• Wymiary kulturowe polskich organizacji a doskonalenie zarządzania jakością

Podtytuł Wymiary kulturowe polskich organizacji a doskonalenie zarządzania jakością
Autor Radosław Wolniak
Rok wydania 2012
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 346
55.00 37.95
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-7556-455-6
W monografii zaprezentowano wyniki badań dotyczących wpływu wymiarów kulturowych polskich organizacji na proces doskonalenia zarządzania jako­ścią. Wychodząc od klasycznych typologii wymiarów kulturowych określono determinanty kulturowe doskonalenia zarządzania jakością oraz projako­ściowego przywództwa. W wyniku przeprowadzonych badań dokonano autorskiej typologii kultur organizacyjnych na:

- kulturę projakościową (kulturę sukcesu),

- kulturę unikania,

- kulturę konserwatywną (kulturę sztywną),

- kulturę wymuszonych zmian.




Książka stanowi interesującą pozycję dla osób zajmujących się zarządzaniem jakością oraz kulturą organizacyjną. Może służyć jako podstawowy pod­ręcznik w zakresie przedmiotu kultura organizacyjna w zarządzaniu jakością. Może być wykorzystana jako literatura pomocnicza w zakresie nauczania takich przedmiotów, jak: zarządzanie jakością, systemy zarządzania jakością, kultura organizacyjna, zarządzanie itp. Zaprezentowane wyniki badań mo­gą być wykorzystywane przez menedżerów zajmujących się zarządzaniem jakością, dając rekomendacje dotyczące takiego kształtowania kultury organi­zacyjnej i przywództwa, aby łatwiej można było doskonalić zarządzanie jakością.




Radosław Wolniak pracuje jako adiunkt na Wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej. Jest autorem lub współautorem 8 książek i ponad 130 publikacji z zakresu organizacji i zarządzania oraz towaroznawstwa rozumianego jako nauki o jakości.
Wprowadzenie 5


Rozdział 1

Doskonalenie zarządzania jakością w organizacjach 9

1.1. Rola zarządzania jakością we współczesnej organizacji 9

1.2. Kreowanie organizacji ukierunkowanej na klienta 16

1.3. Doskonalenie jakości a efektywność organizacyjna 21

1.4. Normalizacja w zarządzaniu jakością - aspekty ekonomiczne 26

1.5. Modele doskonalenia zarządzania jakością 36

1.6. Ewolucja kompleksowego podejścia do jakości od TQM do TQL 42



Rozdział 2

TQL w procesie skutecznego zarządzania jakością 51

2.1. Istota przywództwa we współczesnej organizacji 51

2.2. Zarządzanie jakością przez przywództwo - Total Quality Leadership 67

2.3. Rola przywództwa w TQL 76

2.4. Kulturowe uwarunkowania przywództwa w zarządzaniu jakością 83



Rozdział 3

Kulturowe aspekty funkcjonowania projakościowej organizacji 89

3.1. Istota i pojęcie kultury organizacyjnej 89

3.2. Najważniejsze typologie wymiarów kulturowych 102

3.3. Wymiary kulturowe kraju a wzrost ekonomiczny 119

3.4. Kultura organizacyjna a zarządzanie jakością 127



Rozdział 4

Doskonalenie zarządzania jakością w świetle badań empirycznych 153

4.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań 153

4.2. Doskonalenie zarządzania jakością w polskich organizacjach 177

4.3. Komponenty projakościowego przywództwa 199

4.4. Determinanty kulturowe doskonalenia zarządzania jakością 225



Rozdział 5

Kształtowanie projakościowej organizacji w zmieniającym się otoczeniu 255

5.1. Propozycje typologii przywództwa w aspekcie doskonalenia jakości 256

5.2. Propozycje typologii czynników kulturowych w aspekcie doskonalenia zarządzania jakością 261

5.3. Kształtowanie projakościowej kultury polskich organizacjach - szanse i zagrożenia 271



Zakończenie 283

Wnioski 287

Bibliografia 289

Spis rysunków 313

Spis tabel 317



Załącznik 1

Podstawowe dane makroekonomiczne dotyczące wyników gospodarczych, innowacyjności, jakości i kultury dla 20 największych gospodarek świata oraz krajów należących do Unii Europejskiej 323



Załącznik 2

Wyniki badań właściwych 329
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku