- Kategorie
-
Zarządzanie długiem publicznym w krajach Unii Europejskiej w okresach zaburzeń wzrostu gospodarczego w XXI wieku
Dług publiczny stanowi współcześnie jeden z najistotniejszych problemów finansowych i zarazem ekonomicznych świata. Łączna wartość zadłużenia wszystkich krajów Unii Europejskiej zbliża się do poziomu 14 bln euro, a jego relacja do PKB przekroczyła 81%. Problem ten nasilał się szczególnie mocno w okresach zaburzeń wzrostu gospodarczego, które występowały intensywnie w XXI wieku. Należy do nich zaliczyć kryzys finansowy w latach 2008-2009, kryzys migracyjny, brexit, pandemię COVID-19 i wojnę w Ukrainie. Zdecydowanie największe komplikacje wywołał kryzys finansowy i pandemia. Oddziaływanie pozostałych zaburzeń na zadłużenie krajów należących do UE było nieporównywalnie mniejsze. Należy zauważyć, iż współczesny świat rozwija się bardzo dynamicznie, co wiąże się z wysoce prawdopodobnym pojawianiem się zupełnie nieznanych turbulencji. Odpowiednie zarządzanie długiem publicznym może okazać się skutecznym narzędziem do minimalizacji skutków przyszłych zaburzeń procesów wzrostu gospodarczego. Najbliższe lata będą prawdopodobnie czasem powolnego zmniejszania długu publicznego kosztem zmniejszania wydatków (głównie socjalnych) i zwiększania dochodów budżetowych. Taka polityka finansowa zapowiada wieloletni stan stagnacji, a może nawet recesji gospodarczej.
Wysyłka w ciągu | 7 dni |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-903-2 |
EAN | 9788381029032 |
Wstęp 9
Rozdział 1
Zarządzanie długiem publicznym - cele i instrumenty 13
1.1. Pojęcie zarządzania długiem publicznym 13
1.1.1. Podejście makroekonomiczne do zarządzania długiem 17
1.1.2. Podejście mikroekonomiczne w zakresie zarządzania długiem 19
1.2. Cele zarządzania długiem publicznym 20
1.2.1. Problematyka formułowania celów zarządzania długiem publicznym w świetle wybranych teorii ekonomii 22
1.2.2. Cele zarządzania długiem publicznym w świetle doświadczeń wybranych krajów 34
1.2.3. Cele zarządzania długiem publicznym w Polsce w ramach strategii zarządzania długiem Skarbu Państwa 38
1.3. Instrumenty zarządzania długiem publicznym 43
Rozdział 2
Efektywność i modele zarządzania długiem publicznym 49
2.1. Pojęcia efektywności, skuteczności, sprawności i stabilności w zakresie długu publicznego - w ujęciu teoretycznym 49
2.2. Efektywność prawna zarządzania długiem publicznym 51
2.3. Efektywność instytucjonalna zarządzania długiem publicznym 55
2.4. Efektywność instrumentalna zarządzania długiem publicznym 57
2.5. Modele zarządzania długiem publicznym - ujęcie teoretyczno-praktyczne 58
2.5.1. Model ministerialny 58
2.5.2. Model bankowy 60
2.5.3. Model agencyjny 61
Rozdział 3
Identyfikacja głównych czynników zaburzeń wzrostu gospodarczego w krajach UE 65
3.1. Kryzys finansowy w latach 2008-2009 - główne czynniki zaburzeń z punktu widzenia wzrostu gospodarczego 65
3.2. Kryzys migracyjny a gospodarka 72
3.3. Brexit - wielopłaszczyznowa analiza skutków 75
3.4. Wpływ pandemii COVID-19 na koniunkturę gospodarczą 77
3.5. Wojna na Ukrainie a zaburzenia w zakresie wzrostu gospodarczego 79
Rozdział 4
Studium przypadków na przykładzie wybranych krajów UE - skuteczność narzędzi zarządzania 81
4.1. Podejście władz Portugalii do problematyki zarządzania długiem 81
4.2. Gospodarka irlandzka na przełomie XX i XXI wieku - sukces jako praprzyczyna późniejszego kryzysu 86
4.3. Specyfika długu publicznego Włoch a podejście strategiczne 91
4.4. Przypadek Grecji a zarządzanie długiem publicznym 99
4.5. Metody zarządzania długiem publicznym stosowane w Hiszpanii 116
4.6. Stan długu publicznego Polski versus dotychczasowe strategie zarządzania nim 121
Rozdział 5
Rola instytucji finansowych i regulacyjnych w efektywnym zarządzaniu długiem publicznym podczas kryzysów gospodarczych w latach 2001-2023 127
5.1. Międzynarodowy Fundusz Walutowy i jego rola w podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania długiem publicznym przez wybrane kraje 127
5.1.1. Istota działalności MFW 127
5.1.2. Porozumienia pożyczkowe na zasadach ogólnych i preferencyjnych 130
5.1.3. Programy dostosowawcze i ich krytyka 136
5.2. Unia Europejska i jej podejście do rozwiązywania problemu zadłużeniowego w Europie 142
5.2.1. Pakt Stabilności i Wzrostu 144
5.2.2. Sześciopak i dwupak 147
5.2.3. Pakt fiskalny 151
5.2.4. Program Outright Monetary Transactions i luzowanie ilościowe 153
5.2.5. Next Generation EU - jako postulat uwspólnotowienia długu publicznego 156
Rozdział 6
Analiza danych statystycznych i badanie dopuszczalnej granicy zadłużenia 159
6.1. Przegląd danych statystycznych 159
6.2. Opis metody badawczej 174
6.3. Badanie dopuszczalnej granicy długu publicznego Polski 177
6.3.1. Okres 2001-2010 177
6.3.2. Lata 2011-2023 186
Konkluzje 193
Bibliografia 201
Spis tabel 217
Spis rysunków 219
Aneks. Wykorzystanie metod ilościowych w badaniu problemu wpływu długu publicznego na wzrost gospodarczy 221
DR GRZEGORZ GÓRNIEWICZ − autor 3 monografii i 70 artykułów naukowych oraz współautor 3 monografii. Oprócz długu publicznego w swoich badaniach koncentruje się na zadłużeniu zagranicznym oraz międzynarodowych przepływach kapitału, w tym głównie na bezpośrednich inwestycjach zagranicznych.
Recenzja: prof. dr hab. Agnieszka Alińska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Polub nas na Facebooku