- Kategorie
-
CZAS DORASTANIA. Jak mądrze wspierać rozwój nastolatków

PRZEŁOMOWY CZAS − PRZEŁOMOWE PODEJŚCIE Czy dorastanie Twojego dziecka musi być pełne konfliktów i rodzinnych burz? Ellen Galinsky udowadnia, że nie! Obalając mit buntujących się nastolatków, pokazuje, jak tworzyć z dorastającymi dziećmi zdrowe, wspierające relacje. Z książki dowiesz się, jak przekształcać codzienne nieporozumienia w okazje do budowania silnej, dobrej i bliskiej więzi z nastolatkiem. Poznasz sposoby na wspieranie dorastających ludzi w podejmowaniu pozytywnego ryzyka, takiego jak: • stawanie w obronie własnych wartości, • rozwijanie nowych znajomości, • aktywne uczestnictwo w życiu społeczności.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-900-1 |
EAN | 9788381029001 |
PRZEŁOMOWY CZAS − PRZEŁOMOWE PODEJŚCIE
Czy dorastanie Twojego dziecka musi być pełne konfliktów i rodzinnych burz? Ellen Galinsky udowadnia, że nie! Obalając mit buntujących się nastolatków, pokazuje, jak tworzyć z dorastającymi dziećmi zdrowe, wspierające relacje.
TWOJE DORASTAJĄCE DZIECKO WCIĄŻ CIĘ POTRZEBUJE!
Autorka, opierając się na najnowszych odkryciach neuronauki oraz szeroko zakrojonych badaniach dzieci i młodzieży w wieku 9-19 lat, przedstawia zaskakujące dla wielu rodziców fakty. Choć wydaje się, że nastolatki oddalają się od rodziców, w rzeczywistości szukają nowej, bardziej partnerskiej relacji:
• Nastolatki potrzebują wsparcia - chcą, byś traktował ich jak partnerów.
• Chcą czuć się potrzebne - nie tylko otrzymywać pomoc, ale też móc ją oferować.
• Media społecznościowe mogą być pozytywnym narzędziem - ważne jest umieć je odpowiednio wykorzystać.
OD KONFLIKTU DO POROZUMIENIA
Z książki dowiesz się, jak przekształcać codzienne nieporozumienia w okazje do budowania silnej, dobrej i bliskiej więzi z nastolatkiem. Poznasz sposoby na wspieranie dorastających ludzi w podejmowaniu pozytywnego ryzyka, takiego jak:
• stawanie w obronie własnych wartości,
• rozwijanie nowych znajomości,
• aktywne uczestnictwo w życiu społeczności.
CZAS DORASTANIA TO CZAS MOŻLIWOŚCI!
Dojrzewanie nie musi wiązać się z buntem i chaosem. To niezwykła podróż, w którą możesz wyruszyć razem z dzieckiem. Pomagając mu rozwinąć skrzydła, sam również nauczysz się czegoś nowego, także o sobie. Odkryj sposoby na budowanie relacji, która przetrwa lata!
CZAS DORASTANIA to wspaniała książka, która pomaga nam zrozumieć istotę oraz tajemnice nastoletniego mózgu i jest światłem przewodnim oświetlającym nam drogę.
GOLDIE HAWN, zdobywczyni Oscara oraz założycielka i CEO MindUP
Ta książka to dar! Prawdziwa skarbnica opartej na badaniach naukowych mądrości na temat rozwoju nastolatków. Świetnie napisana, poparta rzetelnymi dowodami oraz pełna konkretnych i praktycznych porad. Obowiązkowa lektura dla każdego, kto kiedykolwiek zastanawiał się nad tym, co możemy zrobić, by wspierać nastolatków w ich rozwoju. Uwielbiam ją!
ANGELA DUCKWORTH, autorka książki Gift
Ta książka jest stworzona, by stać się klasykiem. Nowa publikacja Ellen Galinsky, CZAS DORASTANIA, to przełom sam w sobie. Daje nowe spojrzenie na nastoletniość, oparte na najnowszych badaniach naukowych, i proponuje narzędzia, których potrzebujemy, by lepiej zrozumieć nastolatków i wspierać ich rozwój. To złoty standard w dziedzinie rodzicielstwa i edukacji.
MICHELE BORBA, dr pedagogiki, autorka książki Thrivers
Ugruntowana nauką i bogata w życiowe przykłady, książka CZAS DORASTANIA pięknie wyjaśnia kulisy działania nastoletniego umysłu i szczegółowo opisuje, czego potrzebują nastolatki - i na co zasługują - by móc się rozwijać. To empatyczne wezwanie do działania Ellen Galinsky stanowi niezbędny przewodnik dla każdego, kto wychowuje nastolatki, kształci je bądź sprawuje nad nimi opiekę.
dr LISA DAMOUR, autorka książki The Emotional Lives of Teenagers
Ellen Galinsky napisała nadzwyczaj istotną, wyjątkowo kreatywną i aktualną książkę. Jest to obowiązkowa lektura dla badaczy, praktyków, rodziców i samej młodzieży. Nie mogłem się oderwać... Wybitny wkład w rozwój nauki i społeczeństwa.
dr RICHARD M. LERNER, dyrektor Instytutu Badań Stosowanych w Zakresie Rozwoju Młodzieży, Tufts University
Wprowadzenie 11
Rozdział 1
PRZESŁANIE 1: ZROZUM NASZ ROZWÓJ 23
Badanie Breakthrough Years 23
Jak się tu znaleźliśmy? 26
Refleksje na temat Przesłania 1 28
Lata młodzieńcze to lata przełomowe 30
Okres intensywnej nauki 37
Od rozwojowego problemu do rozwojowej konieczności 48
Jak myślimy o nastoletnim mózgu 56
Nowe spojrzenie na okres dojrzewania od negatywów do pozytywów i przeszkód 64
Rozdział 2
PRZESŁANIE 2: SŁUCHAJ NAS I ROZMAWIAJ Z NAMI, NIE DO NAS 67
Refleksje na temat przesłania 2 69
Rodzice jako konstruktorzy mózgu 71
Strategie rodzicielskie: słuchanie, rozumienie i tworzenie wspólnych rozwiązań 82
Okres dojrzewania jako czas na odzyskanie równowagi 92
Możliwości budowania umiejętności: przekształcanie wyzwań w możliwości nauki umiejętności 104
Nastawienie na możliwości 111
Miękkie lądowanie 121
Przyjaźnie 125
Pozytywne ryzyko 135
Świat cyfrowy 149
Praca na rzecz bardziej przyjemnego świata 164
Nowe spojrzenie na okres dojrzewania - od portretu do pejzażu 173
Rozdział 3
PRZESŁANIE 3: NIE TRAKTUJ NAS STEREOTYPOWO 177
Refleksje nad Przesłaniem 3 179
Czy nastolatki są traktowane stereotypowo? 184
Wpływ adultyzmu 189
Destrukcyjne skutki dyskryminacji 197
Codzienna dyskryminacja: pod latarnią najciemniej 203
Przemyślenie naszych koncepcji o dorastaniu: od przeciętności do indywidualizmu 208
Rozdział 4
PRZESŁANIE 4: PRÓBUJEMY ZROZUMIEĆ SIEBIE I NASZE POTRZEBY 213
Refleksje na temat przesłania 4 215
Radykalny pomysł 217
Potrzeba 1 - Troskliwe więzi: potrzeba przynależności i wsparcia 222
Potrzeba przynależności 222
Wyniki badania uzupełniającego 228
Potrzeba wsparcia 234
Potrzeba 2 - Sprawczość: Potrzeba autonomii i szacunku 243
Potrzeba autonomii 244
Wyniki badania uzupełniającego 251
Potrzeba szacunku 256
Wyniki badania uzupełniającego 260
Potrzeba 3 - Mistrzostwo: Potrzeba wyzwania i kompetencji 274
Potrzeba wyzwania 274
Wyniki badania uzupełniającego 286
Potrzeba kompetencji 287
Wyniki badania uzupełniającego 302
Potrzeba 4 - Tożsamość: Potrzeba eksplorowania tego, kim jestem 304
Potrzeba odkrywania tego, jaki jestem / jacy jesteśmy 311
Potrzeba eksploracji tego, co robię / co będę robić 321
Wyniki badania uzupełniającego 324
Potrzeba odkrywania, jaką opowieść opowiadam sobie o sobie samym 325
Potrzeba 5 - Cel: Potrzeba celu i wkładu 336
Potrzeba celu 336
Potrzeba wnoszenia wkładu 343
Wyniki badania uzupełniającego 352
Przemyślenie okresu dorastania: od „Jak sobie radzą?" do „Jak my sobie radzimy?" 353
Rozdział 5
PRZESŁANIE 5: CIĄGNIE NAS DO NAUKI ŻYCIA I NAUKI NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI 357
Refleksje na temat przesłania 5 360
Podstawowe umiejętności funkcji wykonawczych 362
Umiejętność życiowa i uczenia się 1 - wyznaczanie celów 375
Umiejętność życia i uczenia się 2 - przyjmowanie perspektywy 388
Umiejętność życia i uczenia się 3 - Komunikowanie się i współpraca 403
Umiejętność życia i uczenia się 4 - rozwiązywanie problemów: tworzenie znaczeń, myślenie kreatywne, rozumowanie relacyjne i myślenie krytyczne 421
Funkcje wykonawcze i umiejętności życiowe oraz naukowe w programach 475
Sześć zasad promowania umiejętności funkcji wykonawczych 477
Umiejętności wykonawcze / umiejętności życiowe i edukacyjne w szkołach 481
Przemyślenie okresu dojrzewania - od umiejętności, które nam służą, do umiejętności, które służą nam i innym 492
Zakończenie - List do mojego wnuka 495
Podziękowania 499
Aneks 1 - Badanie Breakthrough Years 505
Aneks 2 - naukowcy, z którymi przeprowadzono wywiady 507
Przypisy 511
Indeks 563
O Autorce 569
ELLEN GALINSKY jest autorką bestsellerowej książki „Mind in the Making", prezesem Families and Work Institute oraz byłą kuratorką Fundacji Rodziny Bezosów. Jest laureatką nagrody za całokształt osiągnięć przyznawanej przez Sieć Badaczy Pracy i Rodziny, której jest wybranym prezesem.
Polub nas na Facebooku