- Categories
-
Nowy Jedwabny Szlak. Transport kolejowy w obsłudze logistycznej
Książka Nowy Jedwabny Szlak. Transport kolejowy w obsłudze logistycznej porusza problematykę ważnego strategicznie obszaru dzielącego Chiny i Europę, zajętego przez dwa ogromne kraje - Rosję i Kazachstan. Aktywnie walczą one o umocnienie swojej pozycji w globalnym łańcuchu dostaw. W zmieniającym się światowym układzie sił stanowią zatem szczególnie ciekawy obiekt obserwacji i uwagi. Książka jest analizą prognoz dotyczących zmian w sferze obsługi logistycznej (obsługi przepływów) dwóch wciąż jeszcze najsilniejszych światowych gospodarek (Chiny i Unia Europejska). Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku zaprezentowana została w niej na gruncie faktograficznym, pozbawionym „zaklęć politykierów". Jego istota, w odróżnieniu od retoryki obecnej w bezrefleksyjnych środkach masowego przekazu, przedstawiona jest w nowatorskim ujęciu interdyscyplinarnym, bazującym na geopolityce. Tematyka, ujęta na poziomie makroekonomicznym i operacyjnym, łączy wiedzę z zakresu ekonomii, geografii i politologii z ha
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-241-5 |
EAN | 9788381022415 |
Wstęp 7
Rozdział 1
Euroazjatycki Obszar Gospodarczy 15
1.1. Geopolityczne kryteria wyróżniania obszarów świata 15
1.2. Gospodarcze przesłanki podziału obszarowego świata 25
1.3. Eurazjatycki Obszar Gospodarczy jako przedmiot badań logistycznych 33
Rozdział 2
Gospodarcze i społeczne znaczenie logistyki 47
2.1. Cele i funkcje logistyki 47
2.2. Systemy wsparcia logistycznego 58
2.3. Organizacyjno-formalne uwarunkowania funkcjonowania międzynarodowych systemów logistycznych 65
Rozdział 3
Sieć kolejowa jako kanały obsługi logistycznej Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 77
3.1. Miejsce transportu kolejowego w systemie transportowym Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 77
3.2. Transeurazjatyckie kolejowe kanały logistyczne 85
3.3. Transeurazjatyckie przewozy kolejowe jako alternatywa dla przewozów morskich 99
Rozdział 4
Narzędzia i sposoby integracji kolejowych kanałów logistycznych Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 109
4.1. Sfera polityczna i jej wpływ na gospodarkę 109
4.2. Uwarunkowania organizacyjne 121
4.3. Uwarunkowania harmonizacji transeurazjatyckich przewozów kolejowych 130
Rozdział 5
Ocena przedsięwzięć integracyjnych na przykładzie wybranych krajów Eurazjatyckiego Obszaru Gospodarczego 137
5.1. Federacja Rosyjska 137
5.2. Republika Kazachstanu 153
Zakończenie 165
Załączniki 169
Załącznik 1. Wykaz towarów predestynowanych do obsługi transportem kolejowym w relacjach międzynarodowych wg grup
„Zharmonizowanego Systemu Klasyfi kacji (HS 2017)" 169
Załącznik 2. Wykaz pociągów kontenerowych uruchamianych w krajach-członkach OSŻD 173
Załącznik 3. Wykaz nowych linii kolejowych, przewidzianych w „Strategii rozwoju transportu kolejowego w Federacji Rosyjskiej do 2030 r." 203
Załącznik 4. Szczegółowe dane przewozowe w wybranych relacjach w latach 2011-2016 206
Bibliografia 239
Spis rysunków 253
Spis wykresów 255
Spis tabel 257
Streszczenie 259
JAKUB DOŃSKI-LESIUK - absolwent stosunków międzynarodowych - wschodoznawstwa na UAM w Poznaniu. Stopień doktora nauk ekonomicznych uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim. Związany był z centralną administracją rządową (Ministerstwo Spraw Zagranicznych w latach 2003-2004 i 2009-2011, Ministerstwo Infrastruktury w latach 2004-2009), następnie zaś z biznesem w Polsce, Kazachstanie i Rosji. Aktualnie nauczyciel akademicki Akademii Sztuki Wojennej w Rembertowie i Uniwersytetu Łódzkiego. Znawca przestrzeni postradzieckiej. Ceni podróże, przemieszcza się najchętniej koleją, a gdy tylko może, wolny czas spędza na Wschodzie.
Polub nas na Facebooku