- Kategorie
-
Model biznesu przedsiębiorstwa uzdrowiskowego
Model biznesu to opis wyjaśniający, w jaki sposób działa przedsiębiorstwo. Jego istotą jest zobrazowanie logiki funkcjonowania organizacji lub przedsięwzięć, w postaci odpowiednio nazwanych i powiązanych elementów szablonu, umożliwiając logiczne zrozumienie procesu działania, przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa uzdrowiskowe zlokalizowane w 45 polskich uzdrowiskach, prowadzą zróżnicowaną działalność turystyczno-leczniczą, której wymiarem praktycznym jest świadczenie usług w zakresie turystyki zdrowotnej oraz udzielanie świadczeń zdrowotnych poprzez lecznictwo uzdrowiskowe. Zmiany w systemie zdrowotnym państwa oraz w strukturze własnościowej przedsiębiorstw uzdrowiskowych, a także transformacja produktu uzdrowiskowego ukierunkowanego na działalność turystyczną, narzucają konieczność zmiany sposobu postrzegania i prowadzenia działalności turystyczno-leczniczej w uzdrowiskach. Odpowiedzią na tę potrzebę jest modelowe ujęcie działalności uzdrowiskowej. Monografia prez
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-190-6 |
EAN | 9788381021906 |
Przedsiębiorstwa uzdrowiskowe zlokalizowane w 45 polskich uzdrowiskach, prowadzą zróżnicowaną działalność turystyczno-leczniczą, której wymiarem praktycznym jest świadczenie usług w zakresie turystyki zdrowotnej oraz udzielanie świadczeń zdrowotnych poprzez lecznictwo uzdrowiskowe. Zmiany w systemie zdrowotnym państwa oraz w strukturze własnościowej przedsiębiorstw uzdrowiskowych, a także transformacja produktu uzdrowiskowego ukierunkowanego na działalność turystyczną, narzucają konieczność zmiany sposobu postrzegania i prowadzenia działalności turystyczno-leczniczej w uzdrowiskach. Odpowiedzią na tę potrzebę jest modelowe ujęcie działalności uzdrowiskowej.
Monografia prezentuje postać modelu biznesu dedykowanego współczesnym przedsiębiorstwom uzdrowiskowym, a zarazem pokazuje modelowe ujęcie zmian, jakie zaszły w działalności uzdrowiskowej w ostatnich trzech dekadach. Dualny model biznesu przedsiębiorstwa uzdrowiskowego, ujęty w trójwymiarowej perspektywie przedsiębiorstwa uzdrowiskowego, umożliwia wybór jednego z ośmiu proponowanych wariantów modeli biznesu dedykowanych współczesnym przedsiębiorstwom uzdrowiskowym.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Przedsiębiorstwo uzdrowiskowe - zarys teoretyczny 19
1.1. Przedsiębiorstwo uzdrowiskowe i jego elementy funkcjonalne 19
1.2. Zakres oferty przedsiębiorstw uzdrowiskowych 29
1.3. Wpływ zmian organizacyjnych na formę produktu uzdrowiskowego 42
Rozdział 2
Model biznesu jako narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem 61
2.1. Deskryptywny i analityczny charakter modeli biznesu 61
2.2. Wartość dla klienta jako kluczowy element modelu biznesu 86
2.3. Wpływ otoczenia na model biznesu w przedsiębiorstwie 92
Rozdział 3
Konceptualizacja procesu badań w nawiązaniu do założeń teorii ugruntowanej 99
Rozdział 4
Charakterystyka struktury modeli biznesu przedsiębiorstw uzdrowiskowych w świetle wyników badań własnych 111
4.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań przedsiębiorstw uzdrowiskowych 111
4.2. Zakres zastosowań elementów modelu biznesu w badanych przedsiębiorstwach uzdrowiskowych 114
4.3. Motywy prowadzenia działalności uzdrowiskowej w badanych przedsiębiorstwach 134
Rozdział 5
Analiza otoczenia sektora przedsiębiorstw uzdrowiskowych 143
5.1. Kluczowe trendy rynku usług uzdrowiskowych 144
5.2. Siły branży uzdrowiskowej 148
5.3. Siły rynku uzdrowiskowego 153
5.4. Siły ogólnogospodarcze 156
Rozdział 6
Oczekiwania kuracjuszy i potencjalnych kuracjuszy wobec pobytów uzdrowiskowych w świetle wyników badań własnych 159
6.1. Wykorzystywane metody badań oczekiwań kuracjuszy i potencjalnych kuracjuszy 159
6.2. Charakterystyka kuracjuszy oraz potencjalnych kuracjuszy polskich uzdrowisk 162
6.3. Preferencje i oczekiwania kuracjuszy oraz potencjalnych kuracjuszy w świetle wyników badań własnych 163
Rozdział 7
Model biznesu w dostosowaniu do cech przedsiębiorstw uzdrowiskowych 185
7.1. Proponowana struktura modelu biznesu uzdrowiskowego 185
7.2. Wkomponowanie struktury produktu uzdrowiskowego w model biznesu przedsiębiorstwa uzdrowiskowego 196
7.3. Powiązania między elementami modelu biznesu w ujęciu dynamicznym 203
Rozdział 8
Perspektywa wykorzystania wielowariantowego modelu biznesu 209
8.1. Dualny model biznesu przedsiębiorstwa uzdrowiskowego - kontekst celowy 211
8.2. Zmiany w modelach biznesu w fazach rozwoju działalności uzdrowiskowej - kontekst wpływu zmian otoczenia 220
Zakończenie 223
Literatura 231
Spis tabel 243
Spis rysunków 245
Aneks 247
Adam R. Szromek - profesor nadzwyczajny Politechniki Śląskiej oraz członek Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauki (PAN). Autor wielu publikacji naukowych w zakresie zarządzania w turystyce i lecznictwie uzdrowiskowym. Kierownik i wykonawca projektów naukowo-badawczych nadzorowanych przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie. Członek Zarządu Redakcyjnego Journal of Tourism and Recreation, Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa oraz Stowarzyszenia Wychowanków Politechniki Śląskiej przy Wydziale Organizacji i Zarządzania. Uczestnik kursów i szkoleń współczesnego biznesu, Akademii Przywództwa Global Leadership Summit i certyfikatów Unii Europejskiej w zakresie przedsiębiorczości. Prowadzi działalność społeczną w zakresie wyrównywania szans młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych przez prowadzone zajęcia warsztatowe. Pisze powieści przygodowe.
Polub nas na Facebooku