• Bajka jako narzędzie w edukacji ekonomicznej w ujęciu interdyscyplinarnym (wyd. II)

Publikacja w sposób oryginalny i wartościowy przedstawia bajkę w ujęciu interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Z tego względu może stanowić swoistą strategię rozwoju powszechnej edukacji ekonomicznej społeczeństwa. W książce zaprezentowano bajkę: • w przestrzeni publicznej, w tym m.in. w kulturze, nauce i gospodarce; w kulturze i sztuce bajka jako niematerialne dziedzictwo kulturowe jest chroniona prawem i stanowi swoisty środek komunikacji społecznej; w nauce - jest inspiracją do prowadzenia interdyscyplinarnych badań pokazujących walory jej zastosowania w procesie rozwoju, wychowania i nauczania / uczenia się każdego z pokoleń; dla przemysłu natomiast - jest przede wszystkim źródłem dochodu; • jako źródło podstawowej wiedzy i mądrości ekonomicznej; choć wiedza sama w sobie nie jest mądrością, to jednak jedna nie istnieje bez drugiej; koniunkcja obu tych wartości zawartych w bajce - w kontekście ekonomicznym - warunkuje

Podtytuł Bajka jako narzędzie w edukacji ekonomicznej w ujęciu interdyscyplinarnym (wyd. II)
Autor Katarzyna Wiśniewska-Borysiak (red.)
Rok wydania 2020
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 186
58.00 48.14
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-504-1
Publikacja w sposób oryginalny i wartościowy przedstawia bajkę w ujęciu interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem jej roli w edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Z tego względu może stanowić swoistą strategię rozwoju powszechnej edukacji ekonomicznej społeczeństwa. W książce zaprezentowano bajkę:
• w przestrzeni publicznej, w tym m.in. w kulturze, nauce i gospodarce; w kulturze i sztuce bajka jako niematerialne dziedzictwo kulturowe jest chroniona prawem i stanowi swoisty środek komunikacji społecznej; w nauce - jest inspiracją do prowadzenia interdyscyplinarnych badań pokazujących walory jej zastosowania w procesie rozwoju, wychowania i nauczania / uczenia się każdego z pokoleń; dla przemysłu natomiast - jest przede wszystkim źródłem dochodu;
• jako źródło podstawowej wiedzy i mądrości ekonomicznej; choć wiedza sama w sobie nie jest mądrością, to jednak jedna nie istnieje bez drugiej; koniunkcja obu tych wartości zawartych w bajce - w kontekście ekonomicznym - warunkuje osiągnięcie przez ludzi dobrobytu zapewniającego swoiste bezpieczeństwo i spokój finansowy;
• jako narzędzie skutecznego przyswajania wiedzy ekonomicznej i kształtowania kluczowych kompetencji człowieka - związanych przede wszystkim z przedsiębiorczością, zaradnością i kreatywnością.

Potencjalnymi adresatami książki są nie tylko nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz przedmiotów ekonomicznych, ale przede wszystkim studenci kierunków pedagogicznych i rodzice. Publikacja powinna również trafić do rąk decydentów odpowiadających za politykę oświatową państwa.

Wstęp 9

1. Bajka w przestrzeni publicznej 15
Maria Baranowska, Leszek Paweł Baranowski
1.1. Bajka a przestrzeń publiczna 16
1.2. Bajka w kulturze i sztuce 17
1.3. Bajka w nauce 19
1.4. Bajka w przemyśle 21
1.5. Bajki w innych obszarach przestrzeni publicznej 23
Abstrakt 25
Bibliografia 26

2. Podziemne skarby i monety o magicznych mocach pomnażania bogactwa. Czy baśnie i bajki mogą być dla dziecka dobrym źródłem podstawowej wiedzy i mądrości ekonomicznej? 27
Piotr Chrzczonowicz
2.1. Bajki i baśnie - charakterystyka gatunków kulturowych i ich rola jako źródeł pedagogicznych i poznawczych w procesie emocjonalnego oraz intelektualnego kształtowania człowieka 31
2.2. Kiedy baśnie i bajki stają się źródłem wiedzy i mądrości służącym formowaniu u dziecka właściwych wzorców postaw i zachowań w sferze ekonomicznej? 39
Abstrakt 49
Bibliografia 51

3. Złoto i skarby w bajce i mitologii 55
Jerzy Kawa
3.1. Starożytna Grecja 58
3.2. Pismo Święte 60
3.3. Bajki nowożytne 61
3.4. Przedsiębiorczość i rodzaje bogactwa w baśniach i bajkach 64
Abstrakt 70
Bibliografia 71

4. Elementy ekonomii w bajkach - wybrane problemy 73
Jolanta Maria Ciak
4.1. Szara strefa w bajkach - Rumcajs, Janosik, Ali Baba 74
4.2. Krzywa Laffera - bajka a podatki - Bajka o kurze znoszącej złote jajka 76
4.3. Oaza podatkowa a bajka o Kopciuszku 81
Abstrakt 83
Bibliografia 85

5. Znaczenie bajek ekonomicznych w życiu dziecka 87
Katarzyna Wiśniewska-Borysiak
5.1. Rozwój poznawczy a zdolność przyswajania ze zrozumieniem wiedzy ekonomicznej 88
5.2. Kształtowanie i rozwijanie wiedzy ekonomicznej u dzieci za pomocą bajek 92
Abstrakt 96
Bibliografia 98

6. Wiedza studentów studiów pedagogicznych na temat wykorzystania bajki do kształtowania postaw proekonomicznych u dzieci w młodszym wieku szkolnym 101
Jolanta Flanz
6.1. Kompetencje proekonomicze dziecka w dokumentach oświatowych 102
6.2. Kształtowanie postaw dziecka (w tym proekonomicznych) w literaturze 105
6.3. Wiedza studentów dotycząca zastosowania bajki do kształtowania postaw proekonomicznych u dzieci w niższych klasach szkoły podstawowej 109
Abstrakt 113
Bibliografia 115

7. Edukacja finansowa w przedszkolu 117
Karolina Tunowska-Lauda, Magdalena Wąsewicz
7.1. Zabawy matematyczne a edukacja finansowa 118
7.2. Programy edukacyjne z zakresu finansów dla najmłodszych 120
7.3. Ekonomia i finanse w literaturze dla dzieci 122
Abstrakt 125
Bibliografia 127

8. Ekonomia, przedsiębiorczość w edukacji wczesnoszkolnej w teorii i praktyce 129
Dagna Czerwonka
8.1. Kompetencje kluczowe uczenia się przez całe życie 130
8.2. Ekonomia i przedsiębiorczość w praktyce edukacyjnej 133
Abstrakt 140
Bibliografia 141

9. O ekonomii na lekcjach języka polskiego słów kilka 143
Dominika Warska
9.1. Metoda projektu w literaturze przedmiotu 144
9.2. Metoda projektu w praktyce edukacji polonistycznej 145
9.3. Wybrane projekty 150
9.4. Informacja zwrotna od uczniów 154
Abstrakt 154
Bibliografia 158

10. Storytelling jako forma edukacji ekonomicznej 159
Magdalena Nowak-Paralusz
10.1. Storytelling - szkic teoretyczny 161
10.2. Storytelling jako narzędzie wspierające edukację ekonomiczną 169
Abstrakt 174
Bibliografia 175

11. Rozmowy na wyższym szczeblu, czyli jak rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach poprzez bajki 177
Izabela Borejko
11.1. Znaczenie bajek w rozmowie z dzieckiem 178
11.2. Kiedy zacząć rozmowę z dzieckiem o pieniądzach? 180
Abstrakt 185
Bibliografia 186

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku