- Categories
-
Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych
Celem publikacji jest opracowanie referencyjnej metodyki benchmarkingu wewnątrzklastrowego o charakterze partnerskim. W książce przedstawiono wyniki pogłębionych i wieloaspektowych badań literaturowych oraz pracy koncepcyjnej. Dokonano uporządkowania zagadnień, nierzadko podejmując polemikę z innymi badaczami i proponując własne rozwiązania w zakresie definiowania pojęć i klasyfikacji. Efektem poczynionych wysiłków badawczych są implikacje dla teorii zarządzania i praktyki menedżerskiej w przedsiębiorstwach klastrowych. Zaproponowane rozwiązania metodyczne w zakresie budowania partnerstwa benchmarkingowego mogą zostać wykorzystane w praktyce gospodarczej przez przedsiębiorstwa klastrowe w celu: - uświadomienia sobie możliwości realizacji tej formy partnerstwa w klastrze, - intensyfikacji benchmarkingu wewnątrzklastrowego, - skorygowania aktualnego schematu postępowania w procesie benchmarkingu wewnątrzklastrowego o charakterze partnerskim. Książka jest adresowana do: - kadry kierowni
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-8102-230-9 |
EAN | 9788381022309 |
Zaproponowane rozwiązania metodyczne w zakresie budowania partnerstwa benchmarkingowego mogą zostać wykorzystane w praktyce gospodarczej przez przedsiębiorstwa klastrowe w celu:
- uświadomienia sobie możliwości realizacji tej formy partnerstwa w klastrze,
- intensyfikacji benchmarkingu wewnątrzklastrowego,
- skorygowania aktualnego schematu postępowania w procesie benchmarkingu wewnątrzklastrowego o charakterze partnerskim.
Książka jest adresowana do:
- kadry kierowniczej i pozostałych pracowników przedsiębiorstw klastrowych bezpośrednio zaangażowanych w inicjatywy klastrowe (wspólne projekty i przedsięwzięcia),
- koordynatorów klastrów,
- specjalistów ds. benchmarkingu,
- kadry naukowej specjalizującej się w problematyce zarządzania relacjami międzyorganizacyjnymi, klastrów lub benchmarkingu,
- studentów kierunków ekonomicznych (dyscypliny: nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse),
- słuchaczy studiów podyplomowych i szkoleń.
Wstęp 7
Rozdział 1
Partnerstwo przedsiębiorstw jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych 17
1.1. Interpretacja teoretyczna pojęcia relacji międzyorganizacyjnych 17
1.2. Istota i cechy partnerstwa przedsiębiorstw 26
1.3. Miejsce partnerstwa przedsiębiorstw na tle wybranych typologii relacji międzyorganizacyjnych 41
1.4. Proces budowania partnerstwa przedsiębiorstw 55
Rozdział 2
Kształtowanie partnerskich relacji między przedsiębiorstwami w klastrze 67
2.1. Ewolucja koncepcji klastra 67
2.2. Wymiary, cechy i typy klastrów - próba syntezy 81
2.3. Prawne aspekty funkcjonowania klastrów w Polsce 98
2.4. Rodzaje i motywy nawiązywania partnerskich relacji przez przedsiębiorstwa w klastrze 108
2.5. Obszary partnerskiej współpracy w klastrach w świetle badań empirycznych 119
Rozdział 3
Benchmarking jako instrument zarządzania 131
3.1. Geneza i istota benchmarkingu 131
3.2. Rodzaje benchmarkingu - próba uporządkowania 145
3.3. Informacyjne wspomaganie benchmarkingu na tle koncepcji zarządzania wiedzą 155
3.4. Korzyści, bariery i kierunki rozwoju benchmarkingu 168
Rozdział 4
Koncepcja partnerstwa benchmarkingowego przedsiębiorstw tworzących klaster 181
4.1. Istota partnerstwa benchmarkingowego przedsiębiorstw w klastrze - wynik zastosowania podejścia formatywnego 181
4.2. Atrybuty partnerstwa benchmarkingowego przedsiębiorstw w klastrze 189
4.3. Kluczowe czynniki sukcesu w procesie międzyorganizacyjnego uczenia się w klastrze 193
4.4. Ryzyko w benchmarkingu wewnątrzklastrowym opartym na partnerstwie 209
Rozdział 5
Referencyjne metodyki partnerstwa benchmarkingowego przedsiębiorstw tworzących klaster 221
5.1. Rodzaje i przegląd wybranych metodyk benchmarkingu 221
5.2. Proces budowania partnerstwa benchmarkingowego przez przedsiębiorstwa w klastrze 229
5.3. Kompetencje moderatora i specyfikacja funkcjonalno-techniczna platformy benchmarkingowej 248
Zakończenie 255
Bibliografia 263
Spis rysunków 287
Spis tabel 289
Spis wykresów 291
Załącznik 293
Polub nas na Facebooku