- Kategorie
-
Bezpieczeństwo transakcji finansowych w Polsce
„Książka wypełnia aktualnie istniejącą lukę na polskim rynku piśmiennictwa ekonomicznego z zakresu kształtowania i gwarantowania bezpieczeństwa na rynku transakcji finansowych... Zaproponowana przez Autorkę koncepcja całościowego spojrzenia na kwestie bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji finansowych, w ujęciu nie tylko podmiotowym, lecz przedmiotowym, stanowi swoiste novum i tworzy bez wątpienia wartość dodaną". Z recenzji prof. dr hab. Wiesławy Przybylskiej-Kapuścińskiej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-681-9 |
EAN | 9788375566819 |
„Książka wypełnia aktualnie istniejącą lukę na polskim rynku piśmiennictwa ekonomicznego z zakresu kształtowania i gwarantowania bezpieczeństwa na rynku transakcji finansowych... Zaproponowana przez Autorkę koncepcja całościowego spojrzenia na kwestie bezpieczeństwa przeprowadzanych transakcji finansowych, w ujęciu nie tylko podmiotowym, lecz przedmiotowym, stanowi swoiste novum i tworzy bez wątpienia wartość dodaną".
Z recenzji prof. dr hab. Wiesławy Przybylskiej-Kapuścińskiej
Wstęp 9
Rozdział 1
Bezpieczeństwo transakcji finansowych jako wymiar bezpieczeństwa finansowego 13
1.1. Wielowymiarowość bezpieczeństwa finansowego 13
1.2. Miary bezpieczeństwa finansowego banku i przedsiębiorstwa jako uczestników transakcji finansowych 24
1.3. Identyfikacja transakcji na rynku finansowym 28
1.3.1. Rodzaje transakcji na rynku finansowym 28
1.3.2. Atrybuty transakcji finansowych 32
1.4. Zabezpieczenia transakcji finansowych wykorzystywane dla zapewnienia ich bezpieczeństwa finansowego 38
Rozdział 2
Informacja kluczowym czynnikiem bezpieczeństwa finansowego 41
2.1. Atrybuty współczesnej informacji 41
2.2. Informacja finansowa i gospodarcza 48
2.3. Rynek informacji w Polsce 53
2.3.1. Biura Informacji Gospodarczej 53
2.3.2. Centrum Informacji Gospodarczej 56
2.3.3. Wywiadownie gospodarcze 60
2.3.4. Certyfikaty wiarygodności finansowej i biznesowej 62
2.4. Bezpieczeństwo informacji i bezpieczeństwo teleinformatyczne 66
Rozdział 3
Ocena bezpieczeństwa funkcjonowania instytucji finansowych jako uczestników
transakcji finansowych 75
3.1. Kompleksowa analiza ekonomiczno-finansowa jako podstawowa metoda oceny wiarygodności i solidności finansowej kontrahenta 75
3.2. Systemy wczesnego ostrzegania w identyfikowaniu zagrożenia niewypłacalności i upadłości uczestników transakcji 80
3.3. Analiza działalności banku jako partnera transakcji finansowej 83
3.3.1. Ocena sytuacji finansowej banku 83
3.3.2. Systemy wczesnego ostrzegania w identyfikowaniu zagrożenia niewypłacalnością i upadłością banku 90
3.5. Ocena zakładu ubezpieczeń jako uczestnika transakcji finansowej 94
3.5.1. Analiza finansowa zakładu ubezpieczeń 94
3.5.2. Systemy wczesnego ostrzegania dla zakładów ubezpieczeń 101
3.6. Analiza funduszy poręczeniowych 107
Rozdział 4
Ocena wiarygodności i wypłacalności klientów instytucji finansowych jako uczestników transakcji finansowych 113
4.1. Ocena klienta instytucjonalnego jako partnera transakcji finansowej 113
4.1.1. Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej klienta instytucjonalnego 113
4.1.2. Systemy wczesnego ostrzegania w ocenie klienta instytucjonalnego 118
4.2. Ocena wiarygodności i wypłacalności klienta indywidualnego 125
4.2.1. Metoda dochodowa 125
4.2.2. Credit scoring 127
4.3. Regulacje nadzorcze w ocenie zdolności kredytowej klienta detalicznego banku 130
Rozdział 5
Zabezpieczenia prawne transakcji finansowych 135
5.1. Zabezpieczenia rzeczowe, osobiste i finansowe 135
5.2. Specyficzne rodzaje zabezpieczeń transakcji finansowych 143
5.2.1. Ubezpieczenia finansowe 143
5.2.2. Szczególne formy poręczeń i gwarancji 146
5.3. Funkcje zabezpieczeń prawnych w działalności bankowej 149
5.4. Kredytowe instrumenty zabezpieczające 152
5.5. Polityka zarządzania zabezpieczeniami w bankach 158
5.5.1. Rachunkowość zabezpieczeń 158
5.5.2. Polityka zabezpieczeń w wybranych bankach 161
Rozdział 6
Bezpieczeństwo transakcji płatniczych 167
6.1. Prawne ujęcie transakcji płatniczych 167
6.2. Bezpieczeństwo funkcjonowania instytucji zaliczanych do dostawców usług płatniczych 172
6.2.1. Środki bezpieczeństwa w odniesieniu do krajowych instytucji płatniczych 172
6.2.2. Środki bezpieczeństwa w przypadku biur usług płatniczych 175
6.3. Zagrożenia i środki ochrony elektronicznych kanałów dostępu do usług 177
6.4. Środki bezpieczeństwa w przypadku transakcji ponadprogowych i transakcji podejrzanych 182
Zakończenie 187
Bibliografia 189
Spis rysunków 197
Spis tabel 19
Mirosława Capiga - doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, pracownik Katedry Bankowości i Rynków Finansowych. Przedmiotem zainteresowania Autorki są zagadnienia związane z zarządzaniem bankiem (ryzyko bankowe, analiza kondycji finansowej, adekwatność kapitałowa, regulacje ostrożnościowe), ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa finansowego, zarówno w ujęciu instytucjonalnym, jak i czynnościowym.
Polub nas na Facebooku