• Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan (wyd. VI zmienione)

Do osiągnięcia sukcesu w biznesie potrzebny jest zarówno dobry pomysł, jak i skuteczny plan jego realizacji. Biznesplan dostarcza strategii, którą kierują się firmy w swojej działalności. Jest on dla przedsiębiorcy tym, czym dla pilota samolotu jest mapa lotu. Napisanie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą i prostą, gdyż wymaga znajomości wielu dziedzin wchodzących w skład nauk ekonomicznych, ale również dużych umiejętności analitycznych, wiedzy i intuicji dotyczącej funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości. Biznesplan jest zestawem dokumentów, analiz i programów, w których na podstawie aktualnej sytuacji finansowej i danych historycznych oraz przewidywanych zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania przy wszelkich istniejących uwarunkowaniach natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, prawnej, kadrowej, technologicznej, ekologicznej, a czasem również geograficznej i politycznej. Przygotowanie dobrego biznesplanu ma ogromne znaczenie w wielu sytuacjach, m.in. przy ubieganiu się o kredyt czy dofinansowanie ze środków unijnych.

Podtytuł Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan (wyd. VI zmienione)
Autor Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski, Jacek Wójcik
Rok wydania 2026
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 202
78.00 54.60
Do końca promocji pozostało:
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
78
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-68563-22-1
Do osiągnięcia sukcesu w biznesie potrzebny jest zarówno dobry pomysł, jak i skuteczny plan jego realizacji. Biznesplan dostarcza strategii, którą kierują się firmy w swojej działalności. Jest on dla przedsiębiorcy tym, czym dla pilota samolotu jest mapa lotu.
Napisanie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą i prostą, gdyż wymaga znajomości wielu dziedzin wchodzących w skład nauk ekonomicznych, ale również dużych umiejętności analitycznych, wiedzy i intuicji dotyczącej funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości.
Biznesplan jest zestawem dokumentów, analiz i programów, w których na podstawie aktualnej sytuacji finansowej i danych historycznych oraz przewidywanych zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania przy wszelkich istniejących uwarunkowaniach natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, prawnej, kadrowej, technologicznej, ekologicznej, a czasem również geograficznej i politycznej. Przygotowanie dobrego biznesplanu ma ogromne znaczenie w wielu sytuacjach, m.in. przy ubieganiu się o kredyt czy dofinansowanie ze środków unijnych.
Biznesplan jest konkretyzacją zamierzeń, bazującą na realistycznej ocenie dotychczasowych wyników, potencjału przedsiębiorstwa, warunków konkurencji oraz tendencji rozwojowych rynku i postępu techniczno-organizacyjnego, mającą przyczynić się do realizacji zamierzonych celów, a w konsekwencji do wzrostu wartości rynkowej przedsiębiorstwa.
Głównym celem książki jest przedstawienie metodologii sporządzania profesjonalnego biznesplanu, a także przybliżenie podstawowych metod i najważniejszych zasad wymagających zastosowania w procesie opracowywania tego dokumentu oraz wskazanie kryteriów formalnej i merytorycznej oceny biznesplanu. Publikacja ta może być wykorzystana przez wszystkich, którzy zamierzają samodzielnie, prawidłowo opracować biznesplan.

Wprowadzenie 7

Rozdział 1
Rola planowania w działalności przedsiębiorstwa [Andrzej Tokarski] 9
1.1. Definicja planowania 9
1.2. Cechy charakterystyczne planowania - rodzaje planów 11
1.3. Podstawowe zasady planowania 17

Rozdział 2
Podstawy metodyczne sporządzania biznesplanu [Andrzej Tokarski] 21
2.1. Pojęcie i cechy charakterystyczne skutecznego biznesplanu 21
2.2. Typowe zastosowanie biznesplanu 34
2.3. Funkcje biznesplanu 42
2.4. Błędy i zagrożenia w sporządzaniu i realizacji biznesplanów 44
2.5. Kryteria oceny biznesplanu i związana z nim odpowiedzialność 51
2.6. Procedura tworzenia biznesplanu 57

Rozdział 3
Części składowe biznesplanu [Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski] 65
3.1. Elementy składowe biznesplanu 65
3.2. Zawartość biznesplanu 68
3.3. Struktura biznesplanu 77

Rozdział 4
Część wstępna biznesplanu [Maciej Tokarski, Jacek Wójcik] 95
4.1. Streszczenie biznesplanu - podsumowanie wykonawcze 95
4.2. Charakterystyka firmy 98
4.3. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia 100

Rozdział 5
Część merytoryczna biznesplanu [Maciej Tokarski] 103
5.1. Analiza rynku i branży 103
5.2. Charakterystyka produktu i procesu produkcyjnego 108
5.3. Analiza strategiczna 113
5.4. Plan marketingowy 133
5.5. Plan finansowy 146

Rozdział 6
Część końcowa biznesplanu [Jacek Wójcik] 165
6.1. Wnioski - plan wdrożeń 165
6.2. Aneks - załączniki 166

Rozdział 7
Od teorii do praktyki - praktyczne zastosowanie Business Model Canvas w tworzeniu biznes planu [Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski, Jacek Wójcik] 169
7.1. Definicja modelu biznesowego 169
7.2. Business Model Canvas, czyli biznesplan na jednej kartce 174
7.3. Od teorii do praktyki - wykorzystanie Business Model Canvas w tworzeniu biznes planu 177
7.3.1. Aktualnie realizowany model biznesowy 177
7.3.2. Planowany do wdrożenia model biznesowy 178
7.3.3. Planowany do wdrożenia model biznesowy - projekt kawiarni rzemieślniczej „Aromat i Sztuka" 180

Zakończenie 185
Przypisy 187
Bibliografia 195
Autorzy 201

Andrzej Tokarski - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytet WSB Merito Toruń. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach związanych z oceną kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego w aspekcie zagrożenia kontynuacji działalności oraz upadłością przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Autor lub współautor ponad 100 publikacji z zakresu rachunkowości, analizy finansowej i finansów przedsiębiorstw, oraz książek Bankructwa. Tom 3. Przedsiębiorstwa i konsumenci, Difin, Warszawa 2023 (autor rozdziału 2 - Zadłużenie gospodarstw domowych i rozdziału 3 - Upadłość konsumencka), Księgowość w małej i średniej firmie - uproszczone formy ewidencji (wydanie VI zmienione i uaktualnione, CeDeWu, Warszawa 2015 - (współautorzy: M. Tokarski, G. Voss)), Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2014 (współautorzy B. Kołosowska, E. Chojnacka-Pelowska, M. Tokarski), Pomiar i ocena płynności finansowej podmiotu gospodarczego, wydanie IV, CeDeWu, Warszawa 2023 (współautorzy: M. Tokarski, M. Mosionek-Schweda), Biznesplan w praktyce, wydanie 4, CeDeWu, Warszawa 2013 (współautorzy M. Tokarski, J. Wójcik); Biznesplan po polsku, wydanie 4, CeDeWu, Warszawa 2023 (współautorzy: M. Tokarski, J. Wójcik).

Maciej Tokarski - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu. Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym obronił pracę doktorską: „Ocena i perspektywy wykorzystania faktoringu do finansowania bieżącej działalności małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego" za którą otrzymał wyróżnienie w kategorii prac doktorskich, nadane przez Radę Naukową Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wieloletni wykładowca na studiach licencjackich, magisterskich i podyplomowych. Przedmiotem jego zainteresowań są zagadnienia dotyczące funkcjonowania i finansowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce oraz upadłości przedsiębiorstw. Uczestnik wielu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Autor licznych publikacji naukowych z zakresu finansów i rachunkowości oraz autor/współautor kilku książek z zakresu: uproszczonych form ewidencji, faktoringu, strategii finansowania przedsiębiorstw, biznes planu, płynności finansowej podmiotów gospodarczych oraz upadłości przedsiębiorstw. W październiku 2022 r. otrzymał nagrodę - Senatu WSB w Toruniu - za szczególne zaangażowanie oraz osobisty wkład w proces ewaluacji jakości działalności naukowej WSB w Toruniu za lata 2017-2021, a w październiku 2024 r nagrodę Rektora Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu. We wrześniu 2024 r. wraz z zespołem badawczym Instytutu Ekonomii i Finansów Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu otrzymał nagrodę Prezesa Polskiej Akademii Nauk (PAN) za wybitne osiągnięcie naukowe w zakresie finansów: (za dzieło w postaci trylogii pt.: „Bankructwa", Wydawnictwa Difin, Warszawa 2023: dr hab. Jolanta Ciak, Prof. Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu - Tom I. „Państwa i Samorządy", dr Rafał Płókarz, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - Tom II. „Banki i SKOK-i", dr Andrzej Tokarski, dr Maciej Tokarski, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - Tom III. „Przedsiębiorstwa i konsumenci").

Jacek Wójcik - doktor nauk ekonomicznych, od 1999 r. pracownik naukowo-dydaktyczny, zatrudniony na stanowisku adiunkta w Instytucie Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu (aktualnie Uniwersytet WSB Merito w Toruniu), absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym w 2005 roku obronił pracę doktorską. W latach 1999-2001 pracownik Banku Rozwoju Cukrownictwa S.A. w Poznaniu; w latach 2001-2005 pracownik Banku Spółdzielczego w Toruniu, w którym zajmował m.in. następujące stanowiska: Kierownika Zespołu w Centrali Banku oraz Dyrektora Oddziału; w latach 2007 - 2024 Wicekanclerz Wydziału Finansów i Zarządzania Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu; od roku 2011 członek Rady Nadzorczej w Nicolaus Banku Spółdzielczym w Toruniu. Autor ponad 30 publikacji z zakresu rachunkowości finansowej i bankowej.

Recenzent: dr hab. Bożena Kołosowska, prof. UMK

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku