• Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 w wybranych funkcjonalnych obszarach zarządzania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej - próba

Sektor motoryzacyjny jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. W 2019 r. wygenerował ponad 8% PKB i stanowił 21% wartości eksportu. Stosowanie rozwiązań Przemysłu 4.0 i efektywne wykorzystanie nowoczesnych technologii daje szansę na jego dalszy dynamiczny rozwój. Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 do procesów biznesowych przedsiębiorstw motoryzacyjnych powinno mieć miejsce nie tylko w obszarze produkcji czy logistyki, jak najczęściej się wskazuje, ale także obejmować ich pozostałe obszary funkcjonalne. Posługując się wypracowanym modelem, autorzy ocenili poziom dojrzałości przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0 w sześciu następujących funkcjonalnych obszarach: • zarządzanie produkcją • zarządzanie logistyką • zarządzanie jakością • zarządzanie kadrami • zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu • zarządzanie innowacjami. W publikacji autorzy zachęcają przedsiębiorców do korzystania z zaproponowanych narzędzi do pomiaru poziomu dojrz

Podtytuł Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 w wybranych funkcjonalnych obszarach zarządzania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej - próba diagnozy
Autor Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak
Rok wydania 2020
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 210
55.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-385-6
Sektor motoryzacyjny jest jedną z kluczowych gałęzi polskiej gospodarki. W 2019 r. wygenerował ponad 8% PKB i stanowił 21% wartości eksportu. Stosowanie rozwiązań Przemysłu 4.0 i efektywne wykorzystanie nowoczesnych technologii daje szansę na jego dalszy dynamiczny rozwój. Wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 do procesów biznesowych przedsiębiorstw motoryzacyjnych powinno mieć miejsce nie tylko w obszarze produkcji czy logistyki, jak najczęściej się wskazuje, ale także obejmować ich pozostałe obszary funkcjonalne.

Posługując się wypracowanym modelem, autorzy ocenili poziom dojrzałości przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0 w sześciu następujących funkcjonalnych obszarach:
• zarządzanie produkcją
• zarządzanie logistyką
• zarządzanie jakością
• zarządzanie kadrami
• zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu
• zarządzanie innowacjami.

W publikacji autorzy zachęcają przedsiębiorców do korzystania z zaproponowanych narzędzi do pomiaru poziomu dojrzałości przedsiębiorstwa we wdrażaniu Przemysłu 4.0 i porównywania swoich wyników z wynikami badanych przedsiębiorstw. Opracowany model może wspomagać menedżerów w rozważaniach na temat możliwości transformacji w kierunku Przemysłu 4.0 oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii i planów działań.

Książka jest adresowana przede wszystkim do praktyków, inżynierów i menedżerów z branży motoryzacyjnej, a także do pracowników naukowych zajmujących się zarządzaniem przedsiębiorstwami w dobie wyzwań Przemysłu 4.0.

Wstęp 9

Rozdział 1
Metodyka badawcza 17
Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak

Rozdział 2
Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na świecie oraz w Polsce i na Śląsku 21
Ewa Stawiarska, Mirosław Matusek
2.1. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na świecie 21
2.2. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej w Polsce 28
2.3. Kierunki rozwoju przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej zlokalizowanych na Śląsku 34
Podsumowanie 40

Rozdział 3
Produkcja i logistyka w dobie Przemysłu 4.0 41
Mirosław Matusek
3.1. Produkcja w dobie Przemysłu 4.0 43
3.2. Logistyka w dobie Przemysłu 4.0 54
3.3. Przemysł 4.0 w przedsiębiorstwach i łańcuchach dostaw funkcjonujących w Polsce - wyniki badań 64
3.4. Propozycja rozwiązań Przemysł 4.0 dla branży motoryzacyjnej 68
Podsumowanie 73

Rozdział 4
Zarządzanie przedsiębiorstwem zgodnie z normą IATF 16949 75
Radosław Wolniak
4.1. Zarządzanie jakością w branży motoryzacyjnej 76
4.2. Historia normy IATF 16949 85
4.3. Funkcjonowanie normy IATF 16949 w branży motoryzacyjnej w warunkach Przemysłu 4.0 89
4.4. Proponowane metody i narzędzia zarządzania jakością stosowane w normie IATF 16949 96
Podsumowanie 100

Rozdział 5
Kompetencje pracowników branży motoryzacyjnej w aspekcie wymogów Przemysłu 4.0 101
Danuta Szwajca
5.1. Wyzwania Przemysłu 4.0 dla pracowników i menedżerów - model inżyniera 4.0 102
5.2. Przygotowanie kadr do wymogów Przemysłu 4.0 w branży motoryzacyjnej - luka kompetencyjna 110
5.3. Poziom kompetencji pracowników branży motoryzacyjnej w Polsce w kontekście wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 - wyniki badań 114
5.4. Proponowane metody i narzędzia zarządzania kadrami inżynierskimi 117
Podsumowanie 124

Rozdział 6
Społeczna odpowiedzialność biznesu motoryzacyjnego a wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 125
Ewa Stawiarska
6.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 - kluczowe wyzwania 128
6.2. Poziom dojrzałości we wdrażaniu rozwiązań Przemysłu 4.0, a intensywność CSR w przedsiębiorstwach motoryzacyjnych zlokalizowanych w Polsce - wyniki badań 136
6.3. Propozycje zmian w polityce CSR przedsiębiorstwa w kontekście wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 140
Podsumowanie 145

Rozdział 7
Rozwijanie innowacji produktowych w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej w dobie Przemysłu 4.0 147
Ewa Stawiarska
7.1. Strategia i kultura innowacyjna biznesu motoryzacyjnego a wdrażanie rozwiązań Przemysłu 4.0 - kluczowe wyzwania 149
7.2. Rozwijanie innowacji produktowych w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej z wykorzystaniem rozwiązań Przemysłu 4.0 - wyniki badań 163
7.3. Propozycje zmian w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa uwzględniające rozwiązania Przemysłu 4.0 166
Podsumowanie 169

Rozdział 8
Wnioski i rekomendacje 171
Ewa Stawiarska, Danuta Szwajca, Mirosław Matusek, Radosław Wolniak

Zakończenie 179
Bibliografia 183
Spis rysunków 195
Spis tabel 199
Załączniki 201

Autorzy - pracownicy naukowi Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej - uczelni, której priorytetowym obszarem badawczym jest automatyzacja procesów i Przemysł 4.0 - specjalizują się w zagadnieniach zarządzania: produkcją, logistyką, jakością, kadrami, innowacjami, społeczną odpowiedzialnością biznesu. W książce wykorzystują nie tylko swoją wiedzę naukową, lecz także doświadczenie praktyczne zdobyte jako szkoleniowcy, audytorzy, eksperci biznesowi, konsultanci projektów badawczych i inwestycyjnych. Badania naukowe w branży motoryzacyjnej prowadzą od lat, na potrzeby prac awansowych, projektów naukowych i artykułów (dostępnych w Bazie Dorobek Politechniki Śląskiej).

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku