- Kategorie
-
Zaangażowanie szkół wyższych w Polsce w realizację koncepcji zrównoważonego uniwersytetu

Monografia stanowi istotny wkład w rozwój nauk o zarządzaniu i jakości. Dostarcza zarówno teoretycznych, jak i empirycznych podstaw do wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju w instytucjach szkolnictwa wyższego. Ważnym atutem monografii są podjęte w niej rozstrzygnięcia terminologiczne. W sposób szczegółowy wyjaśniono koncepcję zrównoważonego uniwersytetu oraz podjęto próbę jej operacjonalizacji. Empiryczny wkład pracy dotyczył przede wszystkim weryfikacji autorskiego modelu badawczego wyjaśniającego zależności między kluczowymi atrybutami szkół wyższych w Polsce (rodzajem ich własności, wielkością, specjalizacją, wiekiem), stopniem ich zaangażowania w popularyzowanie i realizację koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju oraz ich zielonym wizerunkiem. Monografia stanowi cenny przewodnik dla decydentów akademickich, menedżerów edukacji oraz badaczy zajmujących się tematyką zarządzania strategicznego w sektorze edukacyjnym.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-898-1 |
EAN | 9788381028981 |
Monografia stanowi cenny przewodnik dla decydentów akademickich, menedżerów edukacji oraz badaczy zajmujących się tematyką zarządzania strategicznego w sektorze edukacyjnym.
„Zaangażowanie szkół wyższych w Polsce w realizację koncepcji zrównoważonego uniwersytetu jest dojrzałym dziełem naukowym ujmującym procesy wdrażania tzw. koncepcji (modelu) uniwersytetu zrównoważonego w kontekście zarządzania strategicznego uczelnią. (...) Wkład Autora do nauk o zarządzaniu i jakości przejawia się w kompleksowym ujęciu badań z obszaru zarządzania strategicznego oraz w nakreśleniu (...) obiecujących kierunków dalszych badań w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości".
Prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski, fragment recenzji
„Monografia (...) zarówno w warstwie konceptualizacji problemu badawczego, jak i jego operacjonalizacji jest rozprawą naukową i wnosi istotny wkład do poszerzania wiedzy o koncepcji zrównoważonej (trwałej) organizacji, jaką jest, a z pewnością powinien być współczesny uniwersytet (...). Stwierdzam, że nie spotkałem się z opracowaniem, które tak szeroko traktuje problematykę zaangażowania interesariuszy w rozwój idei zrównoważonego uniwersytetu".
Dr hab. Krzysztof Leja, prof. PG, fragment recenzji
Wstęp 9
Rozdział 1
Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju w strategii organizacji 17
1.1. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju 17
1.1.1. Rys historyczny koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju systemu społeczno-gospodarczego 17
1.1.2. Regulacje prawne w zakresie zrównoważonego (trwałego) rozwoju 24
1.1.3. Cele zrównoważonego rozwoju jako sposób na operacjonalizację koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju 29
1.2. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju w wybranych teoriach z zakresu zarządzania 34
1.2.1. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju a etyka biznesu 35
1.2.2. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju a teoria interesariuszy 37
1.2.3. Koncepcja zrównoważonego (trwałego) rozwoju a koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu 39
1.3. Organizacja jako podmiot zrównoważonego (trwałego) rozwoju 44
1.4. Strategia zrównoważonego (trwałego) rozwoju organizacji 46
1.5. Podsumowanie 49
Rozdział 2
Koncepcja zrównoważonego uniwersytetu w badaniach literaturowych 51
2.1. Ewolucja koncepcji zarządzania szkołami wyższymi 51
2.1.1. Quasi-uniwersytet antyczny 51
2.1.2. Uniwersytet średniowieczny 52
2.1.3. Uniwersytet liberalny 54
2.1.4. Uniwersytet przedsiębiorczy 56
2.2. Dotychczasowy dorobek publikacyjny z zakresu koncepcji zrównoważonego uniwersytetu 64
2.2.1. Systematyczny a narracyjny przegląd literatury 64
2.2.2. Realizacja i wyniki badań systematycznego przeglądu literatury z zakresu zrównoważonego uniwersytetu 66
2.2.3. Realizacja i wyniki badań narracyjnego przeglądu literatury z zakresu zrównoważonego uniwersytetu 76
2.3. Sposoby pomiaru stopnia zrównoważania szkół wyższych 82
2.4. Podsumowanie 89
Rozdział 3
Metodyka badań empirycznych 91
3.1. Zakres przedmiotowy, podmiotowy, czasowy badań 91
3.2. Model badawczy 93
3.2.1. Konstrukty badawcze 93
3.2.2. Zmienne diagnostyczne 99
3.3. Metody badawcze 105
3.3.1. Metody pozyskiwania materiału badawczego 106
3.3.2. Metody analizy materiału badawczego i prezentacji wyników badań 108
Rozdział 4
Przegląd działań podejmowanych przez szkoły wyższe w ramach koncepcji zrównoważonego uniwersytetu 113
4.1. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie zrównoważenia kampusów 113
4.2. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie działalności publikacyjnej na rzecz zrównoważonego (trwałego) rozwoju 120
4.3. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie działalności dydaktycznej na rzecz zrównoważonego (trwałego) rozwoju 125
4.4. Osiągnięcia szkół wyższych w zakresie współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego na rzecz zrównoważonego (trwałego) rozwoju 132
4.5. Podsumowanie 137
Rozdział 5
Dojrzałość polskich szkół wyższych w zakresie realizacji koncepcji zrównoważonego uniwersytetu 139
5.1. Charakterystyka obiektów badawczych 139
5.2. Ranking zrównoważenia polskich szkół wyższych 142
5.3. Wpływ rodzaju własności, wielkości, stopnia specjalizacji i wieku szkół wyższych na ich zaangażowanie w popularyzowanie i realizację koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju 154
5.4. Dyskusja z wynikami innych badań 162
5.5. Podsumowanie 163
Rozdział 6
Zrównoważone zachowania studentów i doktorantów oraz ich świadomość w zakresie zrównoważonych inicjatyw uczelni - wyniki badania ankietowego 167
6.1. Charakterystyka respondentów 167
6.2. Samoocena studentów i doktorantów z zakresu znajomości koncepcji zrównoważonego (trwałego) rozwoju oraz ich zrównoważonych zachowań 170
6.3. Zrównoważone inicjatywy podejmowane przez szkoły wyższe w opinii ich studentów i doktorantów - stan obecny i przyszły 173
6.4. Bariery i korzyści realizacji koncepcji zrównoważonego uniwersytetu w opinii studentów i doktorantów 184
6.5. Dyskusja z wynikami innych badań 187
6.6. Podsumowanie 189
Zakończenie 193
Bibliografia 201
Spis rysunków 229
Spis tabel 231
Spis załączników 233
Aneks 235
Recenzenci:
Prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski
Dr hab. Krzysztof Leja, prof. PG
Polub nas na Facebooku