- Categories
-
Wielosektorowe ekosystemy biznesowe. Koncepcje i przykłady
Monografia opiera się na studium przypadku Krakowskiego MPO - przedsiębiorstwa działającego w sektorze publicznym, które osiągnęło wysoki poziom efektywności dzięki umiejętnemu zarządzaniu współpracą z partnerami biznesowymi. Autorzy szczegółowo analizują, jakie mechanizmy i czynniki organizacyjne sprzyjały rozwojowi tego ekosystemu. Wyniki zweryfikowano badaniami ankietowymi przeprowadzonymi w środowisku przemysłu meblowego, jednego z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. Dzięki zestawieniu doświadczeń z dwóch odmiennych ekosystemów książka zawiera bogaty materiał empiryczny oraz praktyczne wnioski dotyczące budowania efektywnych ekosystemów biznesowych.
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-884-4 |
EAN | 9788381028844 |
Monografia opiera się na studium przypadku Krakowskiego MPO - przedsiębiorstwa działającego w sektorze publicznym, które osiągnęło wysoki poziom efektywności dzięki umiejętnemu zarządzaniu współpracą z partnerami biznesowymi. Autorzy szczegółowo analizują, jakie mechanizmy i czynniki organizacyjne sprzyjały rozwojowi tego ekosystemu. Wyniki zweryfikowano badaniami ankietowymi przeprowadzonymi w środowisku przemysłu meblowego, jednego z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. Dzięki zestawieniu doświadczeń z dwóch odmiennych ekosystemów książka zawiera bogaty materiał empiryczny oraz praktyczne wnioski dotyczące budowania efektywnych ekosystemów biznesowych.
Publikacja skierowana jest zarówno do naukowców, praktyków biznesu, jak i przedstawicieli administracji publicznej, zainteresowanych rozwijaniem współpracy między różnymi podmiotami i sektorami gospodarki oraz zrozumieniem dynamiki współczesnych ekosystemów biznesowych i wyzwań, jakie przed nimi stoją.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Ekosystem jako metafora w badaniach nad zarządzaniem organizacjami 13
1.1. Metafory w naukach o zarządzaniu 13
1.2. Ekosystem przyrodniczy jako domena źródłowa metafory 18
1.2.1. Pojęcie ekosystemu w ekologii 18
1.2.2. Ewolucja ekosystemów 21
1.2.3. Procesy w ekosystemach 22
1.2.4. Rodzaje ekosystemów w przyrodzie 26
1.3. Ekosystem biznesowy 27
1.3.1. Definiowanie ekosystemu biznesowego 28
1.3.2. Charakterystyka ekosystemów biznesowych 32
1.3.3. Klasyfikacja ekosystemów biznesowych 36
1.4. Ekosystemy w ekologii i zarządzaniu − porównanie domen 42
Rozdział 2
Formy i uwarunkowania współpracy międzyorganizacyjnej 51
2.1. Znaczenie współpracy międzyorganizacyjnej we współczesnej gospodarce 51
2.2. Współdziałanie i współpraca jako interakcje międzyorganizacyjne 54
2.3. Formy współpracy międzyorganizacyjnej 68
2.3.1. Formy współpracy w sektorze biznesowym 69
2.3.2. Formy współpracy organizacji różnych sektorów 81
2.3.3. Współpraca w ekosystemach biznesowych 95
2.4. Antecedencje współpracy wielosektorowej 97
Rozdział 3
Metodyka badań własnych 105
3.1. Uzasadnienie wyboru metod badawczych 105
3.2. Charakterystyka postępowania badawczego 106
3.3. Metody i narzędzia wykorzystane w badaniach empirycznych 107
Rozdział 4
Analiza wybranych ekosystemów biznesowych w Polsce 111
4.1. Założenia wyboru obiektu i eksploracyjne studium przypadku 111
4.2. Współpraca w ekosystemie gospodarki odpadami w Krakowie 112
4.2.1. Znaczenie gospodarki odpadami 112
4.2.2. Podmioty tworzące ekosystem gospodarki odpadami 114
4.2.3. Historia krakowskiego ekosystemu gospodarki odpadami 122
4.2.4. Wnioski z badania ekosystemu gospodarki odpadami 126
4.3. Podsumowanie studium przypadku 130
4.4. Uwarunkowania współpracy podmiotów z przemysłu meblarskiego 131
4.4.1. Charakterystyka branży meblarskiej 131
4.4.2. Uzasadnienie doboru metody badawczej i prezentacja przebiegu badań 134
4.4.3. Charakterystyka próby badawczej 135
4.4.4. Charakterystyka współpracy w sektorze meblarskim − wyniki badań ankietowych 138
4.4.5. Podsumowanie wyników badań ankietowych 151
4.5. Dyskusja wyników − identyfikacja uwarunkowań specyficznych dla współpracy międzysektorowej 154
Podsumowanie 159
Bibliografia 165
Spis tabel 185
Spis rysunków 187
Załącznik 189
Wiesław Tereszko, wieloletni praktyk zarządzania, specjalista w zakresie logistyki i sprzedaży. Posiada bogate doświadczenie w zakresie kształtowania relacji międzyorganizacyjnych, kooperacji przedsiębiorstw oraz współpracy biznesu z organizacjami sektora publicznego. Uważny obserwator tworzenia partnerstw, sieci i ekosystemów biznesowych. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, współpracownik Wydziału Zarządzania AGH, badacz i autor publikacji naukowych poświęconych współpracy przedsiębiorstw.
Dr hab. inż. Alina Kozarkiewicz, prof. AGH w Krakowie, doktor habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, jest specjalistką z zakresu zarządzania strategicznego, zarządzania projektami i portfelami projektów, a także zarządzania innowacjami, wiedzą i kreatywnością. Jest zaangażowanym wykładowcą akademickim, współpracującym z wieloma uczelniami w Polsce i za granicą, angażuje się także w działalność doradczą - jest konsultantem i ekspertem biznesowym. Autorka ponad 180 publikacji naukowych, w tym 7 monografii, recenzent w wysoko punktowanych międzynarodowych oraz polskich pismach naukowych. Odbyła liczne staże naukowe, m.in. w Umea Business School (Szwecja), University of Dundee, University of Sheffield (Wielka Brytania) i University of Maryland (USA). Aktywna uczestniczka licznych konferencji i kongresów naukowych. Kierownik studiów podyplomowych „Zarządzanie projektami" na Wydziale Zarządzania AGH.
Recenzenci:
Prof. dr hab. Dorota Jelonek
Dr hab. Bogusław Bembenek, prof. PRz
Polub nas na Facebooku