- Kategorie
-
Efektywność zmian systemowych w sektorze szkolnictwa zawodowego po 1999 roku
Reformy systemu oświaty w sektorze szkolnictwa zawodowego powinny podlegać nieustannej weryfikacji zarówno z punktu widzenia efektywności kształcenia, jak i konkurencyjności placówek oświatowych. Główną tezą pracy jest wykazanie nieefektywności zmian systemowych w sektorze edukacji zawodowej oraz przedstawienie implikacji na alokację kwalifikacji zawodowych na rynku pracy i obniżenie poziomu dobrobytu społecznego w regionie. Badania przedstawione w pracy pokazały, że efektywność kształcenia w sektorze edukacji zawodowej uzależniona jest od struktury redystrybucji środków budżetowych oraz alokacji zasobów kwalifikowanych w kontekście potrzeb regionalnego rynku pracy. Analiza efektywności zmian w szkolnictwie zawodowym została przeprowadzona w oparciu o nieparametryczną metodę DEA (Data Envelopment Analysis). Empiryczna część pracy potwierdziła znaczny stopień nierówności i niestabilności jednostek decyzyjnych systemu edukacji. Natomiast następstwa przemian reformatorskich wykazały nisk
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7556-775-5 |
EAN | 9788375567755 |
Reformy systemu oświaty w sektorze szkolnictwa zawodowego powinny podlegać nieustannej weryfikacji zarówno z punktu widzenia efektywności kształcenia, jak i konkurencyjności placówek oświatowych. Główną tezą pracy jest wykazanie nieefektywności zmian systemowych w sektorze edukacji zawodowej oraz przedstawienie implikacji na alokację kwalifikacji zawodowych na rynku pracy i obniżenie poziomu dobrobytu społecznego w regionie.
Badania przedstawione w pracy pokazały, że efektywność kształcenia w sektorze edukacji zawodowej uzależniona jest od struktury redystrybucji środków budżetowych oraz alokacji zasobów kwalifikowanych w kontekście potrzeb regionalnego rynku pracy. Analiza efektywności zmian w szkolnictwie zawodowym została przeprowadzona w oparciu o nieparametryczną metodę DEA (Data Envelopment Analysis). Empiryczna część pracy potwierdziła znaczny stopień nierówności i niestabilności jednostek decyzyjnych systemu edukacji. Natomiast następstwa przemian reformatorskich wykazały niski stopień adaptacji zasobów kwalifikowanych na rynku pracy oraz wysoki poziom dyferencjacji relacji nakładów i efektów w edukacji zawodowej. Ponadto, wyznaczone technologie optymalne dla jednostek decyzyjnych pozwoliły oszacować wielkość subwencji oświatowej i stopień zatrudnialności zasobów kwalifikowanych na regionalnym rynku pracy.
Aplikacyjną sferę badań empirycznych uznała prof. UG, dr hab. Teresa Kamińska. Oryginalnym osiągnięciem naukowym publikacji jest opracowanie nowatorskiej koncepcji algorytmu podziału części oświatowej w sektorze szkolnictwa zawodowego (T. Kamińska, 2013). Skuteczność badań nad sektorem edukacji potwierdziły również opinie i refleksje prof. UG, dr hab. H. Treder i prof. US, dr. hab. W. Jareckiego. W rekomendacjach środowiska naukowego podkreślono wartościowe rezultaty badawcze oraz spójnie logiczną koncepcję pracy (H. Treder, 2014), a także oceniono dorobek naukowy autorki jako rzetelne i twórcze studium badań nad efektywnością (W. Jarecki, 2014).
Doświadczenia z przeprowadzonych reform w sektorze szkolnictwa zawodowego oraz wprowadzane w tym okresie zmiany powinny nastąpić przy zastosowaniu instrumentów i mechanizmów stymulujących poprawę jakości i efektywności placówek edukacji zawodowej. Tok rozważań teoretycznych potwierdził, że przyjęte przez jednostki decyzyjne mechanizmy rynku usług oświatowych nie sprzyjają tworzeniu przewagi konkurencyjnej placówek edukacji zawodowej.
Wstęp 9
Rozdział 1
Obszary przemian systemowych w sektorze szkolnictwa zawodowego 15
1.1. Uwarunkowania prawne i ekonomiczne w otoczeniu sektora kształcenia zawodowego 15
1.1.1. Podejście systemowe w edukacji 16
1.1.2. Prawne uregulowania sektora kształcenia zawodowego w systemie oświaty 19
1.2. Uwarunkowania reform systemu oświaty w sektorze kształcenia zawodowego 26
1.2.1. Przemiany szkolnictwa zawodowego po 1999 roku 27
1.2.2. Zmiany wskutek reformy z 2012 roku 30
1.3. Regulacje związane z kształceniem zawodowym w warunkach integracji europejskiej 35
1.4. Następstwa zmian w finansowaniu kształcenia zawodowego 41
1.4.1. Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej 45
1.4.2. System finansowania pracy nauczycieli 51
1.4.3. Koncepcja bonu oświatowego 53
1.4.4. Dotacje oświatowe 55
1.5. Zjawisko asymetrii informacji w funkcjonowaniu szkolnictwa zawodowego 56
Podsumowanie 70
Rozdział 2
Kształcenie zawodowe na potrzeby rynku pracy 73
2.1. Funkcjonowanie szkoły zawodowej w zmiennym otoczeniu rynku pracy 73
2.2. Analiza sektora edukacji według 5 sił M. Portera 81
2.2.1. Groźba wejścia do sektora edukacji 83
2.2.2. Siła przetargowa nabywców 88
2.2.3. Siła przetargowa dostawców (szkół zawodowych) 92
2.2.4. Groźba substytucji 96
2.2.5. Wzrost rywalizacji między konkurentami 97
2.3. Determinanty edukacji zawodowej świadczące o przewadze konkurencyjnej na rynku usług edukacyjnych 99
2.3.1. Konkurencyjność szkoły zawodowej – konkurencyjnością regionu 99
2.3.2. Zasoby edukacyjne podstawą konkurencyjności w szkolnictwie zawodowym 105
2.3.3. Misja i cele kształcenia zawodowego 108
2.3.4. Usługa edukacyjna jako dobro publiczne 114
2.3.5. Klastry edukacyjne – przykład integracji z rynkiem pracy 119
2.4. Kształtowanie kwalifikacji i kompetencji zawodowych jako potencjału konkurencyjności 122
2.4.1. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe jako efekt procesu kształcenia 122
2.4.2. Zarządzanie zasobami edukacyjnymi w placówkach oświatowych 125
2.4.3. Konsekwencje zjawiska niedopasowania edukacyjnego 127
2.4.4. Kapitał intelektualny w placówkach oświatowych 130
Podsumowanie 148
Rozdział 3
Metodologia pomiaru efektywności w sektorze kształcenia zawodowego 149
3.1. Teoretyczne podstawy pojęcia efektywności ekonomicznej i efektywności technicznej 149
3.2. Charakterystyka metody DEA 151
3.3. Pierwotna postać modelu: CCR-I i CCR-O 161
3.4. Współczesne modyfikacje modelu CCR 165
3.4.1. Model BBC 165
3.4.2. Model superefektywności (nadefektywności) 168
3.4.3. Modele efektywności nieradialnej 169
3.4.4. Modele związane z korzyściami skali 175
3.5. Indeks produktywności Malmquista 178
Podsumowanie 180
Rozdział 4
Nieefektywność zmian w szkolnictwie zawodowym w świetle wyników badań własnych 183
4.1. Pomiar efektywności kształcenia przy wykorzystaniu modelu CRR 183
4.2. Wnioski empiryczne z modelu superefektywności 191
4.3. Empiryczne rezultaty badań: model VRS 192
4.4. Ewaluacja efektów kształcenia szkolnictwa zawodowego na podstawie modelu NIRS_In i NIRS_Out 196
4.5. Ranking konkurencyjności województw pod względem kształcenia w sektorze szkolnictwa zawodowego 199
4.6. Wyniki empiryczne zastosowania addytywnej postaci modelu SBM 203
4.7. Nieefektywność kształcenia w aspekcie kwalifikacji zawodowych kadry dydaktycznej 207
4.8. Empiryczna interpretacja indeksu produktywności wykształcenia 211
4.8.1. Indeks Malmquista zorientowany na nakłady 213
4.8.2. Indeks Malmquista zorientowany na efekty 217
4.9. Algorytm kosztowo-subwencyjny finansowania sektora kształcenia zawodowego 221
Podsumowanie 226
Zakończenie 229
Bibliografia 235
Akty prawne 243
Spis tabel 245
Spis rysunków 251
Załączniki 253
Polub nas na Facebooku