• Rachunek kosztów w zarządzaniu organizacjami (wyd. II)

Jeśli myśleli Państwo, że rachunek kosztów to dziedzina zarezerwowana tylko dla specjalistów, trudna lub nieciekawa, to mamy dla Was niespodziankę - oto najnowsza pasjonująca książka, która pomoże optymalizować koszty w zarządzanych spółkach lub jednostkach każdemu menedżerowi. Oddaje­my do Państwa dyspozycji prawdziwą perełkę wśród akademickich podręczników, która usatysfakcjonuje nawet zupełnych laików w tej dziedzinie i na użytecznych przykładach z życia pokaże w sposób przystępny, jak za pomocą rachunku kosztów skutecznie podnosić wartość firmy i umiejętnie plano­wać niezbędne wydatki w celu maksymalizacji zysków. W obliczu coraz większej konkurencji prawidłowy rachunek kosztów to dziedzina, bez której trudno w dzisiejszych czasach prowadzić działalność go­spodarczą i osiągać sukcesy na rynku. Ich poziom kształtowany jest przez decyzje podejmowane na różnych szczeblach zarządzania podmiotami go­spodarczymi. Dlatego problem poprawnej ich kalkulacji, a także oceny skutków różnorakic

Podtytuł Rachunek kosztów w zarządzaniu organizacjami (wyd. II)
Autor Wiesław Janik, Maria Paździor
Rok wydania 2018
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 260
55.00 41.25
Do końca promocji pozostało:
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-072-5
Jeśli myśleli Państwo, że rachunek kosztów to dziedzina zarezerwowana tylko dla specjalistów, trudna lub nieciekawa, to mamy dla Was niespodziankę - oto najnowsza pasjonująca książka, która pomoże optymalizować koszty w zarządzanych spółkach lub jednostkach każdemu menedżerowi. Oddaje­my do Państwa dyspozycji prawdziwą perełkę wśród akademickich podręczników, która usatysfakcjonuje nawet zupełnych laików w tej dziedzinie i na użytecznych przykładach z życia pokaże w sposób przystępny, jak za pomocą rachunku kosztów skutecznie podnosić wartość firmy i umiejętnie plano­wać niezbędne wydatki w celu maksymalizacji zysków.

W obliczu coraz większej konkurencji prawidłowy rachunek kosztów to dziedzina, bez której trudno w dzisiejszych czasach prowadzić działalność go­spodarczą i osiągać sukcesy na rynku. Ich poziom kształtowany jest przez decyzje podejmowane na różnych szczeblach zarządzania podmiotami go­spodarczymi. Dlatego problem poprawnej ich kalkulacji, a także oceny skutków różnorakich decyzji nabiera szczególnego znaczenia. Opanowanie bo­wiem tej sztuki znacznie ułatwia zarządzanie i zwiększa efektywność podejmowanych decyzji menedżerskich.

W książce zaprezentowano dwa podejścia rachunku kosztów: księgowe i ekonomiczne, jednocześnie ukazując podobieństwa i różnice obu tych aspek­tów. Każdy z rozdziałów poświęcony poszczególnym zagadnieniom rachunku kosztów uzupełniono przykładami praktycznymi. Na końcu każdego z nich do dyspozycji Czytelników jako bonus zamieszczono zadania do samodzielnego rozwiązania.

Pozycja przeznaczona jest dla studentów kierunków zarządzania oraz finansów i rachunkowości. Może być również wykorzystywana przez słucha­czy studiów podyplomowych i MBA. Przede wszystkim będzie jednak użyteczna dla praktyków gospodarczych, a w szczególności dla menedżerów, analityków finansowo-księgowych i specjalistów od rachunkowości zarządczej i controllingu.

Wstęp .................................................................................................................... 7



Rozdział 1
Zarządzanie jako proces decyzyjny ...................................................................... 9
1.1. Istota procesu zarządzania ........................................................................ 9
1.2. Pojęcie i klasyfikacja decyzji ...................................................................... 13
1.3. Proces planowania i podejmowania decyzji .............................................. 15
1.4. Decyzje biznesowe i koszty ........................................................................ 19
1.5. Źródła informacji niezbędnej do rozpoznania procesu decyzyjnego ....... 22



Rozdział 2
Koszty jako przedmiot zarządzania ..................................................................... 27
2.1. Koszty w ujęciu ekonomicznym ................................................................. 27
2.2. Koszty w ujęciu księgowym........................................................................ 32
2.3. Koszty jako kryterium oceny wariantów decyzyjnych ............................... 35
2.4. Czynniki kształtujące poziom i strukturę kosztów .................................... 39



Rozdział 3
Kalkulacja kosztów wytworzenia produktów ..................................................... 43
3.1. Przedmiot kalkulacji kosztów .................................................................... 43
3.2. Metody kalkulacji podziałowej ................................................................... 45
3.3. Metody kalkulacji doliczeniowej ................................................................ 51
3.4. Wielostopniowa kalkulacja kosztów .......................................................... 57
3.5. Kalkulacja kosztów produktów sprzężonych ............................................. 59
3.6. Rachunek kosztów produkcji sezonowej ................................................... 62
3.7. Rachunek kosztów produkcji budowlano-montażowej ............................. 63
3.8. Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej ......................................... 66
3.9. Wycena produktów i ustalanie wyniku finansowego ................................ 74
Zadania ...................................................................................................... 74



Rozdział 4
Kalkulacja kosztów działalności usługowej ........................................................ 89
4.1. Rachunek kosztów usług transportowych ................................................. 89
4.2. Rachunek kosztów usług hotelarskich ....................................................... 91
4.3. Kalkulacja kosztów usług gastronomicznych ............................................ 94
4.4. Rachunek kosztów usług medycznych ....................................................... 96
4.5. Kalkulacja kosztów usług edukacyjnych .................................................... 102
Zadania ....................................................................................................... 107



Rozdział 5
Rachunek kosztów zmiennych i decyzje .............................................................. 113
5.1. Istota rachunku kosztów zmiennych ......................................................... 113
5.2. Decyzje produkcyjne .................................................................................. 121
5.2.1. Projektowanie portfela produktów (produkt mix) ..................................... 121
5.2.2. Optymalizacja zapasów materiałowych..................................................... 124
5.2.3. Optymalizacja zapasów produktów ........................................................... 131
5.2.4. Ocena opłacalności współpracy gospodarczej firm .................................. 134
5.2.5. Wybór spośród rozwiązań alternatywnych ................................................ 137
5.3. Decyzje cenowe .......................................................................................... 140
5.3.1. Czynniki kształtujące poziom cen w przedsiębiorstwie ............................ 140
5.3.2. Kosztowe formuły ceny .............................................................................. 143
5.3.3. Dolny poziom ceny ..................................................................................... 146
5.3.4. Ceny transakcyjne ...................................................................................... 149
Zadania ....................................................................................................... 156



Rozdział 6
Rachunek progu rentowności ............................................................................. 175
6.1. Próg rentowności przy produkcji (usługach) jednoasortymentowej ......... 175
6.2. Próg rentowności przy produkcji wieloasortymentowej ........................... 178
6.3. Segmentowa analiza progu rentowności ................................................... 181
6.4. Analiza wrażliwości progu rentowności i ryzyka operacyjnego ............... 186
6.5. Wykorzystanie progu rentowności do planowania sprzedaży................... 191
Zadania ....................................................................................................... 193



Rozdział 7
Inne modele rachunku kosztów ........................................................................... 201
7.1. Rachunek kosztów standardowych ............................................................ 201
7.2. Rachunek kosztów działań ......................................................................... 205
7.3. Rachunek kosztów klienta ......................................................................... 213
7.4. Rachunek kosztów docelowych ................................................................. 218
Zadania ....................................................................................................... 221



Rozdział 8
Budżetowanie kosztów ......................................................................................... 227
8.1. Istota i rodzaje budżetów kosztowych ....................................................... 227
8.2. Metody budżetowania kosztów .................................................................. 230
8.3. Procedura budżetowania ........................................................................... 241
8.4. Identyfikacja i analiza powstających odchyleń ......................................... 244
Zadania ....................................................................................................... 251



Literatura .............................................................................................................. 257

Wiesław Janik - prof. dr hab. Politechniki Lubelskiej i Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Zainteresowania naukowe obejmują fi­nanse przedsiębiorstw, analizę ekonomiczną, rachunkowość zarządczą oraz controlling. Od 2003 r. kierownik Katedry Finansów i Rachunkowości Poli­techniki Lubelskiej.



Maria Paździor - dr, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.