-
Koszyk jest pusty
-
x
-
Koszyk jest pusty
-
x
- Kategorie
-
Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan (wyd. VI zmienione)
Do osiągnięcia sukcesu w biznesie potrzebny jest zarówno dobry pomysł, jak i skuteczny plan jego realizacji. Biznesplan dostarcza strategii, którą kierują się firmy w swojej działalności. Jest on dla przedsiębiorcy tym, czym dla pilota samolotu jest mapa lotu. Napisanie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą i prostą, gdyż wymaga znajomości wielu dziedzin wchodzących w skład nauk ekonomicznych, ale również dużych umiejętności analitycznych, wiedzy i intuicji dotyczącej funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości. Biznesplan jest zestawem dokumentów, analiz i programów, w których na podstawie aktualnej sytuacji finansowej i danych historycznych oraz przewidywanych zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania przy wszelkich istniejących uwarunkowaniach natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, prawnej, kadrowej, technologicznej, ekologicznej, a czasem również geograficznej i politycznej. Przygotowanie dobrego biznesplanu ma ogromne znaczenie w wielu sytuacjach, m.in. przy ubieganiu się o kredyt czy dofinansowanie ze środków unijnych.
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 978-83-68563-22-1 |
| EAN | 9788368563221 |
Napisanie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą i prostą, gdyż wymaga znajomości wielu dziedzin wchodzących w skład nauk ekonomicznych, ale również dużych umiejętności analitycznych, wiedzy i intuicji dotyczącej funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości.
Biznesplan jest zestawem dokumentów, analiz i programów, w których na podstawie aktualnej sytuacji finansowej i danych historycznych oraz przewidywanych zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania przy wszelkich istniejących uwarunkowaniach natury finansowej, rynkowej, marketingowej, organizacyjnej, prawnej, kadrowej, technologicznej, ekologicznej, a czasem również geograficznej i politycznej. Przygotowanie dobrego biznesplanu ma ogromne znaczenie w wielu sytuacjach, m.in. przy ubieganiu się o kredyt czy dofinansowanie ze środków unijnych.
Biznesplan jest konkretyzacją zamierzeń, bazującą na realistycznej ocenie dotychczasowych wyników, potencjału przedsiębiorstwa, warunków konkurencji oraz tendencji rozwojowych rynku i postępu techniczno-organizacyjnego, mającą przyczynić się do realizacji zamierzonych celów, a w konsekwencji do wzrostu wartości rynkowej przedsiębiorstwa.
Głównym celem książki jest przedstawienie metodologii sporządzania profesjonalnego biznesplanu, a także przybliżenie podstawowych metod i najważniejszych zasad wymagających zastosowania w procesie opracowywania tego dokumentu oraz wskazanie kryteriów formalnej i merytorycznej oceny biznesplanu. Publikacja ta może być wykorzystana przez wszystkich, którzy zamierzają samodzielnie, prawidłowo opracować biznesplan.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1
Rola planowania w działalności przedsiębiorstwa [Andrzej Tokarski] 9
1.1. Definicja planowania 9
1.2. Cechy charakterystyczne planowania - rodzaje planów 11
1.3. Podstawowe zasady planowania 17
Rozdział 2
Podstawy metodyczne sporządzania biznesplanu [Andrzej Tokarski] 21
2.1. Pojęcie i cechy charakterystyczne skutecznego biznesplanu 21
2.2. Typowe zastosowanie biznesplanu 34
2.3. Funkcje biznesplanu 42
2.4. Błędy i zagrożenia w sporządzaniu i realizacji biznesplanów 44
2.5. Kryteria oceny biznesplanu i związana z nim odpowiedzialność 51
2.6. Procedura tworzenia biznesplanu 57
Rozdział 3
Części składowe biznesplanu [Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski] 65
3.1. Elementy składowe biznesplanu 65
3.2. Zawartość biznesplanu 68
3.3. Struktura biznesplanu 77
Rozdział 4
Część wstępna biznesplanu [Maciej Tokarski, Jacek Wójcik] 95
4.1. Streszczenie biznesplanu - podsumowanie wykonawcze 95
4.2. Charakterystyka firmy 98
4.3. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia 100
Rozdział 5
Część merytoryczna biznesplanu [Maciej Tokarski] 103
5.1. Analiza rynku i branży 103
5.2. Charakterystyka produktu i procesu produkcyjnego 108
5.3. Analiza strategiczna 113
5.4. Plan marketingowy 133
5.5. Plan finansowy 146
Rozdział 6
Część końcowa biznesplanu [Jacek Wójcik] 165
6.1. Wnioski - plan wdrożeń 165
6.2. Aneks - załączniki 166
Rozdział 7
Od teorii do praktyki - praktyczne zastosowanie Business Model Canvas w tworzeniu biznes planu [Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski, Jacek Wójcik] 169
7.1. Definicja modelu biznesowego 169
7.2. Business Model Canvas, czyli biznesplan na jednej kartce 174
7.3. Od teorii do praktyki - wykorzystanie Business Model Canvas w tworzeniu biznes planu 177
7.3.1. Aktualnie realizowany model biznesowy 177
7.3.2. Planowany do wdrożenia model biznesowy 178
7.3.3. Planowany do wdrożenia model biznesowy - projekt kawiarni rzemieślniczej „Aromat i Sztuka" 180
Zakończenie 185
Przypisy 187
Bibliografia 195
Autorzy 201
Andrzej Tokarski - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytet WSB Merito Toruń. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach związanych z oceną kondycji ekonomiczno-finansowej podmiotu gospodarczego w aspekcie zagrożenia kontynuacji działalności oraz upadłością przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Autor lub współautor ponad 100 publikacji z zakresu rachunkowości, analizy finansowej i finansów przedsiębiorstw, oraz książek Bankructwa. Tom 3. Przedsiębiorstwa i konsumenci, Difin, Warszawa 2023 (autor rozdziału 2 - Zadłużenie gospodarstw domowych i rozdziału 3 - Upadłość konsumencka), Księgowość w małej i średniej firmie - uproszczone formy ewidencji (wydanie VI zmienione i uaktualnione, CeDeWu, Warszawa 2015 - (współautorzy: M. Tokarski, G. Voss)), Strategie finansowania działalności przedsiębiorstw, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2014 (współautorzy B. Kołosowska, E. Chojnacka-Pelowska, M. Tokarski), Pomiar i ocena płynności finansowej podmiotu gospodarczego, wydanie IV, CeDeWu, Warszawa 2023 (współautorzy: M. Tokarski, M. Mosionek-Schweda), Biznesplan w praktyce, wydanie 4, CeDeWu, Warszawa 2013 (współautorzy M. Tokarski, J. Wójcik); Biznesplan po polsku, wydanie 4, CeDeWu, Warszawa 2023 (współautorzy: M. Tokarski, J. Wójcik).
Maciej Tokarski - doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Instytucie Ekonomii i Finansów Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu. Absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym obronił pracę doktorską: „Ocena i perspektywy wykorzystania faktoringu do finansowania bieżącej działalności małych i średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego" za którą otrzymał wyróżnienie w kategorii prac doktorskich, nadane przez Radę Naukową Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wieloletni wykładowca na studiach licencjackich, magisterskich i podyplomowych. Przedmiotem jego zainteresowań są zagadnienia dotyczące funkcjonowania i finansowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce oraz upadłości przedsiębiorstw. Uczestnik wielu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych. Autor licznych publikacji naukowych z zakresu finansów i rachunkowości oraz autor/współautor kilku książek z zakresu: uproszczonych form ewidencji, faktoringu, strategii finansowania przedsiębiorstw, biznes planu, płynności finansowej podmiotów gospodarczych oraz upadłości przedsiębiorstw. W październiku 2022 r. otrzymał nagrodę - Senatu WSB w Toruniu - za szczególne zaangażowanie oraz osobisty wkład w proces ewaluacji jakości działalności naukowej WSB w Toruniu za lata 2017-2021, a w październiku 2024 r nagrodę Rektora Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu. We wrześniu 2024 r. wraz z zespołem badawczym Instytutu Ekonomii i Finansów Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu otrzymał nagrodę Prezesa Polskiej Akademii Nauk (PAN) za wybitne osiągnięcie naukowe w zakresie finansów: (za dzieło w postaci trylogii pt.: „Bankructwa", Wydawnictwa Difin, Warszawa 2023: dr hab. Jolanta Ciak, Prof. Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu - Tom I. „Państwa i Samorządy", dr Rafał Płókarz, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - Tom II. „Banki i SKOK-i", dr Andrzej Tokarski, dr Maciej Tokarski, Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - Tom III. „Przedsiębiorstwa i konsumenci").
Jacek Wójcik - doktor nauk ekonomicznych, od 1999 r. pracownik naukowo-dydaktyczny, zatrudniony na stanowisku adiunkta w Instytucie Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu (aktualnie Uniwersytet WSB Merito w Toruniu), absolwent Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na którym w 2005 roku obronił pracę doktorską. W latach 1999-2001 pracownik Banku Rozwoju Cukrownictwa S.A. w Poznaniu; w latach 2001-2005 pracownik Banku Spółdzielczego w Toruniu, w którym zajmował m.in. następujące stanowiska: Kierownika Zespołu w Centrali Banku oraz Dyrektora Oddziału; w latach 2007 - 2024 Wicekanclerz Wydziału Finansów i Zarządzania Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu; od roku 2011 członek Rady Nadzorczej w Nicolaus Banku Spółdzielczym w Toruniu. Autor ponad 30 publikacji z zakresu rachunkowości finansowej i bankowej.
Recenzent: dr hab. Bożena Kołosowska, prof. UMK
Polub nas na Facebooku