- Kategorie
-
Socjologia designu (wyd. II)
DESIGN, designerski, to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do wielu aspektów otaczającej nas rzeczywistości, począwszy od sztuki, architektury, przemysłu, a skończywszy na multimediach, modzie, a nawet jedzeniu. Współcześnie niemal wszystko nazwać można mianem designerskie, lub niedesignerskie, stąd pojemność tego pojęcia zdaje się być niewyczerpana. Czy rzeczywiście pojęcie design jest aż tak pojemne? Czy przedostanie się tego pojęcia do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej świadomości w zakresie wzornictwa, czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za tym pojęciem treści? Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin socjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo? Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa. Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę: • Funkcjonowania designu w społecznej świado
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-059-6 |
EAN | 9788381020596 |
Czy rzeczywiście pojęcie design jest aż tak pojemne? Czy przedostanie się tego pojęcia do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej świadomości w zakresie wzornictwa, czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za tym pojęciem treści? Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin socjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design - społeczeństwo? Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa.
Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę:
• Funkcjonowania designu w społecznej świadomości;
• Oddziaływania designu na społeczeństwo (Czy i jak design oddziałuje na społeczeństwo? Dlaczego niektóre projekty przedostają się do masowej wyobraźni, a inne nie? W jaki sposób design kształtuje gusta, upodobania, a także generuje w danym człowieku potrzebę posiadania jakiegoś dobra?);
• Oddziaływania społeczeństwa na design (Czy i na ile społeczne potrzeby przekładają się na tworzone projekty? Czy i w jakim stopniu tworzone projekty są użyteczne dla społeczeństwa?);
• Relacji między masowością a elitarnością designu.
Książka ta może być interesującą lekturą nie tylko dla osób zainteresowanych socjologią, ale również dla designerów i wszystkich, którzy dostrzegają znaczenie społecznego tworzenia rzeczywistości.
Wstęp 9
Rozdział 1. Design w perspektywie socjologicznej 9
1.1. Socjologia designu - ujęcie definicyjne 9
1.2. Design jako odpowiedź na potrzeby społeczne 16
1.3. Design jako przyczynek do zwycięstwa marksowskiej idei 25
Rozdział 2. Konsumpcyjne wymiary designu 35
2.1. Kreatywność jako podstawowy wyróżnik designera 35
2.2. Design w „służbie" społeczeństwa konsumpcyjnego 47
2.3. Krytyczne ujęcie designu 56
Rozdział 3. Historyczne uwarunkowania rozwoju designu 65
3.1. Design czyli co? 65
3.2. Historia designu na świecie 80
3.3. Historia designu w Polsce 86
Rozdział 4. O designie w świetle badań własnych 93
4.1. Portret środowiska designerów 93
4.2. Design w świadomości społecznej 113
4.3. Podsumowanie wyników badań empirycznych 130
Zakończenie 135
Bibliografia 137
Spis tabel 142
Spis wykresów 143
Spis rysunków 146
Polub nas na Facebooku