- Kategorie
-
Punkt odniesienia. Rzecz o motywacyjnych i poznawczych inklinacjach w ekonomii behawioralnej (wyd. IV zmienione)
Człowiek, który cudem uniknął śmierci lub poważnych obrażeń, czuje się jak zwycięzca. Jest niczym ten, który wygrał milion złotych na loterii albo otrzymał drugie życie. Dlaczego? Przecież obiektywnie w jego życiu nic nie zmieniło się w stosunku do sytuacji sprzed tego zdarzenia. Wbrew powszechnej intuicji to, czy jakaś okoliczność zostanie odebrana jako zysk czy strata, w dużej mierze zależy od umiejscowienia punktu odniesienia. Wpływ punktu odniesienia na poziom satysfakcji oraz na podejmowane decyzje jest jednym spośród wielu efektów motywacyjnych i poznawczych omawianych w tej pracy.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-867-7 |
EAN | 9788381028677 |
Wbrew powszechnej intuicji to, czy jakaś okoliczność zostanie odebrana jako zysk czy strata, w dużej mierze zależy od umiejscowienia punktu odniesienia.
Wpływ punktu odniesienia na poziom satysfakcji oraz na podejmowane decyzje jest jednym spośród wielu efektów motywacyjnych i poznawczych omawianych w tej pracy.
W monografii podjęta została ważna problematyka wpływu czynników behawioralnych na podejmowanie decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem decyzji ekonomicznych.
dr hab. Justyna Franc-Dąbrowska, prof. SGGW, fragment recenzji
Książka jest adresowana do środowiska naukowego. Może być także interesująca dla praktyków gospodarczych. Dotyczy nowatorskich zagadnień w finansach behawioralnych w ogólności, a w zakresie teorii perspektywy w szczególności.
prof. dr hab. Adam Szyszka, fragment recenzji
Wprowadzenie. Dwa systemy przetwarzania informacji 7
SFERA MOTYWACYJNA
1. Teoria perspektywy 19
2. Efekt status quo 29
3. Efekt posiadania 33
4. Efekt utopionych kosztów 37
5. Efekt sformułowania, czyli ten sam problem ukazany w różnych perspektywach 41
6. Efekt punktu odniesienia 49
7. Efekt dyspozycji 85
8. Księgowanie mentalne 93
9. Efekt „na koszt firmy" 101
10. Dyskontowanie odroczonych wypłat 105
SFERA POZNAWCZA
11. Nadmierna pewność przekonań i umiejętności 115
12. Złudzenie formacji, korelacji i przyczynowości 117
13. Heurystyka zakotwiczenia 123
14. Heurystyka dostępności 125
15. Nadmierny optymizm 129
16. Pułapka potwierdzania 131
17. Złudzenie kontroli 135
18. Podstawowe strategie prognozowania 137
19. „To było do przewidzenia", czyli efekt myślenia wstecznego 145
20. Efekt aureoli 149
Zakończenie 153
Bibliografia 159
Spis rysunków i tabel 169
Prof. dr hab. Piotr Zielonka (Instytut Biologii SGGW) prowadzi badania naukowe w zakresieekonomii behawioralnej. Zajmuje się problematyką psychologii motywacji oraz behavior design. Jest współtwórcą i kierownikiem studiów podyplomowych „Psychologia Biznesu dla Menedżerów" w Akademii Leona Koźmińskiego. Wykłada ekonomię behawioralną w University of Donja Gorica w Czarnogórze. Współpracuje z Bucknell University i University of Idaho w USA. Mówca TEDx.
Recenzenci: Dr hab. Justyna Franc-Dąbrowska, prof. SGGW
Prof. dr hab. Adam Szyszka
Polub nas na Facebooku