• Ekonomia i przedsiębiorczość społeczna. W kierunku poszukiwania efektywnych, innowacyjnych sposobów rozwiązywania problemów społ

Współczesne zmiany społeczno-ekonomiczne i związane z nimi wyzwania XXI w., również w sferze społecznej (m.in. starzenie się społeczeństw, bezrobocie, nierówności dochodowe i majątkowe, ubóstwo i wykluczenie społeczne, dyskryminacja, migracje) wymagają poszukiwania nowych, racjonalnych ekonomicznie i społecznie oraz innowacyjnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych i środowiskowych. Rozwiązań, których nie gwarantuje rynek ani działanie państwa. Istotne jest w tym procesie wzmacnianie kapitału ludzkiego i społecznego, solidarności, partycypacji, odpowiedzialności i spójności społecznej - wartości będących fundamentem ekonomii społecznej. W intensywnie rozwijającej się ekonomii społecznej ważnym pojęciem jest przedsiębiorczość społeczna - typ działań gospodarczych, których specyfika polega na odmiennym od tradycyjnego określaniu celu podejmowanych działań. Celem tym jest przede wszystkim tworzenie określonej wartości, korzyści społecznej z troską o wspólne dobro. Realizacja cel

Podtytuł Ekonomia i przedsiębiorczość społeczna. W kierunku poszukiwania efektywnych, innowacyjnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych i środowiskowych
Autor Ewa Radomska, Janina Pach, Paweł Nowak (red.)
Rok wydania 2021
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 384
98,00 zł 69,58 zł
By the end of the promotion left :
3
days
05 hou.
38 minut.
39 seco.
Lowest price in the last 30 days:
63,70 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-454-9

Współczesne zmiany społeczno-ekonomiczne i związane z nimi wyzwania XXI w., również w sferze społecznej (m.in. starzenie się społeczeństw, bezrobocie, nierówności dochodowe i majątkowe, ubóstwo i wykluczenie społeczne, dyskryminacja, migracje) wymagają poszukiwania nowych, racjonalnych ekonomicznie i społecznie oraz innowacyjnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych i środowiskowych. Rozwiązań, których nie gwarantuje rynek ani działanie państwa. Istotne jest w tym procesie wzmacnianie kapitału ludzkiego i społecznego, solidarności, partycypacji, odpowiedzialności i spójności społecznej - wartości będących fundamentem ekonomii społecznej.

W intensywnie rozwijającej się ekonomii społecznej ważnym pojęciem jest przedsiębiorczość społeczna - typ działań gospodarczych, których specyfika polega na odmiennym od tradycyjnego określaniu celu podejmowanych działań. Celem tym jest przede wszystkim tworzenie określonej wartości, korzyści społecznej z troską o wspólne dobro. Realizacja celów społecznych w oparciu o zasady rynkowe i rachunek ekonomiczny charakterystyczna jest głównie dla przedsiębiorstw społecznych. Rosnąca aktywność i znaczenie tych podmiotów w gospodarce, wpływ przyjmowanych przez nie modeli funkcjonowania i kreowanych przez nie innowacji prospołecznych i prośrodowiskowych na społeczności lokalne oraz uwarunkowania ich działania stają się obszarem coraz większego zainteresowania pracowników naukowych oraz praktyków w Polsce i w innych krajach.

Książka porusza szereg ważnych i aktualnych zagadnień odnoszących się do następujących tematów:
- ekonomia i przedsiębiorczość społeczna wobec współczesnych wyzwań
- stymulanty i destymulanty rozwoju przedsiębiorstw społecznych i innych podmiotów ekonomii społecznej
- innowacje i rozwiązania innowacyjne w sferze organizacyjnej, społecznej oraz środowiskowej
- zewnętrzne uwarunkowania ekonomii i przedsiębiorczości społecznej.

Problematyka książki zainteresuje pracowników naukowych, studentów nauk społecznych, w tym kierunków ekonomicznych, a także wszystkich chcących pogłębić swoją wiedzę na temat ekonomii i przedsiębiorczości społecznej.

