• Controlling we wspomaganiu zarządzania uczelnią niepubliczną funkcjonującą w Polsce

Książka jest pierwszą, dogłębną analizą rozwiązań controllingowych stosowanych w uczelniach niepublicznych w Polsce, w odniesieniu do innych krajów europejskich. Zawarte w niej wnioski mogą posłużyć jako zalecenia i rekomendacje dla osób zarządzających uczelniami oraz innym osobom pragnącym zgłę­bić omawianą problematykę. Zaproponowana koncepcja controllingu „wzbogaconego", rozszerzonego o pewne elementy zaczerpnięte z innych nowo­czesnych koncepcji i metod zarządzania uczelniami niepublicznymi stanowi inspirację do jej weryfikacji w praktyce gospodarczej oraz do dalszych na­ukowych poszukiwań.

Podtytuł Controlling we wspomaganiu zarządzania uczelnią niepubliczną funkcjonującą w Polsce
Autor Elżbieta Janczyk-Strzała
Rok wydania 2013
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 274
54,00 zł 38,34 zł
By the end of the promotion left :
2
days
19 hou.
34 minut.
12 seco.
Lowest price in the last 30 days:
35,10 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-7556-548-5

 

Książka jest pierwszą, dogłębną analizą rozwiązań controllingowych stosowanych w uczelniach niepublicznych w Polsce, w odniesieniu do innych krajów europejskich.

Zawarte w niej wnioski mogą posłużyć jako zalecenia i rekomendacje dla osób zarządzających uczelniami oraz innym osobom pragnącym zgłę­bić omawianą problematykę. Zaproponowana koncepcja controllingu „wzbogaconego", rozszerzonego o pewne elementy zaczerpnięte z innych nowo­czesnych koncepcji i metod zarządzania uczelniami niepublicznymi stanowi inspirację do jej weryfikacji w praktyce gospodarczej oraz do dalszych na­ukowych poszukiwań.

W publikacji wyodrębniono cele szczegółowe, które mają pomóc w realizacji celu głównego, a mianowicie:

  • opracowanie definicji controllingu w uczelni niepublicznej,
  • wskazanie współczesnych koncepcji zarządzania dostosowanych do specyfiki uczelni niepublicznych,
  • zbadanie świadomości controllingowej wśród osób zarządzających uczelnią oraz jej finansami,
  • określenie powodów wdrożenia koncepcji controllingu bądź jego braku,
  • zbadanie i ocena aktualnego stopnia wykorzystania rozwiązań controllingowych w procesie zarządzania uczelnią niepubliczną,
  • określenie perspektyw rozwoju controllingu w kontekście możliwości jego wykorzystania do poprawy konkurencyjności sektora uczelni niepublicznych,
  • przedstawienie koncepcji controllingu rozszerzonego o pewne elementy zaczerpnięte z innych nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania uczelniami niepublicznymi,
  • zaproponowanie założeń do autorskiego modelu wdrożenia rozszerzonego controllingu w uczelni niepublicznej.


„Autorka przeprowadziła pierwszą w literaturze kompleksową ewaluację systemów rachunkowości zarządczej (controllingu) stosowanych przez pol­skie uczelnie niepubliczne za pomocą wywiadu. Dzięki tym badaniom lepiej rozumiemy perspektywy systemów zarządzania informacją w uczelniach nie­publicznych działających w Polsce.
Przeprowadzono również analizę porównawczą uczelni działających w Polsce oraz za granicą.
Uwieńczeniem badań jest oryginalna modelowa koncepcja wdrażania controllingu „wzbogaconego" w uczelni niepublicznej, korespondująca ze współ­czesnymi koncepcjami zarządzania."
Z recenzji dr. hab. Andrzeja Piosika, prof. UE w Katowicach



„Niniejsza monografia stanowi:
- ważny i obszerny, wieloaspektowy przyczynek naukowy z zakresu wspomagania controllingowego zarządzania niepublicznymi szkołami wyższymi,
- zawiera wytyczne dotyczące upowszechniania i rozwoju controllingu w szkołach wyższych."
Z recenzji prof. dr hab. Beaty Zofii Filipiak, prof. nadzw. WSB w Poznaniu

Wstęp 5

Rozdział 1
Uczelnia niepubliczna jako podmiot systemu szkolnictwa wyższego w Polsce 11
1.1. Powstanie i rozwój wyższego szkolnictwa prywatnego w Polsce 11
1.2. Specyfika uczelni niepublicznej jako jednostki gospodarczej 25
1.3. Struktura zarządzania uczelnią niepubliczną 44

Rozdział 2
Controlling jako koncepcja zarządzania uczelnią niepubliczną 51
2.1. Wspołczesne koncepcje i metody zarządzania uczelniami niepublicznymi 51
2.2. Pojecie controllingu w organizacji 78
2.3. Funkcje i zadania controllingu 85
2.4. Czynniki wpływające na wykorzystanie i rozwój controllingu w uczelni niepublicznej 98
2.5. Struktura controllingu w uczelni niepublicznej 102

Rozdział 3
Controlling w uczelniach niepublicznych w Polsce w świetle wyników badań 117
3.1. Założenia przyjęte w procesie badawczym 117
3.2. Charakterystyka badanych jednostek 120
3.3. Analiza wyników badań własnych 130
3.4. Analiza porównawcza wyników badań własnych i obcych 173
3.5. Zalecenia w zakresie wykorzystania controllingu w uczelniach niepublicznych 178

Rozdział 4
Rozwiązania controllingowe w praktyce wybranych uczelni europejskich 189
4.1. Rozwiązania controllingowe w uczelni norweskiej 189
4.2. Rozwiązania controllingowe w uczelni belgijskiej 195
4.3. Rozwiązania controllingowe w uczelni hiszpańskiej 201
4.4. Synteza wyników i rekomendacje w zakresie controllingu dla uczelni niepublicznych w Polsce 209

Rozdział 5
Perspektywy rozwoju controllingu w uczelniach niepublicznych 215
5.1. Rozwój controllingu w badanych uczelniach polskich 215
5.2. Rozwój controllingu w badanych uczelniach niepublicznych z Norwegii, Belgii i Hiszpanii 220
5.3. Ocena perspektyw, barier i możliwości rozwoju controllingu w uczelniach niepublicznych 222

Rozdział 6
Model wdrożenia controllingu rozszerzonego w uczelni niepublicznej 227
6.1. Założenia do modelu wdrożenia controllingu rozszerzonego w uczelni niepublicznej 227
6.2. Propozycja wdrożenia rozwiązań modelowych w uczelni niepublicznej 230
6.3. Korzyści i bariery wdrożenia rozwiązań modelowych 234

Zakończenie 237
Literatura 243
Załącznik 1 255
Załącznik 2 265
Spis tabel 269
Spis rysunków 273

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.