
15. Utajone uprzedzenia 167
16. Dysonans poznawczy 175
17. Ogólne czynniki sytuacyjne 187
18. Czynniki czasowe 203
19. Podstawowy błąd atrybucji 215
CZĘŚĆ II
Jak zwiększyć swoje szanse na życie, z którego możesz być dumny 223
20. Być najlepszą wersją samego siebie 229
21. Racjonalizacja i inne mechanizmy moralnego dystansowania się 245
22. Oddanie głosu swoim wartościom 267
23. Tworzenie kultury ułatwiającej właściwe postępowanie 289
Przypisy 307
Cara Biasucci jest twórcą Ethics Unwrapped oraz dyrektorem ds. edukacji etyki w Center for Leadership and Ethics na University of Texas w Austin. Przez ponad dekadę tworzyła filmy m.in. dla American Public Television, Discovery Times, New England Patriots, National Gallery of Art i Johns Hopkins.
Robert Prentice od 40 lat wykłada prawo i etykę biznesu na Wydziale Biznesu McCombs na University of Texas w Austin. Jest również przewodniczącym Katedry Biznesu, Rządu i Społeczeństwa oraz dyrektorem ds. nau-czania etyki w Ethics Unwrapped.
Polub nas na Facebooku