• Rachunkowość behawioralna

Powszechny wizerunek rachunkowości przedstawia ją jako zajmującą się samymi faktami, przepisami, suchymi liczbami i ich przetwarzaniem. W tak rozumianej rachunkowości nie rozpatruje się w ogóle zachowania człowieka. Zakłada się, że księgowi, biegli rewidenci, inwestorzy i inne ogniwa ludzkie systemu finansowo-księgowego postępują racjonalnie. Rachunkowość behawioralna pokazuje, że tak nie jest. W procesach finansowo-księgowych poszukuje rzeczywistego człowieka, jego cech, pobudek, konsekwencji jego zachowań, decyzji, postaw i uwarunkowań indywidualnych. Badania rachunkowości behawioralnej rozszerzają granice rachunkowości i wprowadzają do niej tematy, które tradycyjnie były uważane za domenę psychologii (jak ludzie podejmują decyzje) lub socjologii (jak wybory są uwarunkowane przez społeczne okoliczności). Niniejsza książka przybliża istotę rachunkowości behawioralnej, jej genezę, teorie, na których jest oparta oraz ciekawe wyniki badań empirycznych, pokazując jak złożone i wielowymi

Podtytuł Rachunkowość behawioralna
Autor Nelli Artienwicz
Rok wydania 2018
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 210
58.00 41.18
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-7556-977-3
Powszechny wizerunek rachunkowości przedstawia ją jako zajmującą się samymi faktami, przepisami, suchymi liczbami i ich przetwarzaniem. W tak rozumianej rachunkowości nie rozpatruje się w ogóle zachowania człowieka. Zakłada się, że księgowi, biegli rewidenci, inwestorzy i inne ogniwa ludzkie systemu finansowo-księgowego postępują racjonalnie. Rachunkowość behawioralna pokazuje, że tak nie jest. W procesach finansowo-księgowych poszukuje rzeczywistego człowieka, jego cech, pobudek, konsekwencji jego zachowań, decyzji, postaw i uwarunkowań indywidualnych.

Badania rachunkowości behawioralnej rozszerzają granice rachunkowości i wprowadzają do niej tematy, które tradycyjnie były uważane za domenę psychologii (jak ludzie podejmują decyzje) lub socjologii (jak wybory są uwarunkowane przez społeczne okoliczności).

Niniejsza książka przybliża istotę rachunkowości behawioralnej, jej genezę, teorie, na których jest oparta oraz ciekawe wyniki badań empirycznych, pokazując jak złożone i wielowymiarowe są kwestie, którymi zajmuje się rachunkowość.

Podjęte tu rozważania mogą stanowić ciekawe źródło wiedzy i inspiracji zarówno dla praktyków rachunkowości, dydaktyków i trenerów rachunkowości, finansistów, jak i dla pracowników naukowych zajmujących się psychologicznymi aspektami świata finansowego.

Wstęp 7

Rozdział 1
Miejsce rachunkowości behawioralnej wśród nauk ekonomicznych 13
1.1. Nauki ekonomiczne a nauka psychologii 13
1.2. Zarys ekonomii behawioralnej i finansów behawioralnych 22
1.3. Rachunkowość jako nauka społeczna 32
1.4. Rachunkowość w ujęciu behawioralnym 41

Rozdział 2
Historia, zakres i metody badawcze rachunkowości behawioralnej 51
2.1. Geneza i rozwój rachunkowości behawioralnej na świecie i w Polsce 51
2.2. Nurty badawcze w ramach rachunkowości behawioralnej 60
2.3. Teorie leżące u podstaw rachunkowości behawioralnej 65
2.4. Metody badawcze rachunkowości behawioralnej 80

Rozdział 3
Przegląd wybranych badań empirycznych z zakresu rachunkowości behawioralnej 97
3.1. Badania behawioralne w obszarze rachunkowości zarządczej 97
3.2. Badania behawioralne w obszarze rachunkowości finansowej 110
3.3. Behawioralne badania w ramach rewizji finansowej 125
3.4. Badania w zakresie behawioralnych aspektów opodatkowania 140

Rozdział 4
Perspektywy rozwoju rachunkowości behawioralnej 151
4.1. Neurorachunkowość - następny etap dla rachunkowości behawioralnej? 151
4.2. Trudności w rozwoju i zarzuty stawiane rachunkowości behawioralnej 158
4.3. Znaczenie nurtu behawioralnego dla teorii i praktyki rachunkowości 168

Zakończenie 177
Bibliografia 181
Spis tabel 207
Spis schematów 209

Nelli Artienwicz - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Równocześnie wieloletni praktyk rachunkowości. Absolwentka Studiów Podyplomowych „Psychologia biznesu dla menedżerów" Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz Akademickiego Stowarzyszenia Psychologii Ekonomicznej. Autorka artykułów i publikacji książkowych oraz referatów wygłaszanych na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jej główne zainteresowania badawcze dotyczą problematyki podejmowania decyzji przez księgowych, ewolucji i rozumienia nadrzędnych zasad rachunkowości oraz wykorzystania metafor i analogii w rachunkowości. Prowadzi wykłady oraz szkolenia z zakresu rachunkowości finansowej, sprawozdawczości, języka angielskiego w rachunkowości, a także elastyczności myślenia w rachunkowości oraz psychologicznych pułapek w pracy księgowych i biegłych rewidentów.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku