• Franczyza - nowoczesny model rozwoju biznesu (wyd. 5 zmienione i uaktualnione)

Pierwsza w Polsce książka, będąca kompendium wiedzy o dynamicznie rozwijającym się na całym świecie nowoczesnym modelu biznesu, jakim jest franczyza. Zaprezentowano w niej istotę i genezę powiązań franczyzowych wraz ze szczegółową typologią franczyzy oraz wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstwa. Autorka szczegółowo przedstawiła zalety i wady oraz szanse i zagrożenia rozwoju tej metody prowadzenia działalności gospodarczej zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Po raz pierwszy w literaturze polskiej kompleksowo zebrano i zaprezentowano statystyki ogólnoświatowe, dotyczące powiązań franczyzowych. Na tle analizy rozwoju powiązań franczyzowych w świecie pokazano możliwości i poziom wykorzystania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa oraz trendy rozwoju tej formy współpracy w Polsce. Szczegółowo przedstawiono także uwarunkowania prawne działalności opartej na zasadach franczyzy w Polsce i w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych Ameryki, zaś w części empirycznej poruszono kwestie wykorzystania franczyzy w przedsiębiorstwach będących dawcami licencji, jak również franczyzobiorcami. Idealna książka dla tych, którzy chcą zaznajomić się z tym, jak funkcjonują powiązania franczyzowe w praktyce gospodarczej. Pozwala posiąść niezbędną wiedzę przedsiębiorcom zainteresowanym zakupem licencji franczyzowej. Przeznaczona jest także zarówno dla właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstw posiadających już sieć sklepów franczyzowych, jak i dopiero planujących rozwijać system franczyzowy, a także wszystkich tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o tej formie współpracy gospodarczej. Publikacja skierowana jest również do studentów i wykładowców szkół wyższych, zwłaszcza o profilu ekonomicznym, bowiem franczyza jest szansą dla niezależnych przedsiębiorców na podjęcie działalności gospodarczej pod „parasolem" znanej i rozpoznawalnej marki. Dla twórców unikatowego know-how jest natomiast drogą rozwoju i wzrostu poziomu rozpoznawalności marki. „Poza niewątpliwymi walorami naukowo-poznawczymi książka ma istotną wartość aplikacyjną, może być cenną lekturą dla praktyków gospodarczych uczestniczących w łańcuchach franczyzowych oraz tych, którzy interesują się podjęciem tego typu współpracy". prof. zw. dr hab. Krzysztof Marecki, fragment recenzji

Podtytuł Franczyza - nowoczesny model rozwoju biznesu (wyd. 5 zmienione i uaktualnione)
Autor Marta Joanna Ziółkowska
Rok wydania 2021
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 252
80.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
ISBN 978-83-8102-580-5
Pierwsza w Polsce książka, będąca kompendium wiedzy o dynamicznie rozwijającym się na całym świecie nowoczesnym modelu biznesu, jakim jest franczyza. Zaprezentowano w niej istotę i genezę powiązań franczyzowych wraz ze szczegółową typologią franczyzy oraz wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstwa. Autorka szczegółowo przedstawiła zalety i wady oraz szanse i zagrożenia rozwoju tej metody prowadzenia działalności gospodarczej zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Po raz pierwszy w literaturze polskiej kompleksowo zebrano i zaprezentowano statystyki ogólnoświatowe, dotyczące powiązań franczyzowych. Na tle analizy rozwoju powiązań franczyzowych w świecie pokazano możliwości i poziom wykorzystania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa oraz trendy rozwoju tej formy współpracy w Polsce. Szczegółowo przedstawiono także uwarunkowania prawne działalności opartej na zasadach franczyzy w Polsce i w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych Ameryki, zaś w części empirycznej poruszono kwestie wykorzystania franczyzy w przedsiębiorstwach będących dawcami licencji, jak również franczyzobiorcami.

Idealna książka dla tych, którzy chcą zaznajomić się z tym, jak funkcjonują powiązania franczyzowe w praktyce gospodarczej. Pozwala posiąść niezbędną wiedzę przedsiębiorcom zainteresowanym zakupem licencji franczyzowej. Przeznaczona jest także zarówno dla właścicieli i kadry zarządzającej przedsiębiorstw posiadających już sieć sklepów franczyzowych, jak i dopiero planujących rozwijać system franczyzowy, a także wszystkich tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o tej formie współpracy gospodarczej. Publikacja skierowana jest również do studentów i wykładowców szkół wyższych, zwłaszcza o profilu ekonomicznym, bowiem franczyza jest szansą dla niezależnych przedsiębiorców na podjęcie działalności gospodarczej pod „parasolem" znanej i rozpoznawalnej marki. Dla twórców unikatowego know-how jest natomiast drogą rozwoju i wzrostu poziomu rozpoznawalności marki.


„Poza niewątpliwymi walorami naukowo-poznawczymi książka ma istotną wartość aplikacyjną, może być cenną lekturą dla praktyków gospodarczych uczestniczących w łańcuchach franczyzowych oraz tych, którzy interesują się podjęciem tego typu współpracy".
prof. zw. dr hab. Krzysztof Marecki, fragment recenzji

Wprowadzenie 9

Rozdział 1
Franczyza jako forma więzi ekonomicznej 15
1.1. Pojęcie i geneza powiązań franczyzowych 15
1.1.1. Ogólna charakterystyka franczyzy w świecie 15
1.1.1.1. Pierwowzory franczyzy 15
1.1.1.2. Rozwój koncepcji franczyzy od II poł. XIX w. do końca I poł. XX w. 18
1.1.1.3. Boom franczyzowy po II wojnie światowej 23
1.1.2. Początki powiązań franczyzowych w Polsce 29
1.2. Istota i klasyfikacja franczyzy 30
1.2.1. Podstawowe założenia franczyzy 30
1.2.2. Typologia franczyzy 41
1.2.2.1. Podział ze względu na przedmiot działalności 43
1.2.2.2. Podział ze względu na formę organizacji systemu (na sposób powiązania podmiotów) 47
1.2.2.3. Podział ze względu na zasięg obowiązywania umowy 52
1.2.2.4. Podział ze względu na formę działalności gospodarczej 53
1.2.2.5. Podział ze względu na zasięg działania systemu 54
1.2.2.6. Podział ze względu na realizowaną strategię działalności 56
1.2.2.7. Podział ze względu na strategię ekspansji gospodarczej 57
1.2.2.8. Podział ze względu na strukturę podporządkowania stron umowy 59
1.2.2.9. Pozostałe typy powiązań franczyzowych 60
1.3. Przesłanki wykorzystywania franczyzy przez polskie przedsiębiorstwa 62
1.3.1. Zalety i wady wykorzystania franczyzy dla dawcy systemu 62
1.3.2. Korzyści i słabości wykorzystania franczyzy dla biorcy systemu 67
1.4. Motywy tworzenia i koncepcje budowy systemów franczyzowych 72
1.5. Porozumienia franczyzowe jako metoda ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw 75

Rozdział 2
Podstawy prawne powiązań franczyzowych 81
2.1. Przedmiot porozumień franczyzowych 81
2.2. Pojęcie i charakter prawny umowy franczyzy 85
2.3. Podmioty umowy franczyzowej 90
2.4. Unormowania prawne umów franczyzowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Ameryce Południowej, Azji i Australii 94
2.5. Umocowania prawne umów franczyzowych w Unii Europejskiej 100
2.6. Treść umowy franczyzy w świetle przepisów prawa polskiego 114

Rozdział 3
Rozwój franczyzy w wybranych krajach świata 127
3.1. Charakterystyka powiązań franczyzowych 127
3.1.1. Rozwój franczyzy w wybranych krajach Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej 127
3.1.2. Franczyza w Europie 138
3.1.3. Franczyza w Azji, Australii, Nowej Zelandii i Afryce 167
3.1.3.1. Franczyza w Azji 167
3.1.3.2. Franczyza w Australii i Nowej Zelandii 183
3.1.3.3. Franczyza w Republice Południowej Afryki i Maroku 186

Rozdział 4
Analiza powiązań franczyzowych w Polsce 191
4.1. Funkcjonujące powiązania franczyzowe 191
4.1.1. Rozwój polskiego rynku franczyzy w latach 90. XX wieku i w XXI wieku 191
4.1.2. Analiza rynku franczyzy według sektorów 195
4.1.3. Systemy franczyzowe typu inbound i outbound na polskim rynku 198
4.1.4. Perspektywy rozwoju powiązań franczyzowych 202
4.2. Powiązania franczyzowe w opinii twórców sieci (franczyzodawców) 204
4.2.1. Rozwój powiązań franczyzowych w Polsce 204
4.2.2. Motywy tworzenia sieci franczyzowych oraz czynniki sprzyjające i bariery rozwoju rynku franczyzy w Polsce 208
4.2.3. Wpływ powiązań franczyzowych na rozwój przedsiębiorstw 214
4.2.4. Uwarunkowania pozyskiwania franczyzobiorców 219
4.2.5. Zagraniczna ekspansja polskich systemów franczyzowych 224
4.3. Powiązania franczyzowe w opinii franczyzobiorców 227
4.4. Korzyści i słabe strony współpracy franczyzowej w Polsce 234

Zakończenie 241
Bibliografia 249

Marta Joanna Ziółkowska - doktor nauk ekonomicznych i adiunkt w Instytucie Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ekspertka z 15-letnim doświadczeniem w obszarze funkcjonowania i rozwoju franczyzy w Polsce i na świecie. Jej zainteresowania badawcze i doradcze obejmują: franczyzę, nowoczesne modele biznesu, pracę zdalną i przedsiębiorczość społeczną. Propagatorka zwiększania wiedzy i świadomości franczyzowej. Ekspertka w Zespole ds. Kodeksu Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy przy Rzeczniku MŚP. Kierownik Studiów Podyplomowych Zarządzanie Franczyzą.

Recenzent naukowy: prof. zw. dr hab Krzysztof Marecki

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku