• Mikrofinanse islamskie - założenia, produkty, praktyka

Podtytuł Mikrofinanse islamskie - założenia, produkty, praktyka
Autor Jacek Adamek
Rok wydania 2010
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 143
39.00 27.30
By the end of the promotion left :
Lowest price in the last 30 days:
27.3
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-7556-233-0
Wśród najpoważniejszych wyzwań stojących przed człowiekiem w XXI wieku znajduje się m.in. ograniczanie wymiaru zjawiska ubóstwa, które będąc kategorią uniwersalną i nieznającą granic, dotyka ponad 3 mld mieszkańców Ziemi. Walka z przyczynami i konsekwencjami biedy prowadzona jest na wielu płaszczyznach, wśród których istotne znaczenie odgrywa przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu. Jednym z instrumentów zwiększających dostępność usług finansowych dla ubogich, a zarazem dających szansę na zmianę ich statusu społeczno-ekonomicznego są mikrofinanse, których dy­namiczny rozwój obserwowany jest od lat 70. XX wieku.

Idea i narzędzia mikrofinansowania nie są obce żadnej kulturze, a kształt operacyjny podmiotów mikrofinansowych i ich produktów dostosowuje się nie tylko do uwarunkowań, jakie stawia przed nimi cel aktywności mikrofinansowej, ale i do środowiska, w którym jest on realizowany. Przykładem szcze­gólnego oddziaływania uwarunkowań kulturowych na kształt aktywności mikrofinansowej są islamskie podmioty mikrofinansowe, których funkcjonowa­nie w pełni podporządkowuje religijnemu i kulturowemu kodowi Islamu.

W książce ukazano uwarunkowania i specyfikę działania podmiotów mikrofinansowych w świetle wyzwań, jakie przed ideą i operacyjną charakterysty­ką aktywnooeci mikrofinansowej stawia religia Islamu. Przedstawiono:

- charakterystykę zjawiska wykluczenia finansowego oraz roli, jaką w jego ograniczaniu może odegrać praktyczna implementacja idei mikrofinansów,

- istotę Islamu rozpatrywaną zarówno z punktu widzenia doktryny religijnej, jego ekonomicznego oblicza oraz uwarunkowań, jakie definiuje on wobec podmiotów finansowych,

- przesłanek działania, specyfiki operacyjnej oraz wyzwań formułowanych wobec islamskich podmiotów mikrofinansowych,

- praktycznej prezentacji islamskich podmiotów mikrofinansowych funkcjonujących w regionach świata o zróżnicowanej charakterystyce społecznej, ekonomicznej i politycznej.

Praca, kierowana jest zarówno do osób zajmujących się problematyką mikrofinansów, w szczególności chcących pozyskać informacje na temat jedne­go z oblicz Islamu, którym jest mikrofinansowe wsparcie muzułmanów przez podmioty działające w zgodzie z normami Shari?.

Wprowadzenie 7

Rozdział 1.

Mikrofinanse - zagadnienia wstępne 11

1.1. Wykluczenie finansowe 11

1.2. Mikrofinanse jako instrument walki z ubóstwem 20

1.3. Mikrofinanse na świecie - rys statystyczny 3

Rozdział 2.

Ekonomiczne oblicze Islamu 45

2.1. Islam na świecie 45

2.2. Ekonomia Islamu - koncepcja, założenia 49

2.3. Islamskie uwarunkowania funkcjonowania podmiotów finansowych 57

Rozdział 3.

Islamskie podmioty mikrofinansowe 69

3.1. Przesłanki funkcjonowania islamskich podmiotów mikrofinansowych 69

3.2. Islamskie podmioty mikrofinansowe - charakterystyka 74

3.3. Islamskie podmioty mikrofinansowe - rys statystyczny 81

3.4. Wyzwania rozwojowe islamskich podmiotów mikrofinansowych 84

Rozdział 4.

Produkty islamskich podmiotów mikrofinansowych 93

4.1. Islamskie produkty mikrofinansowe - cechy, klasyfikacja 93

4.2. Produkty mikrofinansowe skierowane na pokrycie potrzeb kapitałowych 95

4.3. Mikrofinansowe produkty depozytowo-oszczędnościowe 109

4.4. Produkty mikroubezpieczeniowe 110

Rozdział 5.

Praktyka funkcjonowania islamskich podmiotów mikrofinansowych 117

5.1. Islamskie podmioty mikrofinansowe na świecie - obraz 117

5.2. Mikrofinanse islamskie w Indonezji 120

5.3. Działalność mikrofinansowa w Egipcie 126

5.4. Islamscy pośrednicy finansowi w Australii 129

Zakończenie 135

Bibliografia 139

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku