• Uczenie się i rodzina. Perspektywa andragogiczna

Książka Ewy Przybylskiej i Danuty Wajsprych to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia procesów uczenia się w rodzinie i próba odpowiedzi na pytanie o zadania edukacyjne jakie ma, może i powinna mieć rodzina w kontekście procesów uczenia się przez całe życie. Autorki przyglądają się dzieciństwu i młodości z perspektywy dorosłości, szczególną uwagę poświęcając kategorii codzienności. Treść książki rozpięta jest między pedagogiką społeczną, pedagogiką rodziny i andragogiką. Ze szczególną wrażliwością akcentowane jest uczenie się nieformalne w rodzinie, ponieważ żaden postulat oświatowy nie jest artykułowany tak nieustępliwie, jak ten, że człowiek winien uczyć się w każdym wieku, na każdym etapie życia, od najmłodszych lat po sędziwą starość. Książka składa się z miniatur andragogicznych dotyczących m.in. wybranych teorii społecznych w badaniach nad rodziną i ich zastosowania empirycznego, ekskursów o edukacji formalnej (technologicznej), nieformalnej (krytycznej) i poza

Podtytuł Uczenie się i rodzina. Perspektywa andragogiczna
Autor Ewa Przybylska, Danuta Wajsprych
Rok wydania 2018
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 298
58,00 zł 41,18 zł
By the end of the promotion left :
7
days
07 hou.
25 minut.
00 seco.
Lowest price in the last 30 days:
37,70 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-139-5

Książka Ewy Przybylskiej i Danuty Wajsprych to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia procesów uczenia się w rodzinie i próba odpowiedzi na pytanie o zadania edukacyjne jakie ma, może i powinna mieć rodzina w kontekście procesów uczenia się przez całe życie. Autorki przyglądają się dzieciństwu i młodości z perspektywy dorosłości, szczególną uwagę poświęcając kategorii codzienności. Treść książki rozpięta jest między pedagogiką społeczną, pedagogiką rodziny i andragogiką. Ze szczególną wrażliwością akcentowane jest uczenie się nieformalne w rodzinie, ponieważ żaden postulat oświatowy nie jest artykułowany tak nieustępliwie, jak ten, że człowiek winien uczyć się w każdym wieku, na każdym etapie życia, od najmłodszych lat po sędziwą starość.

Książka składa się z miniatur andragogicznych dotyczących m.in. wybranych teorii społecznych w badaniach nad rodziną i ich zastosowania empirycznego, ekskursów o edukacji formalnej (technologicznej), nieformalnej (krytycznej) i pozaformalnej (humanistycznej). Zaletą książki jest „obrazowanie", zaczerpnięte z historii, literatury, sztuki, co w przypadku pracy mającej ambicje również dydaktyczne, ułatwi zapewne przyswajanie tego, co Autorki miały do powiedzenia o złożonych procesach uczenia się.

Adresatami książki są studenci, młodzi badacze, początkujący adepci nauki, ale i „pedagogizujący" rodzice oraz nauczyciele wrażliwi na biograficzny los ucznia, a także wszyscy, którym bliskie jest myślenie o rzeczywistości edukacyjnej z perspektywy systemu znaczeń wyniesionego z przestrzeni życia rodzinnego.



Książka jest śmiałym przekrojem problematyki uczenia się w rodzinie w toku pełnego cyklu życia wszystkich jej członków, podjętej z wielu perspektyw: teorii, badań empirycznych, andragogicznych praktyk akademickich (udanych i katastrofalnych), wzorów zagranicznych skonfrontowanych z polskimi. Książka jest napisana tak, by mogły ją czytać szerokie kręgi odbiorców, od akademików i studentów, do rodziców czytających książki i myślących o wychowaniu swoich małych, większych i dużych dzieci.

Podział książki zachęca do jej czytania w niedużych porcjach, a na dodatek Autorki zachęcają też do jej czytania niekoniecznie liniowego, lecz w dowolnym wyborze fragmentów. Taki warsztat pisarski odbiega od typowego nudziarstwa akademickiego i od napuszonego uwznioślania w „pedagogizacji" rodziców. Może to być zatem książka naprawdę szeroko czytana.
Z opinii recenzenta prof. zw. dra hab. Kazimierza Zbigniewa Kwiecińskiego, członka rzeczywistego PAN

Wstęp 9

Rozdział 1
Wprowadzenie - rodzina jako międzyludzka przestrzeń uczenia się 15
Miniatura pierwsza: Różnorodność dyskursów o rodzinie 15
Miniatura druga: Andragogiczne implikacje przemian rodziny 21
Miniatura trzecia: Uczenie się w rodzinie jako refleksja krytyczna 28
Miniatura czwarta: Rodzina jako kapitał społeczny i kulturowy w procesie uczenia się 33

Rozdział 2
Wybrane teorie społeczne w badaniach nad rodziną 43
Miniatura piąta: Rodzina to coś więcej niż suma jej części (Teoria systemow) 45
Zastosowanie empiryczne 52
Miniatura szósta: Rodzina w cyklu życia (Teoria Rozwoju Rodziny) 53
Zastosowanie empiryczne 57
Miniatura siódma: Rodzina jako „macierz opłacalności" (Teoria wymiany) 57
Zastosowanie empiryczne 60
Miniatura ósma: Rodzina między zgodą a przymusem (Teoria konfliktu) 61
Zastosowanie empiryczne 63
Miniatura dziewiąta: Rodzina w wymianie sensów i znaczeń (Symboliczny interakcjonizm) 64
Zastosowanie empiryczne 68

Rozdział 3
Ekskurs o uczeniu się nieformalnym 69
Miniatura dziesiąta: O historii idei uczenia się przez całe życie 69
Miniatura jedenasta: Zmiana modelu myślenia w koncepcji Lifelong education 73
Miniatura dwunasta: Nurty badań nad uczeniem się nieformalnym 78
Miniatura trzynasta: Edukacja nieformalna versus formalna - zasadność dychotomii? 82
Miniatura czternasta: Uznawalność efektów nieformalnych procesów uczenia się 84
Miniatura piętnasta: Ewolucja w naukowym podejściu do fenomenu uczenia się 86
Obrazowanie pierwsze: O uczeniu się z pasji 88

Rozdział 4
Rodzina jako miejsce uczenia się nieformalnego dorosłych 93
Miniatura szesnasta: Dzieciństwo i młodość z perspektywy dorosłości 93
Miniatura siedemnasta: Uczenie się musi boleć. O uczeniu się z doświadczenia 95
Miniatura osiemnasta: Progi aktywności edukacyjnej 98
Miniatura dziewiętnasta: Nawet Marshall McLuhan może być zarówno niejasny, jak i klarowny. O komunikacji 100
Miniatura dwudziesta: Wychowanie dzieci nie jest zadaniem kobiet ani zadaniem mężczyzn, to... O macierzyństwie i tacierzyństwie 102
Miniatura dwudziesta pierwsza: Wehikuł czasu. O biograficzności 110
Miniatura dwudziesta druga: Krajobraz edukacyjny. O czasie i miejscu 115
Miniatura dwudziesta trzecia: Debata kompetencyjna w andragogice 122
Miniatura dwudziesta czwarta: Jestem córką, mam córkę, która też ma córkę. O kobietach w rodzinie 126
Obrazowanie drugie: O mądrości kobiet i trzech punktach, które trzeba przekroczyć 127
Miniatura dwudziesta piąta: Jestem synem, mam syna, który też ma syna. O mężczyznach w rodzinie 129
Obrazowanie trzecie: O międzypokoleniowym pojednaniu 131
Obrazowanie czwarte: „...jeśli nie w moich powieściach czy w moim życiu, to przynajmniej w moich snach będę żyć wiecznie jako jego syn..." 132
Miniatura dwudziesta szósta: Transgeneracyjne uczenie się 134
Obrazowanie piąte: Kompetencje seniorów: O projekcie „Competencies in Later Life" 137
Miniatura dwudziesta siódma: Postscriptum o seniorach 141

Rozdział 5
Edukacja pozaformalna, czyli o „brzydkim kaczątku" 149
Miniatura dwudziesta ósma: Brak urody i odmienność. O tym dlaczego edukacja pozaformalna popadła w niełaskę 149
Miniatura dwudziesta dziewiąta: O idei świadomego uczenia się - o beneficjentach, typologii ofert, regulacjach prawnych i jeszcze kilku wątkach niedokończonych (otwartych) 152
Obrazowanie szóste: O „zastyganiu w kursie" 163

Rozdział 6
Pozaformalna edukacja rodzin 167
Miniatura trzydziesta: Między pedagogiką rodziny a andragogiką 167
Miniatura trzydziesta pierwsza: Wielość wątków, różnorodność ofert (hominizacja, zdrowie, media cyfrowe, kultura i sztuka. Wątki tylko zamarkowane) 171
Miniatura trzydziesta druga: Program Family Literacy. Wątek bardziej pogłębiony 179
Miniatura trzydziesta trzecia: Perspektywne myślenie o edukacji rodzin. Rekapitulacja 185
Miniatura trzydziesta czwarta: O postulacie kompleksowości procesów uczenia się 189

Rozdział 7
Uniwersytet (nie)zaangażowany w procesy całożyciowego uczenia się - edukacja formalna 195
Miniatura trzydziesta piąta: Między dzieckiem „wybitnym" a przedsiębiorczym uniwersytetem 196
Miniatura trzydziesta szósta: Uczyć się, czyli „rozpocząć świat na nowo" w sferze publicznej 203
Miniatura trzydziesta siódma: Edukacja na uniwersytecie jako pedagogia uważności 209
Obrazowanie siódme: Studiowanie źródeł, czyli o zamierzeniu raczej utopijnym 216
Obrazowanie ósme: O zanikaniu ciekawości intelektualnej w kulturze akademickiej 217
Miniatura trzydziesta ósma: Obrona przed „czasem marnym". Kilka słów o humanizacji uczenia się i kulturze wynalezionej 223
Obrazowanie dziewiąte: O Sokratejskim badaniu siebie 229
Obrazowanie dziesiąte: Czytanie lektur jako czytanie świata 231
Obrazowanie jedenaste: Kartezjusz i historia nie są mniej ważne od kognitywistyki 235

Zakończenie 239
Bibliografia 245
Netografia 271
Bibliografia tematyczna (opracowała Bernadeta Golus, W-MBP w Olsztynie) 273
Spis tabel 297

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.