• Zarządzanie twórczością w organizacji - koncepcja, metody i narzędzia (wyd. II)

„Tematyka odnosząca się do roli twórczości jest coraz częściej podejmowana w polskiej i zagranicznej literaturze ekonomicznej. Problematykę publikacji należy uznać za bardzo istotną, aktualną i praktyczną. (...) Autorka książki stworzyła własny, oryginalny sposób prezentowania tej interesującej tematyki. (...) Książka znacząco wzbogaca stan dotychczasowej wiedzy naukowej z zakresu funkcjonowania i zarządzania twórczością w organizacji. Okazuje się, że wiedzę o twórczości można z różnych stron prezentować oraz ciągle ją wzbogacać o nowe doświadczenia i płynące z nich wnioski. Książka poświęcona jest ważnemu problemowi, który posiada szczególne znaczenie w warunkach nowego paradygmatu gospodarczego, jakim jest gospodarka kreatywna. Sukces organizacji w warunkach współczesnej gospodarki uzależniony jest od sprawnego zarządzania zasobami niematerialnymi." Z recenzji prof. UG dr hab. Sylwi Pangsy-Kani „Celem naukowym Autorki było wyjaśnienie i rozszerzenie konceptualizacji twórczości organizacyjnej oraz zależności występujących w organizacji twórczej, które uruchamiają procesy twórcze i wpływają na ich rozwój. Ten cel znalazł swoje uzasadnienie w prezentowanej autorskiej, oryginalnej koncepcji zarządzania twórczością w organizacji. Koncepcja ta jest bardzo udana i z pewnością poszerza granice konwencjonalnej wiedzy i mądrości w dziedzinie kreatywności. (...) Ponadto książka zawiera wiele wyzwań badawczych, które mogą być uznane, jako konkretne pomysły naukowe i przekonujące motywy dla kolejnych i długoterminowych działań badawczych nie tylko realizowanych na polskich uczelniach, ale w międzynarodowej społeczności naukowej. Już w tym momencie pragnę wyrazić przekonanie, że pomysły Autorki zainspirują połączone wysiłki badawcze nauczycieli akademickich na Słowacji, w Czechach, na Litwie, na Węgrzech itp." Z recenzji prof. dr hab. Martiny Blaškovej

Podtytuł Zarządzanie twórczością w organizacji - koncepcja, metody i narzędzia (wyd. II)
Autor Aneta Sokół
Rok wydania 2025
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 388
110,00 zł 77,00 zł
Do końca promocji pozostało:
1
dni
08 godz.
33 min.
00 sek.
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
74,80 zł
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-959-9
„Tematyka odnosząca się do roli twórczości jest coraz częściej podejmowana w polskiej i zagranicznej literaturze ekonomicznej. Problematykę publikacji należy uznać za bardzo istotną, aktualną i praktyczną. (...) Autorka książki stworzyła własny, oryginalny sposób prezentowania tej interesującej tematyki. (...) Książka znacząco wzbogaca stan dotychczasowej wiedzy naukowej z zakresu funkcjonowania i zarządzania twórczością w organizacji. Okazuje się, że wiedzę o twórczości można z różnych stron prezentować oraz ciągle ją wzbogacać o nowe doświadczenia i płynące z nich wnioski. Książka poświęcona jest ważnemu problemowi, który posiada szczególne znaczenie w warunkach nowego paradygmatu gospodarczego, jakim jest gospodarka kreatywna. Sukces organizacji w warunkach współczesnej gospodarki uzależniony jest od sprawnego zarządzania zasobami niematerialnymi."
Z recenzji prof. UG dr hab. Sylwi Pangsy-Kani

„Celem naukowym Autorki było wyjaśnienie i rozszerzenie konceptualizacji twórczości organizacyjnej oraz zależności występujących w organizacji twórczej, które uruchamiają procesy twórcze i wpływają na ich rozwój. Ten cel znalazł swoje uzasadnienie w prezentowanej autorskiej, oryginalnej koncepcji zarządzania twórczością w organizacji. Koncepcja ta jest bardzo udana i z pewnością poszerza granice konwencjonalnej wiedzy i mądrości w dziedzinie kreatywności. (...) Ponadto książka zawiera wiele wyzwań badawczych, które mogą być uznane, jako konkretne pomysły naukowe i przekonujące motywy dla kolejnych i długoterminowych działań badawczych nie tylko realizowanych na polskich uczelniach, ale w międzynarodowej społeczności naukowej. Już w tym momencie pragnę wyrazić przekonanie, że pomysły Autorki zainspirują połączone wysiłki badawcze nauczycieli akademickich na Słowacji, w Czechach, na Litwie, na Węgrzech itp."
Z recenzji prof. dr hab. Martiny Blaškovej

