- Categories
- 
              Prognozowanie kierunków internacjonalizacji na przykładzie branży maszyn i urządzeń górniczych
 
              | Shipping within | 24 hours | 
| The bar code | |
| ISBN | 978-83-7556-538-6 | 
| EAN | 9788375565386 | 
Niniejsza monografia poświęcona jest internacjonalizacji przedsiębiorstw w kontekście sektorowym na przykładzie branży maszyn i urządzeń górniczych. Treść i układ opracowania podporządkowano głównemu celowi, którym jest analiza rynku krajowego oraz potencjału eksportowego na rynki zagraniczne, w tym w szczególności zidentyfikowanie rynków o wysokim potencjale eksportowym w branży maszyn i urządzeń górniczych. Czytelnicy w kolejnych częściach monografii mogą odnaleźć następujące zagadnienia: 
- teoretyczne podstawy internacjonalizacji przedsiębiorstw, 
- wyzwania i zagrożenia internacjonalizacji przedsiębiorstw, 
- analizę krajowego i międzynarodowego rynku maszyn i urządzeń górniczych, 
- identyfikację kierunków internacjonalizacji polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych, 
- wieloaspektowe charakterystyki rynków o wysokim potencjale eksportowym dla branży maszyn i urządzeń górniczych (Argentyna, Chile, Chiny, Indie, Kazachstan, Rosja i Wietnam), 
- wyniki badań ankietowych identyfikujących wewnętrzne i zewnętrzne bariery internacjonalizacji polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych. 
Praca stanowi obszerny zbiór wiedzy oraz wyników badań, które mogą być przydatne zarówno praktykom, jak i teoretykom zajmującym się zagadnieniami internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1 
Internacjonalizacja jako strategia rozwoju przedsiębiorstwa w teoriach ekonomicznych 11 
1.1. Definicja internacjonalizacji 11 
1.2. Etapy umiędzynarodowienia w klasycznych teoriach internacjonalizacji 12 
1.3. Ewolucja teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw 15 
1.4. Formy umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa 19
Rozdział 2 
Wielowymiarowe wyzwania i zagrożenia internacjonalizacji przedsiębiorstw 23 
2.1. Wyzwania internacjonalizacji przedsiębiorstw 23 
2.2. Zagrożenia internacjonalizacji przedsiębiorstw 26
Rozdział 3 
Analiza rynku maszyn i urządzeń górniczych w warunkach wzrastającej internacjonalizacji 35 
3.1. Charakterystyka branży maszyn i urządzeń górniczych w Polsce 35 
3.2. Korporacje transnarodowe jako główni uczestnicy międzynarodowego rynku maszyn i urządzeń górniczych 48
Rozdział 4 
Identyfikacja kierunków internacjonalizacji przedsiębiorstw branży maszyn i urządzeń górniczych w Polsce 59 
4.1. Założenia wstępne i przebieg procesu wyboru 59 
4.2. Kryteria wyboru i wyniki selekcji 63
Rozdział 5 
Argentyńska branża maszyn i urządzeń górniczych jako nisza rynkowa dla polskich producentów 71 
5.1. Uwarunkowania geograficzno-demograficzne 71 
5.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 73 
5.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 78 
5.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 85 
5.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 87 
5.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 95
Rozdział 6 
Chile jako przyczółek dla południowoamerykańskiej internacjonalizacji polskich producentów maszyn i urządzeń górniczych 97 
6.1. Uwarunkowania geograficzno-demograficzne 97 
6.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 98 
6.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 102 
6.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 108 
6.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 108 
6.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 112
Rozdział 7 
Krytyczna ocena możliwości internacjonalizacji działalności polskich producentów maszyn i urządzeń górniczych na rynku chińskim 117 
7.1. Geograficzno-demograficzne uwarunkowania 117 
7.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 119 
7.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 124 
7.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 128 
7.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 132 
7.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 141
Rozdział 8 
Wzrost zapotrzebowania na tradycyjne źródła energii w Indiach jako determinanta internacjonalizacji polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych 145 
8.1. Uwarunkowania geograficzno-demograficzne 145 
8.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 146 
8.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 152
8.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 155 
8.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 156 
8.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 163
Rozdział 9 
Kazachstan jako rynek o małym dystansie psychologicznym w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw branży maszyn i urządzeń górniczych 167 
9.1. Uwarunkowania geograficzno-demograficzne 167 
9.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 170 
9.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 176 
9.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 179 
9.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 180 
9.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 185
Rozdział 10 
Ocena potencjału rosyjskiego rynku maszyn i urządzeń górniczych w kontekście internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw 189 
10.1. Uwarunkowania geograficzno-demograficzne 189 
10.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 193 
10.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 202 
10.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 204 
10.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 209 
10.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 220
Rozdział 11 
Stymulatory internacjonalizacji w polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych na rynkach odległych psychologicznie na przykładzie Wietnamu 223 
11.1. Uwarunkowania geograficzno-demograficzne 223 
11.2. Diagnoza perspektyw rozwojowych gospodarki 225 
11.3. Rynek górnictwa węgla i innych surowców w kontekście zastosowania maszyn górniczych 229 
11.4. Diagnoza nasycenia i potencjalnej chłonności rynku maszyn górniczych 233 
11.5. Bariery i szanse wejścia na rynek dla polskich producentów 234 
11.6. Umowy bilateralne i inne uwarunkowania instytucjonalne internacjonalizacji 237
Rozdział 12 
Metodyczne aspekty badań rynkowych procesów internacjonalizacji w polskiej branży maszyn i urządzeń górniczych 241 
12.1. Cele i etapy prowadzonych badań 241 
12.2. Charakterystyka instrumentów badawczych 246 
Ankieta dotycząca stanu aktualnego i potencjału rozwojowego zagranicznych rynków maszyn i urządzeń górniczych 248
Rozdział 13 
Ocena procesów internacjonalizacji w branży maszyn i urządzeń górniczych w Polsce w świetle badań ankietowych 259 
13.1. Określenie kierunków aktualnego i potencjalnego eksportu oraz jego uwarunkowań konkurencyjnych 259 
13.2. Analiza i ocena oferty produktowej oraz stopnia jej dopasowania do wymogów rynków zagranicznych 276
Rozdział 14 
Identyfikacja barier zewnętrznych i wewnętrznych w internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw branży maszyn i urządzeń górniczych 281 
14.1. Ocena barier wewnętrznych, tkwiących we wnętrzu polskich przedsiębiorstw oraz w ich krajowym otoczeniu politycznym, ekonomicznym, społecznym i technologicznym (analiza PEST) 281 
14.2. Ocena wizerunku polskich marek w krajach docelowych 288 
14.3. Identyfikacja i ocena bariery zewnętrznych ograniczających eksport maszyn i urządzeń górniczych, wynikające z uwarunkowań rynku importera (analiza PEST 298
Podsumowanie 313 
Bibliografia 323 
Spis tabel 325 
Spis wykresów 328 
Spis rysunków 332
Polub nas na Facebooku
 
                    
 
						 
                 
                 
                 
                 
                 
                