- Kategorie
-
Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach (wyd. III)
Książka ta jest przewodnikiem po outsourcingu. Pokazuje, że dziś - w dobie rozwoju nowoczesnych technologii - jest on instrumentem strategicznym dla wielu przedsiębiorstw. Pierwszą część publikacji stanowi przedstawienie outsourcingu w kontekście zarządzania strategicznego. Szczegółowo zaprezentowano w niej istotę koncepcji outsourcingu, jego rodzaje, wady, zalety, korzyści i zagrożenia, etapy projektu oraz warunki umowy outsourcingowej. Autorka określiła jego strategiczny kontekst na tle kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa, łańcucha wartości, analizy strategicznej oraz różnych form współpracy przedsiębiorstw. W drugiej części książki przedstawiono wyniki badań własnych - przeprowadzonych na 322 polskich przedsiębiorstwach - dotyczące skali analizowanego zjawiska, przyczyn decyzji outsourcingowych i ich wpływu na funkcjonowanie badanych przedsiębiorstw, a także wad outsourcingu, jako przyczyn jego niepowodzenia. Zaprezentowano zidentyfikowane czynniki determinujące stosowanie outsourcingu, z podziałem na wewnętrzne i zewnętrzne. Jest to opis obszernego badania dotyczącego outsourcingu, niespotkany do tej pory na polskim rynku wydawniczym. Autorka głęboko wkracza we wnętrze przedsiębiorstwa. Pokazuje błędy popełniane przez polskie przedsiębiorstwa, wskazuje jednocześnie bariery i sposoby ich pokonywania. Wykazuje także przykłady nieumiejętności posługiwania się strategią oraz niewłaściwe przykłady zarządzania projektem. Dodatkowo szczegółowa analiza zakresu stosowania, czyli obszarów stosowania outsourcingu z podziałem na poszczególne funkcje podstawowe i uboczne (według łańcucha wartości) jest cennym atutem książki. W publikacji zaprezentowano także zalecenia (wytyczne) stworzenia projektu outsourcingowego i zarządzania nim. Zawierają one etapy skutecznego procesu outsourcingu oraz elementy dobrze skonstruowanej umowy. W konsekwencji opracowanie to wskazuje na kierunki i metody stosowania outsourcingu dla teoretyków i praktyków.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-651-2 |
EAN | 9788381026512 |
Pierwszą część publikacji stanowi przedstawienie outsourcingu w kontekście zarządzania strategicznego. Szczegółowo zaprezentowano w niej istotę koncepcji outsourcingu, jego rodzaje, wady, zalety, korzyści i zagrożenia, etapy projektu oraz warunki umowy outsourcingowej. Autorka określiła jego strategiczny kontekst na tle kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa, łańcucha wartości, analizy strategicznej oraz różnych form współpracy przedsiębiorstw.
W drugiej części książki przedstawiono wyniki badań własnych - przeprowadzonych na 322 polskich przedsiębiorstwach - dotyczące skali analizowanego zjawiska, przyczyn decyzji outsourcingowych i ich wpływu na funkcjonowanie badanych przedsiębiorstw, a także wad outsourcingu, jako przyczyn jego niepowodzenia. Zaprezentowano zidentyfikowane czynniki determinujące stosowanie outsourcingu, z podziałem na wewnętrzne i zewnętrzne. Jest to opis obszernego badania dotyczącego outsourcingu, niespotkany do tej pory na polskim rynku wydawniczym. Autorka głęboko wkracza we wnętrze przedsiębiorstwa. Pokazuje błędy popełniane przez polskie przedsiębiorstwa, wskazuje jednocześnie bariery i sposoby ich pokonywania. Wykazuje także przykłady nieumiejętności posługiwania się strategią oraz niewłaściwe przykłady zarządzania projektem. Dodatkowo szczegółowa analiza zakresu stosowania, czyli obszarów stosowania outsourcingu z podziałem na poszczególne funkcje podstawowe i uboczne (według łańcucha wartości) jest cennym atutem książki.
W publikacji zaprezentowano także zalecenia (wytyczne) stworzenia projektu outsourcingowego i zarządzania nim. Zawierają one etapy skutecznego procesu outsourcingu oraz elementy dobrze skonstruowanej umowy. W konsekwencji opracowanie to wskazuje na kierunki i metody stosowania outsourcingu dla teoretyków i praktyków.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Współczesne rozwiązania w zarządzaniu przedsiębiorstwem jako tło outsourcingu 9
1.1. Przedsiębiorstwo w turbulentnym otoczeniu 9
1.2. Współczesne tendencje w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem 16
Przypisy 26
Rozdział 2
Koncepcja outsourcingu 29
2.1. Teoretyczne podstawy koncepcji outsourcingu 29
2.2. Istota outsourcingu 33
2.3. Cele outsourcingu i motywy stosowania 36
2.4. Korzyści i zagrożenia outsourcingu 41
2.4.1. Korzyści outsourcingu 43
2.4.2. Zagrożenia outsourcingu 48
2.5. Ekonomiczny aspekt outsourcingu 50
2.6. Rodzaje outsourcingu 54
2.7. Proces outsourcingu i jego etapy 64
2.8. Aspekty prawne outsourcingu 74
Przypisy 82
Rozdział 3
Rola outsourcingu w realizacji celów i strategii przedsiębiorstwa 91
3.1. Określenie kontekstu outsourcingu w przedsiębiorstwie 91
3.1.1. Koncepcja kluczowych kompetencji 91
3.1.2. Łańcuch wartości przedsiębiorstwa 96
3.1.3. Outsourcing w strategii przedsiębiorstwa 100
3.1.4. Outsourcing typu offshore jako narzędzie zarządzania strategicznego 104
3.2. Outsourcing jako przykład współpracy sieciowej 111
3.2.1. Outsourcing na tle innych form współpracy przedsiębiorstw 113
3.3. Modele biznesowe w realizacji celów i strategii przedsiębiorstwa 117
3.3.1. Model Operatora, Integratora, Dyrygenta 118
3.4. Modele outsourcingu 121
Przypisy 132
Rozdział 4
Uwarunkowania stosowania outsourcingu w świetle przeprowadzonych badańempirycznych 137
4.1. Formy outsourcingu 137
4.2. Główne cele outsourcingu 141
4.3. Planowanie outsourcingu 142
4.4. Sprawy pracownicze 145
4.5. Wybór dostawcy outsourcingu 151
4.6. Zakres stosowania outsourcingu 153
4.6.1. Funkcje zlecane na zewnątrz przez badane przedsiębiorstwa 153
4.6.2. Obszary stosowania outsourcingu 158
4.7. Korzyści i zagrożenia outsourcingu 170
4.7.1. Korzyści oczekiwane i osiągnięte przez przedsiębiorstwa 170
4.7.2. Zagrożenia outsourcingu 174
4.7.3. Sposoby niwelowania zagrożeń outsourcingu 177
4.8. Pomiar rezultatów outsourcingu 177
Przypisy 180
Rozdział 5
Skuteczny outsourcing - wytyczne projektu w świetle
przeprowadzonego badania 183
5.1. Planowanie skutecznego outsourcingu 183
5.2. Kluczowe czynniki outsourcingu 185
5.3. Etapy skutecznego outsourcingu 187
5.4. Umowa o outsourcing. Budowa i taktyka 191
5.5. Przyszłość outsourcingu 199
5.5.1. Outsourcing na świecie 199
5.5.2. Przyszłość outsourcingu w Polsce 203
5.6. Outsourcing XXI wieku 207
5.7. Transformacja - outsourcing IT i outsourcing BPO 210
Przypisy 213
Zakończenie 215
MONIKA KŁOS - doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracuje jako nauczyciel akademicki.
Recenzja: dr hab. inż. Waldemar Bojar, prof. nadzw. UTP w Bydgoszczy
Polub nas na Facebooku