Wstęp 11

Rozdział 1
Era kreatywności 17
1.1. Niematerialne źródła tworzenia wartości 17
1.2. Ekonomia kreatywności 19
1.3. Desygnaty kreatywnej gospodarki 24
1.3.1. Klasa kreatywna 24
1.3.2. Przedsiębiorstwo kreatywne 26
1.3.3. Sektory kreatywne 26

Rozdział 2
Kreatywność, twórczość, innowacyjność jako przedmiot badań naukowych 33
2.1. Kreatologia 33
2.2. Kreatywność, twórczość, innowacyjność - istota, definicje, współzależności 36
2.2.1. Twórczość a kreatywność 38
2.2.2. Twórczość a innowacyjność 43
2.3. Wielowymiarowość twórczości - przedmiot badań 46
2.4. Mity na temat twórczości 49
2.5. Rodzaje twórczości 54

Rozdział 3
Struktura twórczości 63
3.1. Twórczość z punktu widzenia jej rozpoznania - dzieło 64
3.1.1. Oryginalne/nowe 66
3.1.2. Wartościowe/użyteczne - adaptacyjne 67
3.1.3. Narzędzia służące do pomiaru poziomu twórczości dzieła 69
3.2. Twórczość z punktu widzenia jej rozpoznania - osobowość twórcza 72
3.2.1. Cechy osobowości twórcy 73
3.2.2. Inteligencja twórcza 77
3.2.3. Postawa twórcza 79
3.2.4. Narzędzia służące do pomiaru twórczych osobowości 81
3.3. Twórczość z punktu widzenia jej rozpoznania - proces 83
3.3.1. Proces twórczy a cechy twórczego i nietwórczego działania 84
3.3.2. Etapy procesu twórczego 87
3.3.3. Wybrane modele procesu twórczego 89
3.4. Twórczość z punktu widzenia jej rozpoznania - miejsce 92
3.4.1. Miejsce jako źródło kreatywności 92
3.4.2. Narzędzia służące do pomiaru twórczości miejsca 93

Rozdział 4
Istota, znacznie i uwarunkowania rozwoju organizacji twórczych ...............................105
4.1. Twórczość, przedsiębiorczość, innowacyjność ......................................................107
4.2. Twórczość jako zasób organizacji ..........................................................................110
4.3. Twórcza organizacja - charakterystyka pojęcia .....................................................113
4.4. Właściwości twórczej organizacji ..........................................................................120
4.5. Wpływ otoczenia na rozwój twórczej organizacji .................................................125
4.5.1. Egzogeniczne uwarunkowania rozwoju organizacji twórczych .................127
4.5.2. Endogeniczne uwarunkowania rozwoju organizacji twórczych .................131

Rozdział 5
Model organizacji twórczej 135
5.1. Zdolności organizacji twórczej 138
5.2. Rola zespołu twórczego w procesie rozwoju twórczości w organizacji 140
5.3. Strukturalne i organizacyjne uwarunkowania organizacji twórczej 143
5.3.1. Kapitał intelektualny 145
5.3.2. Struktury i systemy organizacyjne 153
5.3.3. Klimat i kultura organizacyjna 156
5.3.4. Styl przywództwa 172

Rozdział 6
Potencjał osobowości twórczej pracowników fundamentem organizacji twórczej.......181
6.1. Twórczy przedsiębiorca 181
6.2. Rola i kompetencje twórczego menedżera 184
6.3. Twórczość jako unikatowa kompetencja pracownika 190
6.4. Model kompetencji pracownika twórczego 194
6.5. Stymulatory i inhibitory rozwoju twórczości pracowników 198
6.6. Identyfikacja i optymalizacja rozwoju potencjału twórczego pracownika 201
6.7. Korzyści dla organizacji wynikające z twórczości menedżerów i pracowników 205

Rozdział 7
Twórczość zespołu i optymalizacja jego funkcjonowania w organizacji 207
7.1. Zespół - charakterystyka podstawowych zagadnień 207
7.2. Zespół twórczy - definicja, formy 209
7.3. Zespołowe uwarunkowania wspierające twórczość 213
7.3.1. Zadanie 215
7.3.2. Skład zespołu 216
7.3.3. Klimat dla twórczości 226
7.3.4. Miejsce 227
7.4.5. Proces 228
7.4. Efektywność zespołów twórczych - synteza 233
7.5. Diagnostyka problemów pojawiających się w pracy zespołu 237
7.6. Korzyści i wady zespołów twórczych w organizacji 238

Rozdział 8
Istota zarządzania twórczością w organizacjach 241
8.1. Twórczość i implikacje do jej zarządzania 242
8.2. Pojęcie zarządzanie twórczością - przegląd literatury 243

Rozdział 9
Proces zarządzania twórczością - koncepcja i narzędzia 249
9.1. Projekt struktur koncepcji zarządzania twórczością 250
9.2. Poziom integracyjny i strukturalno-organizacyjny zarządzania twórczością 257
9.2.1. Rola kierownictwa w zarządzaniu twórczością 258
9.2.2. Technologie informatyczne stosowane w zarządzaniu twórczością 263
9.2.3. Narzędzia zarządzania wiedzą wykorzystywane w zarządzaniu twórczością 267
9.3. Poziom eksploracji, implementacji i komercjalizacji zarządzania twórczością 269
9.4. Ryzyko i niepewność w twórczej działalności 275
9.4.1. Twórcze myślenie i działanie w procesach zarządzania a ryzyko 277
9.4.2. Ryzyko związane z wdrożeniem innowacji w organizacji 278

Rozdział 10
Poziom eksploracji zarządzania twórczością - koncepcja i metody 281
10.1. Dostrzeżenie, zrozumienie, sformułowanie i analiza problemu 285
10.2. Techniki wykorzystywane w formułowaniu i analizie problemu 287
10.2.1. Metoda 5W i 2H 288
10.2.2. Analiza pola siły 289
10.2.3. Metoda GAP 291
10.2.4. Metoda CATWOE 291
10.2.5. Analiza SWOT 292
10.2.6. Metoda Kepnera i Tregoe'a 293
10.2.7. Metoda AIDA 293
10.2.8. Diagram Ishikawy 294
10.3. Zbieranie informacji 295
10.4. Techniki wykorzystywane w procesie zbierania informacji 295
10.4.1. Ogólne metody zbierania informacji 296
10.4.2. Metoda delficka 297
10.5. Poszukiwanie pomysłów - wybór najlepszego rozwiązania 299
10.6. Techniki wykorzystywane w procesie generowania pomysłów 301
10.6.1. Burza mózgów i jej odmiany 302
10.6.2. Metoda SCAMPER 305
10.6.3. Mapy umysłowe 306
10.6.4. Kwiat lotosu 308
10.6.5. Analiza morfologiczna 308
10.6.6. Synektyka 311

Rozdział 11
Poziom implementacji i komercjalizacji zarządzania twórczością - koncepcja i metody 315
11.1. Planowanie i realizacja 319
11.2. Techniki wspomagające realizację projektu 323
11.2.1. Metoda PERT 323
11.2.2. Metoda CMP 324
11.2.3. Graf Gantta 326

Rozdział 12
Raportowanie i audyt 329
12.1. Raportowanie przebiegu procesów twórczych i wdrożeniowych w organizacji 329
12.2. Audyt zarządzania twórczością w organizacji - charakterystyka pojęcia 330
12.3. Audyt zarządzania twórczością w organizacji - zastosowanie praktyczne 332

Zakończenie 337
Aneks 339
Spis rysunków 353
Spis tabel 355
Spis wykresów 358
Spis ramek 359
Bibliografia 361
Netografia 385

Recenzenci:
Prof. dr hab. Martina Blašková, Uniwersytet w Žilinie
Prof. UG dr hab. Sylwia Pangsy-Kania, Uniwersytet Gdański

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku