- Categories
-
Dyskurs i narracja w kontekście nowych mediów
Pojęcia typu „dyskurs", „narracja" czy też „nowe media" weszły na stałe do współczesnego słownika i stały się synonimem nowoczesnej kultury. Stąd w pracy poświęcono im wiele miejsca, zwracając uwagę na fakt, że bez nich nie jest możliwe komunikowanie się między ludźmi. Czy dyskurs i narracja oznaczają coś rzeczywiście nowego i nieznanego? Absolutnie nie. Są to współczesne synonimy dyskusji i monologu. W takim samym sensie, w jakim używano ich nawet w starożytności. Po cóż zatem to rozróżnienie? Tajemnica - jak należy się domyślać - tkwi właśnie w owych nowych mediach, które te dwa aspekty komunikacji nieco zmieniają, nadając im swoistą, ale niezbyt korzystną dla kontaktów ludzkich anonimowość. W książce przedstawiono próbę połączenia klasycznej dyskusji z kulturowym monologiem, ale bez pozbawiania tych pojęć zawartości kulturowej. Stąd język, który zawiera liczne stereotypy ułatwiające czasami porozumienie. Archetypy, jako „wyschnięte koryta" potencjalnej możliwości porozumiewania si
Shipping within | 24 hours |
The bar code | |
ISBN | 978-83-7556-886-8 |
EAN | 9788375568868 |
Czy dyskurs i narracja oznaczają coś rzeczywiście nowego i nieznanego? Absolutnie nie. Są to współczesne synonimy dyskusji i monologu. W takim samym sensie, w jakim używano ich nawet w starożytności. Po cóż zatem to rozróżnienie? Tajemnica - jak należy się domyślać - tkwi właśnie w owych nowych mediach, które te dwa aspekty komunikacji nieco zmieniają, nadając im swoistą, ale niezbyt korzystną dla kontaktów ludzkich anonimowość.
W książce przedstawiono próbę połączenia klasycznej dyskusji z kulturowym monologiem, ale bez pozbawiania tych pojęć zawartości kulturowej. Stąd język, który zawiera liczne stereotypy ułatwiające czasami porozumienie. Archetypy, jako „wyschnięte koryta" potencjalnej możliwości porozumiewania się „od nowa". Są też takie elementy, jak nasze liczne językowe fobie, obsesje, slogany. Jest tak potrzebna naszej wrażliwości iluzja. Są też liczne metafory, które w porozumiewaniu się są bezcenne.
Książka przeznaczona jest dla ludzi religii, polityków, biznesmenów, naukowców, artystów i ludzi kultury, czyli - przydatna dla wszystkich tych, którym więź z innymi ludźmi i jakość porozumiewania się z elementami wiary, intuicji emocji, intelektu oraz wyobraźni leży głęboko na sercu. Bądź też takiego komunikowania pragną. Czy jest to możliwe w świecie nowych mediów? Autor ma nadzieję, że każdy Czytelnik jeszcze się na tyle we współczesnym świecie nie pogubił, by sobie odpowiedzieć na to pytanie sam. I samemu też spróbować łączyć to, co cenne w języku z tym, co nowoczesne w technologii.
Wstęp 7
1. Dyskurs nowych wypowiedzi 9
1.1. Pojęcie i istota dyskursu 9
1.2. Tekst w dyskursie 19
1.3. Tekst i kontekst w dyskursie 24
1.4. Dyskurs potoczny 25
1.5. Dyskurs naukowy 28
1.6. Dyskurs literacko-artystyczny 35
1.7. Dyskurs religijno-mistyczny 44
1.8. Język i kultura dyskursu 55
2. Dyskurs medialny 61
2.1. Medialny dyskurs religijny 65
2.2. Medialny dyskurs polityczny 70
2.3. Medialny dyskurs biznesowy 78
2.4. Medialny dyskurs naukowy 85
2.5. Medialny dyskurs artystyczny 90
2.6. Medialny dyskurs kulturowy 92
2.7. Społeczny dyskurs medialny 95
3. Wartości poznawcze dyskursu 99
4. Wartości poznawcze narracji 105
4.1. Wartości poznawcze autonarracji 117
4.1.1. Autonarracja oczekująca 123
4.1.2. Autonarracja nadrealistyczna 131
5. Nowe media a teksty w tekstach 137
6. Medialna sztuka narracyjna i elementy magii 143
7. Nowe media: jak wyrazić niewyrażalne 147
8. Konstruowanie nowych wypowiedzi 155
8.1. Komunikat i komunikowanie 155
8.2. Narracje egzystencjalne - Kirkegaaed, Sartre, Heidegger 157
8.3. Narracje fenomenologiczne - Husserl, Ingarden 167
8.4. Narracje strukturalistyczne - Claude Levi-Strauss 176
9. Nowe media i ogólne konkluzje o komunikowaniu międzyludzkim 185
Bibliografia 215
Polub nas na Facebooku