• Informatyzacja administracji publicznej. Skuteczność regulacji (wyd. II)

Utworzenie e-administracji to trudne i złożone przedsięwzięcie, jednak jak pokazują doświadczenia ostatnich lat jest możliwe do realizacji. Wymaga powiązania problemów organizacyjnych, prawnych, informacyjnych i technologicznych. Przed administracją publiczną stoi nie lada zadanie dostosowania sposobu funkcjonowania do stale zmieniającej się rzeczywistości, aby w pełni zaspokajać potrzeby obywateli i podmiotów, które korzystają z jej usług. Administracja musi się zmieniać w sposób ciągły, dynamicznie dopasowując się do nowych sytuacji, warunków, przemian społecznych. Zdolność do szybkiego reagowania na przeobrażającą się błyskawicznie rzeczywistość jest wyznacznikiem na drodze ku sprawnej, efektywnej i przyjaznej obywatelom administracji publicznej. W książce przybliżono problematykę adekwatności aktualnych rozwiązań prawnych w zakresie informatyzacji administracji publicznej oraz dokonano analizy skuteczności przyjętych dotychczas rozwiązań w tym względzie. Publikacja jest skierowana do osób zajmujących się tworzeniem przepisów prawnych, przedstawicieli administracji publicznej, obywateli, przedsiębiorców, a także studentów kierunków: prawo, administracja i zarządzanie.

Podtytuł Informatyzacja administracji publicznej. Skuteczność regulacji (wyd. II)
Autor Małgorzata Ganczar, Alicja Sytek
Rok wydania 2023
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 298
80.00 54.40
By the end of the promotion left :
Lowest price in the last 30 days:
50.4
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-746-5
Utworzenie e-administracji to trudne i złożone przedsięwzięcie, jednak jak pokazują doświadczenia ostatnich lat jest możliwe do realizacji. Wymaga powiązania problemów organizacyjnych, prawnych, informacyjnych i technologicznych. Przed administracją publiczną stoi nie lada zadanie dostosowania sposobu funkcjonowania do stale zmieniającej się rzeczywistości, aby w pełni zaspokajać potrzeby obywateli i podmiotów, które korzystają z jej usług. Administracja musi się zmieniać w sposób ciągły, dynamicznie dopasowując się do nowych sytuacji, warunków, przemian społecznych. Zdolność do szybkiego reagowania na przeobrażającą się błyskawicznie rzeczywistość jest wyznacznikiem na drodze ku sprawnej, efektywnej i przyjaznej obywatelom administracji publicznej.

W książce przybliżono problematykę adekwatności aktualnych rozwiązań prawnych w zakresie informatyzacji administracji publicznej oraz dokonano analizy skuteczności przyjętych dotychczas rozwiązań w tym względzie.

Publikacja jest skierowana do osób zajmujących się tworzeniem przepisów prawnych, przedstawicieli administracji publicznej, obywateli, przedsiębiorców, a także studentów kierunków: prawo, administracja i zarządzanie.

Wykaz wybranych oznaczeń i skrótów 7
Wstęp 11

Rozdział 1
Społeczeństwo informacyjne i administracja publiczna w dobie Internetu 17
1.1. Ewolucja społeczeństwa informacyjnego i podstawowe pojęcia 17
1.2. Społeczeństwo globalnej informacji w UE 28
1.3. Usługa społeczeństwa informacyjnego 42
1.4. Implementacja społeczeństwa informacyjnego w Polsce 46

Rozdział 2
Elektroniczna administracja publiczna 59
2.1. Definicja i istota elektronicznej administracji publicznej 59
2.2. Kształtowanie się elektronicznej administracji publicznej i jej rola w budowaniu społeczeństwa informacyjnego 72
2.3. Skutki kształtowania elektronicznej administracji publicznej 85
2.4. Źródła prawa elektronicznej administracji publicznej 92
2.5. Informatyzacja postępowania administracyjnego 117

Rozdział 3
Usługi elektronicznej administracji publicznej 131
3.1. Ewolucja w zakresie świadczenia usług przez administrację publiczną 131
3.1.1. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - e-PUAP 136
3.1.2. Elektroniczna skrzynka podawcza 145
3.1.3. Wybrane platformy świadczące e-usługi dla obywateli i przedsiębiorców 147
3.2. Dokument elektroniczny 152
3.3. Usługi uwierzytelnienia 159
3.4. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją 164
3.5. Archiwum elektroniczne 172
3.6. Rejestry publiczne 179

Rozdział 4
Dostęp do informacji będących w posiadaniu administracji 185
4.1. Zasady leżące u podstaw prawa dostępu do informacji 185
4.1.1. Idee demokratyczne a dostęp do informacji 186
4.1.2. Wolność wypowiedzi 189
4.1.3. Zasada jawności 192
4.1.4. Zasada zaufania obywateli do państwa 196
4.1.5. Zasada równości w dostępie do informacji 198
4.2. Pojęcie informacji publicznej 200
4.3. Dostęp do informacji w prawie międzynarodowym 208
4.4. Dostęp do informacji publicznej w Unii Europejskiej 216
4.5. Gwarancja dostępu do informacji w prawie polskim 224
4.5.1. Geneza prawa dostępu do informacji publicznej w Polsce 224
4.5.2. Konstytucyjne podstawy prawa dostępu do informacji publicznej 227
4.5.3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy prawa dostępu do informacji publicznej 230
4.5.4. Realizacja prawa dostępu do informacji publicznej 234
4.5.5. Biuletyn Informacji Publicznej i centralne repozytorium 241
4.5.6. Centralne repozytorium 248

Rozdział 5
Ograniczenie dostępu do informacji publicznej 255
5.1. Ochrona informacji niejawnych i innych tajemnic ustawowo chronionych 257
5.2. Ochrona danych osobowych 267
5.3. Tajemnica przedsiębiorcy 277

Zakończenie 283
Bibliografia 287

Recenzenci:
Prof. zw. dr hab. Stanisław Wrzosek, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Dr hab. Agata Barczewska-Dziobek, prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku