• Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. VI)

Obok analizy fundamentalnej, portfelowej oraz popularnej wśród inwestorów analizy technicznej coraz większe uznanie znajdują finanse behawioralne, stanowiące psychologiczne podejście do rynku papierów wartościowych. Niniejsza praca wpisuje się w ten ostatni nurt. W książce opisano proces podejmowania decyzji inwestycyjnych w oparciu o teorię perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky'ego, za którą ten pierwszy otrzymał w 2002 roku Nagrodę Nobla z ekonomii. Zaprezentowano długą listę mechanizmów psychologicznych w sferze poznawczej, motywacyjnej i emocjonalnej inwestora. Omówiono problematykę dyskontowania odroczonych wypłat. Książka skierowana jest zarówno do osób zajmujących się teorią rynku, jak i do praktyków. Pozwala na zrozumienie psychologicznych uwarunkowań inwestowania. To dla mnie wielka przyjemność widzieć kolejne wydanie książki Piotra Zielonki „Giełda i psychologia". Badania Autora w dziedzinie finansów behawioralnych zapewniły mu wgląd w psychologiczne aspekty rynku. Jego prace angażują zarówno teoretyków, jak i praktyków giełdowych. Ja sam bardzo często z nich korzystam. Elton G. McGoun William H. Dunkak Professor of Finance, Bucknell University, USA Ta książka pomogła mi zrozumieć, kiedy warto podejmować ryzyko. Nie tylko na rynku papierów wartościowych. Piotr Śliwiński podróżnik, zdobywca Mount Everest

Podtytuł Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych (wyd. VI)
Autor Piotr Zielonka
Rok wydania 2021
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 204
59.00 48.97
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-517-1
Obok analizy fundamentalnej, portfelowej oraz popularnej wśród inwestorów analizy technicznej coraz większe uznanie znajdują finanse behawioralne, stanowiące psychologiczne podejście do rynku papierów wartościowych. Niniejsza praca wpisuje się w ten ostatni nurt. W książce opisano proces podejmowania decyzji inwestycyjnych w oparciu o teorię perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky'ego, za którą ten pierwszy otrzymał w 2002 roku Nagrodę Nobla z ekonomii. Zaprezentowano długą listę mechanizmów psychologicznych w sferze poznawczej, motywacyjnej i emocjonalnej inwestora. Omówiono problematykę dyskontowania odroczonych wypłat. Książka skierowana jest zarówno do osób zajmujących się teorią rynku, jak i do praktyków. Pozwala na zrozumienie psychologicznych uwarunkowań inwestowania.

To dla mnie wielka przyjemność widzieć kolejne wydanie książki Piotra Zielonki „Giełda i psychologia". Badania Autora w dziedzinie finansów behawioralnych zapewniły mu wgląd w psychologiczne aspekty rynku. Jego prace angażują zarówno teoretyków, jak i praktyków giełdowych. Ja sam bardzo często z nich korzystam.
Elton G. McGoun
William H. Dunkak Professor of Finance, Bucknell University, USA


Ta książka pomogła mi zrozumieć, kiedy warto podejmować ryzyko. Nie tylko na rynku papierów wartościowych.
Piotr Śliwiński
podróżnik, zdobywca Mount Everest

Wprowadzenie

Część I. Podejście preskryptywne i normatywne

Rozdział 1
Analiza techniczna i fundamentalna
1.1. Analiza techniczna
1.2. Analiza fundamentalna

Rozdział 2
Nowoczesna teoria portfelowa i efektywność rynku
2.1. Teoria portfelowa
2.2. Model wyceny aktywów kapitałowych CAPM
2.3. Efektywność rynku oraz racjonalność inwestora

Rozdział 3
Odstępstwa od efektywności rynku - anomalie
3.1. Dodatnie krótkoterminowe autokorelacje stóp zwrotu
3.2. Ujemne długoterminowe autokorelacje stóp zwrotu
3.3. Efekt kalendarza
3.4. Nadmierne obroty giełdowe
3.5. Zagadka zamkniętych funduszy inwestycyjnych
3.6. Zagadkowa stopa zwrotu z pierwotnych ofert publicznych
3.7. Przewidywalność stóp zwrotu na podstawie innych zmiennych
3.7.1. Zależność stopy zwrotu z akcji od wielkości spółki
3.7.2. Zależność poziomu cen akcji od wartości wskaźników fundamentalnych
3.8. Poinformacyjny dryf ceny
3.9. Odkryte anomalie a hipoteza efektywności rynku

Część II. Podejście deskryptywne

Rozdział 4
Skłonności poznawcze inwestorów
4.1. Nadmierna pewność własnej wiedzy i umiejętności
4.2. Złudzenie kontroli
4.3. Nadmierny optymizm
4.4. Pułapka potwierdzania
4.5. Efekt myślenia wstecznego
4.6. Heurystyka dostępności
4.7. Heurystyka zakotwiczenia
4.8. Efekt halo
4.9. Dysonans poznawczy
4.10. Podstawowy błąd atrybucji
4.11. Heurystyka reprezentatywności oraz konserwatyzm poznawczy
4.12. Dodatni i ujemny efekt świeżości

Rozdział 5
Skłonności motywacyjne inwestorów
5.1. Teoria perspektywy
5.1.1. Pierwsza część teorii perspektywy
5.1.2. Druga część teorii perspektywy
5.2. Inklinacje związane z niedokończoną inwestycją
5.2.1. Księgowanie mentalne i jego konsekwencje
5.2.2. Efekt utopionych kosztów
5.2.3. Hedoniczne kadrowanie
5.2.4. Efekt dyspozycji
5.2.5. Krótkowzroczne unikanie strat
5.2.6. Efekt posiadania
5.2.7. Efekt status quo
5.3. Inklinacje związane z wynikami ostatnio zakończonej inwestycji
5.4. O emocjach w inwestowaniu
5.5. Zachowania stadne na giełdzie
5.6. Behawioralne modele rynku finansowego

Rozdział 6
Dyskontowanie odroczonych wypłat
6.1. Czynniki determinujące proces dyskontowania
6.2. Zmiana preferencji w czasie
6.3. Podsumowanie

Część III. Wybrane badania empiryczne

Rozdział 7
Ocena napływających informacji oraz sygnałów analizy technicznej
7.1. Czynniki prognostyczne w opinii analityków
7.2. Sygnały analizy technicznej jako reprezentacja powszechnie występujących heurystyk

Rozdział 8
Skłonności poznawcze a prognozowanie niepewnych zdarzeń
8.1. Optymalne strategie prognozowania zdarzeń binarnych
8.2. Kto i kiedy stosuje krótko- lub długoterminowe strategie prognozowania?
8.3. Kto i kiedy stosuje strategie momentum lub kontrarian?
8.4. Wpływ dostępu do sekwencji minionych zdarzeń

Rozdział 9
Jak eksperci tłumaczą własne błędy w prognozowaniu? Analitycy finansowi versus meteorolodzy

Zakończenie
Spis rysunków
Spis tabel
Przypisy
Bibliografia

Prof. dr hab. Piotr Zielonka (Instytut Biologii SGGW) prowadzi badania naukowe w zakresie ekonomii behawioralnej. Zajmuje się problematyką psychologii motywacji oraz behavior design. Jest współtwórcą i kierownikiem studiów podyplomowych „Psychologia Biznesu dla Menedżerów" w Akademii Leona Koźmińskiego. Wykłada ekonomię behawioralną w University of Donja Gorica w Czarnogórze. Współpracuje z Bucknell University i University of Idaho w USA. Mówca TEDx.

Recenzenci I wydania:
prof. dr hab. Krzysztof Jajuga,
prof. dr hab. Honorata Sosnowska,
prof. dr hab. Tadeusz Tyszka

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku