• Kultura bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie. Modele, diagnoza i kształtowanie

Podtytuł Kultura bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie. Modele, diagnoza i kształtowanie
Autor Anna Rakowska (red.)
Rok wydania 2013
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 170
44.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-7556-574-4

Problem stosunku pracowników do spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, który w środowisku przedsiębiorstwa przekształca się z czasem w określony zbiór powszechnie akceptowanych wzorów kulturowych, jest ważną częścią kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Temat podjęty przez Autorki jest niewątpliwie ważny dla praktyki zarządzania, tym bardziej, że wciąż niewiele jest publikacji na ten temat, zwłaszcza takich, w których zawarte są wyniki badań empirycznych. Recenzowana praca niewątpliwie wypełnia tę lukę (...)

Książka została wyraźnie podzielona na dwie części: teoretyczną i badawczą. W tej pierwszej zawarte są rozważania dotyczące związku między kul­turą organizacyjną a kulturą bezpieczeństwa, kształtowania i rodzajów kultury bezpieczeństwa, ewolucji podejścia do zarządzania bezpieczeństwem, czy wreszcie związków między kulturą bezpieczeństwa a społeczną odpowiedzialnością organizacji (...)

W części badawczej opisano wyniki badań, których celem była diagnoza kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach branży węglowej. Do przepro­wadzenia tych badań wykorzystano wcześniejsze rozważania, co zapewniło spójność obu części. Warto zwrócić uwagę, że uzyskane wyniki mogą być podstawą dalszych badań i dociekań poświęconych problematyce kultury bezpieczeństwa, a także być inspiracją do doskonalenia metod zarządza­nia (...).
Prof. dr hab. Czesław Sikorski

Wprowadzenie 5

Rozdział 1
Kultura organizacyjna i kultura bezpieczeństwa 9
1.1. Istota i koncepcja kultury organizacyjnej 9
1.2. Kultura bezpieczeństwa - koncepcje, diagnoza, wybrane problemy metodologiczne 23
1.3. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie 36

Rozdział 2
Rola kultury bezpieczeństwa pracy w systemie zarządzania 47
2.1. Patologiczna, wysoka i totalna kultura bezpieczeństwa 47
2.2. Rola ZZL i inwestycje w dobrostan pracowników 60
2.3. Tradycyjne i nowoczesne systemy zarządzania bezpieczeństwem. Podejście behawioralne i „zero wypadków" 68
2.4. Przywództwo jako czynnik kształtowania kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie 78

Rozdział 3
Społeczna odpowiedzialność organizacji a kultura bezpieczeństwa 87
3.1. Społeczna odpowiedzialność w organizacji i jej otoczeniu 87
3.2. Rola etyki zawodowej w tworzeniu kultury bezpieczeństwa 96
3.3. Wybrane metody i narzędzia kształtowania odpowiedzialnych organizacji 103

Rozdział 4
Diagnoza kultury bezpieczeństwa na przykładzie branży węglowej 115
4.1. Cele badawcze i opis próby badawczej 116
4.2. Model badawczy i zastosowane metody badawcze 119
4.3. Wyniki badań 122
4.3.1. Wyniki w grupie kadry kierowniczej 122
4.3.2. Wyniki dotyczące pracowników wykonawczych 131
4.3.3. Wyniki dotyczące pracowników wykonawczych w obszarze kultury bezpieczeństwa pracowników służby BHP i Pełnomocników ds. Systemów Zarządzania Jakością 138
4.3.4. Wyniki dotyczące kultury organizacyjnej 140
4.3.5. Podsumowanie wyników 142

Zakończenie 145
Bibliografia 147
Spis tabel 157
Spis rysunków 158
Spis wykresów 159

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku