- Categories
-
Edukacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa (wyd. II)
Światowy kryzys gospodarczy, który rozpoczął się w 2007 roku i w niektórych krajach trwa do dzisiaj, uświadomił wszystkim, że wiedza ekonomiczna polskiego społeczeństwa jest niestety niewielka albo - jak podkreślają to publicyści - katastrofalnie niska. Z naszych obserwacji wynika, że niewielką wiedzę ekonomiczną mają również politycy i przede wszystkim parlamentarzyści, którzy przecież mają stanowić prawo, w tym prawo w gospodarce. Dlatego też doszliśmy do wniosku, że warto napisać monografię, która będzie realizowała dwa cele: Cel 1. W sposób prosty i jednocześnie precyzyjny, będziemy opisywać fundamenty teorii ekonomicznej i przedstawimy metody przekazania tej teorii społeczeństwu, co stanowi istotę edukacji ekonomicznej. Cel 2. Ta monografia per se, sui generis stanowić powinna instrument, narzędzie, środek, zdobywania wiedzy ekonomicznej, przez Tych, którzy ją przeczytają. Nie jest prawdą, że wiedzę ekonomiczną najlepiej jest przekazywać za pomocą przykładów (case'ów). Naukowcy j
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-215-6 |
EAN | 9788381022156 |
Cel 1. W sposób prosty i jednocześnie precyzyjny, będziemy opisywać fundamenty teorii ekonomicznej i przedstawimy metody przekazania tej teorii społeczeństwu, co stanowi istotę edukacji ekonomicznej.
Cel 2. Ta monografia per se, sui generis stanowić powinna instrument, narzędzie, środek, zdobywania wiedzy ekonomicznej, przez Tych, którzy ją przeczytają.
Nie jest prawdą, że wiedzę ekonomiczną najlepiej jest przekazywać za pomocą przykładów (case'ów). Naukowcy już dawno odkryli, że za pomocą przykładu można udowodnić każdą tezę. Dlatego też, społeczeństwu trzeba przekazywać wiedzę teoretyczną i aplikacje, a nie tylko same aplikacje.
Należy walczyć ze stereotypami, np. że nie można nauczyć się przedsiębiorczości, dlatego też przedsiębiorcą trzeba się urodzić. Nauczyć kogoś i nauczyć się można zarówno przedsiębiorczości, jak i menedżerstwa oraz ekonomii, jako nauki o prawach rządzących produkcją i podziałem dóbr, o zachowaniu się ludzi, którzy podejmują decyzje jak ograniczone środki przeznaczyć na zaspokojenie potrzeb w taki sposób, aby podejmujący decyzję uzyskał maksimum satysfakcji. Jeżeli dobrobyt jednostki będzie wzrastał, to będzie rósł dobrobyt społeczny i gospodarka narodowa będzie się dobrze rozwijać.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Co to jest ekonomia i czy powinniśmy ją znać, chociażby w ograniczonym zakresie 11
1.1. Geneza ekonomii. Myślenie ekonomiczne 11
1.2. Nauka ekonomii i jej rozwój 21
1.3. Prawa ekonomiczne a relacje ekonomia - gospodarka 30
1.4. Ekspansja gospodarcza i kryzysy gospodarcze w XX i XXI wieku 36
1.5. Ekonomia a polityka, kultura, historia i inne nauki 42
Rozdział 2
Co to jest edukacja ekonomiczna i jak ją należy realizować w Polsce 49
2.1. Pojęcie edukacji ekonomicznej i jej rozwój od starożytności do dzisiaj 49
2.2. Składowe edukacji ekonomicznej 55
2.2.1. Edukacja finansowa 55
2.2.2. Edukacja przedsiębiorczości 59
2.2.3. Edukacja konsumencka 69
2.2.4. Edukacja makroekonomiczna 73
2.3. Formalna i nieformalna edukacja ekonomiczna w Polsce 79
2.4. Neuronowy model edukacji ekonomicznej 81
Rozdział 3
Pieniądz inkubatorem procesu edukacji ekonomicznej 87
3.1. Klasyczne i nowoczesne formy pieniądza ze szczególnym uwzględnieniem analizy komparatystycznej euro i bitcoin 87
3.2. Dlaczego dzisiaj w gospodarce posługujemy się pieniądzem fiducjarnym a nie pieniądzem złotym? 99
3.3. Pieniądz a świadomość finansowa 112
Rozdział 4
Internet i social media w edukacji ekonomicznej 117
4.1. Portale edukacji ekonomicznej 117
4.2. Grywalizacja a edukacja ekonomiczna 121
4.3. Infografiki w edukacji ekonomicznej 135
4.4. Edukacja ekonomiczna a social media 144
Zakończenie 151
Bibliografia 155
Netografia 159
Spis tabel 161
Spis rysunków 162
Spis schematów 163
Dr Beniamin Noga - Adiunkt w Instytucie Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Jednocześnie pracuje w biznesie, zarządzając spółkami prawa handlowego. Opublikował 6 rozdziałów w monografiach w języku polskim i 3 rozdziały w języku angielskim opublikowanych w Dniepropietrowsku (Ukraina). Ponadto jest autorem ponad 20 publikacji w obszarze zarzadzania spółkami handlowymi, zarządzania sportem oraz mikroekonomii behawioralnej.
Prof. dr hab. Marian Noga - Dyrektor Instytutu Współpracy z Biznesem i jednocześnie Dyrektor Instytutu Finansów i Rachunkowości Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Były senator RP IV i V kadencji (2000-2004), b. Przewodniczący Senackiej Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, b. członek Rady Polityki Pieniężnej (2004-2010) i b. Rektor Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (1999-2005). Opublikował 26 książek oraz ponad 150 artykułów w języku polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim. Publikował m.in. w wydawnictwach Oxford, Palgrave Macmillan (London-New York), Transformations in Business & Economics (lista filadelfijska) oraz Difin, CEDEWU.PL; WSB Poznań, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Dr hab. Agnieszka Dejnaka - Prof. nadzw. WSB we Wrocławiu - Z-ca dyrektora Instytutu Zarządzania i menadżer kierunku Zarządzanie Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Jest specjalistą z zakresu marketingu i marketingu elektronicznego, marketingu internetowego, social mediów, nowych technologii w marketingu. Jest autorem kilku książek naukowych i branżowych oraz kilkudziesięciu artykułów w języku polskim i angielskim. Odbyła wiele staży w USA i w polskich firmach marketingu elektronicznego.
Polub nas na Facebooku