- Kategorie
-
Psychologia kochania
Symbol:
9788380856653
Epidemia samotności rozprzestrzeniająca się w XXI wieku niszczy zdrowie fizyczne i psychiczne wielu ludzi. Mit miłości romantycznej motywuje do poszukiwania idealnego partnera, partnerki. Niewiele osób zadaje sobie pytanie: Co powoduje, że niektórzy potrafią doświadczać zdrowej miłości i kształtować relacje na niej oparte, inni zaś doświadczają miłości w sposób dysfunkcjonalny? Autor, próbując odpowiedzieć na to pytanie, przedstawia biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zdolności do kochania.
42.00
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8085-665-3 |
EAN | 9788380856653 |
Epidemia samotności rozprzestrzeniająca się w XXI wieku niszczy zdrowie fizyczne i psychiczne wielu ludzi. Mit miłości romantycznej motywuje do poszukiwania idealnego partnera, partnerki. Niewiele osób zadaje sobie pytanie: Co powoduje, że niektórzy potrafią doświadczać zdrowej miłości i kształtować relacje na niej oparte, inni zaś doświadczają miłości w sposób dysfunkcjonalny? Autor, próbując odpowiedzieć na to pytanie, przedstawia biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania zdolności do kochania.
To pierwsza w Polsce monografia analizująca kształtowanie się zdolności do miłości w koncepcjach psychologicznych człowieka - psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, humanistycznej, narracyjnej oraz ewolucyjnej i feministycznej. Porusza zagadnienia miłości kobieco-męskiej, kobieco-kobiecej i męsko-męskiej. Książka wzbogacona została wynikami badań własnych dotyczących funkcjonalnego i dysfunkcjonalnego doświadczania miłości oraz ich znaczenia dla dobrostanu jednostki. Pozycja kierowana do psychologów, studentów psychologii i wszystkich czytelników zainteresowanych tematyką związków miłosnych.
To pierwsza w Polsce monografia analizująca kształtowanie się zdolności do miłości w koncepcjach psychologicznych człowieka - psychoanalitycznej, behawioralno-poznawczej, humanistycznej, narracyjnej oraz ewolucyjnej i feministycznej. Porusza zagadnienia miłości kobieco-męskiej, kobieco-kobiecej i męsko-męskiej. Książka wzbogacona została wynikami badań własnych dotyczących funkcjonalnego i dysfunkcjonalnego doświadczania miłości oraz ich znaczenia dla dobrostanu jednostki. Pozycja kierowana do psychologów, studentów psychologii i wszystkich czytelników zainteresowanych tematyką związków miłosnych.
Wstęp
Rozdział 1. Psychologiczne modele miłości
1.1. Teoretyczny model miłości Johna A. Lee
1.2. Trójczynnikowa koncepcja miłości R. Sternberga
1.3. Rozwojowe ujęcie modelu miłości R. Sternberga
1.3.1. Namiętność i jej biologiczne uwarunkowanie
1.3.2. Intymność wywiedziona z dzieciństwa
1.3.3. Zdolność do długoterminowego zaangażowania
1.3.4. Przenikanie się składowych miłości
Rozdział 2. Zdolność do miłości w paradygmatach psychologicznych
2.1. Biologiczne aspekty miłości
2.1.1. Ewolucyjna droga miłości
2.1.2. Biologiczne i temperamentalne podłoże miłości
2.1.3. Miłość w ujęciu medycyny
2.2. Miłość a paradygmat poznawczo-behawioralny
2.2.1. Miłość w modelu ABC i schematach poznawczych
2.2.2. Homoseksualizm w ujęciu behawioralno-poznawczym
2.3. Humanistyczny potencjał kochania
2.3.1. Miłość w piramidzie potrzeb
2.3.2. Miłość jako wyraz spójności jednostki
2.3.3. Humanizm a homoseksualizm
2.4. Miłość jako sztuka
2.4.1. Sztuka miłości erotycznej
2.4.2. Sztuka miłości heteroseksualnej
2.5. Psychoanaliza miłości
2.5.1. Miłość a poziom organizacji osobowości
2.5.2. Psychoanalityczne interpretacje homoseksualizmu
2.5.3. Miłość jako przywiązanie, partner relacji miłosnej jako bezpieczna przystań
2.5.4. Miłość jako zdolność rozwijająca się na przestrzeni życia
2.6. Człowiek jako historia
2.6.1. Miłość jako historia
2.6.2. Poziomy narracji
2.6.3. Tożsamość narracyjna a płeć i orientacja seksualna
2.7. Doświadczanie miłości w ujęciu interakcyjnym i feministycznym
2.7.1. Miłość jako interakcja
2.7.2. Miłość w nurtach feministycznych
Rozdział 3. Kobieco-kobiece (KK), kobieco-męskie (KM) i męsko-męskie (MM) relacje miłosne
3.1. Seksualność a potrzeba więzi i potrzeba seksualna
3.2. Kontekst społeczny relacji KK, KM i MM
3.2.1. Dyskryminacja i jej przyczyny
3.3. Namiętność i jej specyfika w relacjach KK, KM i MM
3.3.1. Potrzeba seksualna wynikająca z namiętności
3.3.2. Ekspresja namiętności a typ relacji miłosnej
3.4. Intymność
3.4.1. Doświadczanie intymności a płeć i orientacja
3.4.2. Specyfika intymności w relacjach KK, KM i MM
3.5. Zaangażowanie w relacjach kobieco-kobiecych, kobieco-męskich i męsko-męskich
3.5.1. Zdolność do zaangażowania osób heteroseksualnych i homoseksualnych
3.5.2. Utrzymanie zaangażowania a oddziaływania społeczno-kulturowe
3.6. Satysfakcja z relacji i szczęście a typ relacji miłosnej
3.6.1. Zadowolenie z relacji
3.6.2. Miłość a szczęście
O badaniach własnych
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 1. Psychologiczne modele miłości
1.1. Teoretyczny model miłości Johna A. Lee
1.2. Trójczynnikowa koncepcja miłości R. Sternberga
1.3. Rozwojowe ujęcie modelu miłości R. Sternberga
1.3.1. Namiętność i jej biologiczne uwarunkowanie
1.3.2. Intymność wywiedziona z dzieciństwa
1.3.3. Zdolność do długoterminowego zaangażowania
1.3.4. Przenikanie się składowych miłości
Rozdział 2. Zdolność do miłości w paradygmatach psychologicznych
2.1. Biologiczne aspekty miłości
2.1.1. Ewolucyjna droga miłości
2.1.2. Biologiczne i temperamentalne podłoże miłości
2.1.3. Miłość w ujęciu medycyny
2.2. Miłość a paradygmat poznawczo-behawioralny
2.2.1. Miłość w modelu ABC i schematach poznawczych
2.2.2. Homoseksualizm w ujęciu behawioralno-poznawczym
2.3. Humanistyczny potencjał kochania
2.3.1. Miłość w piramidzie potrzeb
2.3.2. Miłość jako wyraz spójności jednostki
2.3.3. Humanizm a homoseksualizm
2.4. Miłość jako sztuka
2.4.1. Sztuka miłości erotycznej
2.4.2. Sztuka miłości heteroseksualnej
2.5. Psychoanaliza miłości
2.5.1. Miłość a poziom organizacji osobowości
2.5.2. Psychoanalityczne interpretacje homoseksualizmu
2.5.3. Miłość jako przywiązanie, partner relacji miłosnej jako bezpieczna przystań
2.5.4. Miłość jako zdolność rozwijająca się na przestrzeni życia
2.6. Człowiek jako historia
2.6.1. Miłość jako historia
2.6.2. Poziomy narracji
2.6.3. Tożsamość narracyjna a płeć i orientacja seksualna
2.7. Doświadczanie miłości w ujęciu interakcyjnym i feministycznym
2.7.1. Miłość jako interakcja
2.7.2. Miłość w nurtach feministycznych
Rozdział 3. Kobieco-kobiece (KK), kobieco-męskie (KM) i męsko-męskie (MM) relacje miłosne
3.1. Seksualność a potrzeba więzi i potrzeba seksualna
3.2. Kontekst społeczny relacji KK, KM i MM
3.2.1. Dyskryminacja i jej przyczyny
3.3. Namiętność i jej specyfika w relacjach KK, KM i MM
3.3.1. Potrzeba seksualna wynikająca z namiętności
3.3.2. Ekspresja namiętności a typ relacji miłosnej
3.4. Intymność
3.4.1. Doświadczanie intymności a płeć i orientacja
3.4.2. Specyfika intymności w relacjach KK, KM i MM
3.5. Zaangażowanie w relacjach kobieco-kobiecych, kobieco-męskich i męsko-męskich
3.5.1. Zdolność do zaangażowania osób heteroseksualnych i homoseksualnych
3.5.2. Utrzymanie zaangażowania a oddziaływania społeczno-kulturowe
3.6. Satysfakcja z relacji i szczęście a typ relacji miłosnej
3.6.1. Zadowolenie z relacji
3.6.2. Miłość a szczęście
O badaniach własnych
Zakończenie
Bibliografia
Piotr Olesiński
psycholog; terapeuta, doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, specjalność: psychologia kliniczna, wykładowca w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor publikacji i referatów poświęconych tematyce miłości, seksualności i społeczno-kulturowych uwarunkowań funkcjonowania człowieka. Jego zainteresowania dotyczą również filozofii Wschodu oraz wpływu medytacji i uważności na zadowolenie z życia. Łączy działalność naukową i dydaktyczną z praktyką psychologiczną (www.piotrolesinski.eu).
psycholog; terapeuta, doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, specjalność: psychologia kliniczna, wykładowca w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor publikacji i referatów poświęconych tematyce miłości, seksualności i społeczno-kulturowych uwarunkowań funkcjonowania człowieka. Jego zainteresowania dotyczą również filozofii Wschodu oraz wpływu medytacji i uważności na zadowolenie z życia. Łączy działalność naukową i dydaktyczną z praktyką psychologiczną (www.piotrolesinski.eu).
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Polub nas na Facebooku