Wprowadzenie 13

CZĘŚĆ I
EKONOMIA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ SPOŁECZNA WOBEC WSPÓŁCZESNYCH WYZWAŃ

Rozdział 1
Program rozwoju gospodarki społecznej w Polsce i jego realizacja - Kazimierz Górka, Marcin Łuszczyk, Agnieszka Thier 27
Wstęp 27
1.1. Społeczna gospodarka rynkowa a dobrobyt społeczny 28
1.2. Program rozwoju gospodarki społecznej w Polsce 34
Podsumowanie 41
Bibliografia 42

Rozdział 2
Ekonomia społeczna wobec nierówności dochodowych w Polsce - Janina Pach 43
Wstęp 44
2.1. Istota, funkcje i innowacyjność ekonomii społecznej 45
2.2. Nierówności dochodowe oraz ich implikacje 47
2.3. Kierunki wpływu ekonomii społecznej na zmniejszenie nierówności dochodowych 54
Podsumowanie 60
Bibliografia 61

Rozdział 3
Ekonomia społeczna wobec pandemii. Czy tylko strategie przetrwania? - Anna Rychły-Mierzwa 63
Wstęp 64
3.1. Obszary problemowe w funkcjonowaniu przedsiębiorstw społecznych i zakładów aktywności zawodowej po wprowadzeniu stanu epidemii 65
3.2. Strategie przetrwania - próba klasyfikacji i przykłady dobrych praktyk 68
3.3. Inicjatywa samorządu regionalnego i biznesu na rzecz ekonomii społecznej w sytuacji kryzysu epidemicznego 71
Podsumowanie 72
Bibliografia 73

Rozdział 4
Przedsiębiorstwa społeczne Sprawiedliwego Handlu w aspekcie istoty, ewolucji i trendów rozwojowych ruchu społeczno-ekonomicznego Fair Trade - Ewa Radomska 77
Wstęp 78
4.1. Geneza, ewolucja i trendy rozwojowe ruchu Fair Trade na przestrzeni lat 81
4.2. Istota Fair Trade i zasady ruchu FT 88
4.3. Przedsiębiorstwa społeczne Sprawiedliwego Handlu 92
4.3.1. Przedsiębiorstwo społeczne - konceptualizacja pojęcia w ujęciu ogólnym 92
4.3.2. Specyfika, cechy i wymiary funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych FT 94
4.3.2.1. Wymiar społeczny 95
4.3.2.2. Wymiar ekonomiczny 97
Podsumowanie 98
Bibliografia 100

Rozdział 5
Refleksje o nowym ruchu spółdzielczym - Zofia Chyra-Rolicz 105
Wstęp 105
5.1. Pierwsze doświadczenia spółdzielni socjalnych 107
5.2. Nowe kooperatywy spożywcze 110
5.3. Tworzenie nowej formy spółdzielczości wiejskiej 112
Podsumowanie 114
Bibliografia 115

CZĘŚĆ II
STYMULANTY I DESTYMULANTY ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH I INNYCH PODMIOTÓW EKONOMII SPOŁECZNEJ

Rozdział 6
Endogeniczne i egzogeniczne bariery rozwoju przedsiębiorstw społecznych na przykładzie spółdzielni socjalnych - Dorota Koptiew, Bogusława Puzio-Wacławik 119
Wstęp 120
6.1. Istota i cechy przedsiębiorstw społecznych 120
6.2. Spółdzielnia socjalna jako przykład przedsiębiorstwa społecznego 123
6.3. Bariery funkcjonowania spółdzielni socjalnych 125
Podsumowanie 133
Bibliografia 134

Rozdział 7
Zatrudnienie w przedsiębiorstwach społecznych - Marta Lulewicz, Renata Śliwa 137
Wprowadzenie 138
7.1. Wnioski z przeglądu literatury na temat specyfiki zatrudnienia w przedsiębiorstwach społecznych 139
7.2. Kondycja zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach społecznych w Europie 143
7.3. Kondycja zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach społecznych w Małopolsce w latach 2018-2019 146
7.4. Wnioski i dyskusja - bariery w działalności przedsiębiorstw społecznych w Małopolsce 149
Podsumowanie 150
Bibliografia 152

Rozdział 8
Marketing społeczny jako narzędzie wzmacniające wizerunek przedsiębiorstw społecznych - Barbara Partyńska-Brzegowy 155
Wstęp 156
8.1. Marketing społeczny 156
8.2. Przedsiębiorstwo społeczne 160
8.3. Wykorzystanie marketingu społecznego w przedsiębiorstwach społecznych 161
8.4. Przedmiot, metoda i wyniki badań 162
8.4.1. Strategia marketingowa w podmiotach ekonomii społecznej 163
8.4.2. Metody oraz narzędzia marketingowe i promocyjne 164
8.4.3. Marka ekonomii społecznej 164
8.4.4. Postrzeganie grup defaworyzowanych i przedsiębiorstw społecznych 165
Podsumowanie 167
Bibliografia 168

Rozdział 9
Rola partnerstwa i współpracy na rzecz rozwoju ekonomii społecznej na przykładzie Klubów Integracji Społecznej - Małgorzata Błażejowska 171
Wstęp 171
9.1. Nowy model Klubów Integracji Społecznej 173
9.2. Lokalne Sieci Reintegracji 175
9.3. Działania w ramach Klubów Integracji Społecznej 178
Podsumowanie 181
Bibliografia 181

Rozdział 10
Ekonomiczne determinanty działalności organizacji non profit w Polsce - Anna Wichowska 183
Wstęp 183
10.1. Czynniki oddziałujące na działalność organizacji non profit 185
10.2. Rozwój działalność organizacji non profit w Polsce i jej ekonomiczne determinanty - próba oceny 186
Podsumowanie 191
Bibliografia 192

Rozdział 11
Stan przedsiębiorczości społecznej na świecie - Norbert Kawęcki 193
Wstęp 194
11.1. Przedsiębiorczość społeczna - istota i cele 195
11.2. Stan przedsiębiorczości społecznej na świecie - ujęcie szerokie 197
11.3. Stan przedsiębiorczości społecznej na świecie - ujęcie wąskie 200
11.4. Profil demograficzny przedsiębiorczości społecznej i komercyjnej 204
Podsumowanie 207
Bibliografia 208

CZĘŚĆ III
INNOWACJE I ROZWIĄZANIA INNOWACYJNE W SFERZE ORGANIZACYJNEJ, SPOŁECZNEJ ORAZ ŚRODOWISKOWEJ

Rozdział 12
Innowacje społeczne w organizacjach gospodarczych - Ireneusz Drabik 213
Wstęp 214
12.1. Innowacje społeczne i ich związek z sektorem komercyjnym 214
12.2. Innowacje społeczne a realizacja funkcji personalnej w organizacji gospodarczej 218
12.3. Społeczna odpowiedzialność biznesu 220
Podsumowanie 223
Bibliografia 224

Rozdział 13
Kapitał społeczny i kultura organizacji jako szansa na innowacyjny rozwój przedsiębiorstw społecznych - Dorota Murzyn, Dominika Cieślar 227
Wstęp 227
13.1. Kapitał społeczny jako podstawa nowoczesnego rozwoju 229
13.2. Kultura organizacji i rozwojowa perspektywa organizacji pracy 231
13.3. Przedsiębiorstwa społeczne - zielone czy turkusowe? 233
Podsumowanie 236
Bibliografia 237

Rozdział 14
Warunki tworzenia gospodarki niskoemisyjnej w województwie podkarpackim - możliwe obszary działań dla podmiotów ekonomii społecznej i/lub wdrażania innowacji społecznych - Paulina Szyja, Marta Czyżewska 239
Wstęp 240
14.1. Uwarunkowania i najważniejsze założenia gospodarki niskoemisyjnej województwa podkarpackiego 244
14.2. Plany gospodarki niskoemisyjnej w wybranych gminach województwa podkarpackiego 250
14.3. Klaster na rzecz gospodarki niskoemisyjnej - studium przypadku 255
Podsumowanie 257
Bibliografia 258

Rozdział 15
Ekoinnowacje w budownictwie a koncepcja rozwoju zrównoważonego - Magdalena Ebisch-Stenzel 261
Wstęp 262
15.1. Istota koncepcji rozwoju zrównoważonego 262
15.2. Idea budownictwa zrównoważonego 265
15.3. Ekoinnowacje w budownictwie zrównoważonym 266
15.4. Przykłady zastosowania ekoinnowacji w budownictwie 268
Podsumowanie 272
Bibliografia 272

Rozdział 16
Inwestycje alternatywne jako przejaw przedsiębiorczości społecznej - Sławomir Dybka 275
Wstęp 276
16.1. Istota i uwarunkowania inwestowania alternatywnego 277
16.2. Inwestycje alternatywne w kontekście przedsiębiorczości społecznej 281
16.3. Uwarunkowania i poziom inwestycji alternatywnych w świetle badań empirycznych 285
Podsumowanie 288
Bibliografia 288

CZĘŚĆ IV
ZEWNĘTRZNE UWARUNKOWANIA EKONOMII I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ

Rozdział 17
Ekonomia społeczna jako impuls do kreowania postaw przedsiębiorczych wśród studentów - Artur Kwasek, Dariusz Prokopowicz 293
Wstęp 293
17.1. Wzrost znaczenia przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw działających w Polsce 295
17.2. Technologiczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności 297
17.3. Metodyka i wyniki przeprowadzonych badań 301
17.4. Jak zachęcić studentów do przedsiębiorczości społecznej? 309
Podsumowanie 311
Bibliografia 312

Rozdział 18
Biznes społecznie odpowiedzialny jako forma przedsiębiorczości intelektualnej - Katarzyna Kowalska 315
Wstęp 316
18.1. Związek między pojęciem przedsiębiorczość intelektualna i społeczna odpowiedzialność biznesu 317
18.2. Odpowiedzialne postawy i działania w praktyce biznesu 321
Podsumowanie 326
Bibliografia 327

Rozdział 19
Świadomość społeczno-ekonomiczna w odniesieniu do produktów z certyfikatem Sprawiedliwego Handlu na przykładzie studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie - Paulina Pendziwiatr, Dawid Karcz, Wojciech Maciejewski 329
Wstęp 330
19.1. Świadomość społeczno-ekonomiczna a decyzje konsumenckie 330
19.2. Certyfikaty Sprawiedliwego Handlu w erze konsumpcjonizmu 333
19.3. Nawyki konsumenckie studentów w odniesieniu do Sprawiedliwego Handlu - wyniki badania 336
Podsumowanie 341
Bibliografia 342

Rozdział 20
Instytucjonalne otoczenie działalności innowacyjnej w gospodarce Polski w latach 1989-2019 - Anna Mieleszko 345
Wstęp 346
20.1. Otoczenie instytucjonalne a procesy innowacyjne 347
20.2. Wady dotychczasowego systemu instytucjonalnego i bariery rozwoju gospodarczego 349
20.3. Wyzwania rozwojowe i innowacyjne w gospodarce polskiej 352
20.4. Finansowanie działalności innowacyjnej w Polsce na tle świata 354
Podsumowanie 356
Bibliografia 357

Rozdział 21
Równoważenie budżetu państwa jako wyzwanie współczesnych gospodarek - Sabina Klosa 359
Wstęp 359
21.1. Regulacje prawne i pojęcie budżetu państwa 361
21.2. Realizacja i prognoza wybranych wskaźników makroekonomicznych 362
21.3. Równoważenie budżetu państwa 365
21.4. Nadwyżka i deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w krajach UE 369
Podsumowanie 371
Bibliografia 372

Rozdział 22
Współzależność funduszy na aktywizację bezrobotnych wykorzystywanych w aktywnych formach aktywizacji zawodowej i stopy bezrobocia - Marcelina Słaba-Wiącek, Sebastian Wiącek 373
Wstęp 374
22.1. Charakterystyka powiatu z uwzględnieniem stopy bezrobocia 374
22.2. Wielkość i struktura wydatków Powiatowego Urzędu Pracy 376
22.3. Współzależność między stopą bezrobocia a środkami przeznaczonymi na aktywne formy walki z bezrobociem 381
Podsumowanie 382
Bibliografia 383

Dr hab. Marta Czyż, prof. Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.