• Uwarunkowania adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich niedostosowanych społecznie w Republice Federalnej Niemiec

Uwarunkowania adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich niedostosowanych społecznie to jeden z priorytetów współczesnej resocjalizacji. W publikacji przedstawiono jak przebiega ona w Republice Federalnej Niemiec. Książka zawiera cenne informacje o cechach przygotowania zawodowego, usamodzielnienia i uwarunkowań procesów adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich - niedostosowanych w kontekście specyfiki kulturowej tego państwa. Zgromadzony materiał pozwolił na dokonanie analizy i oceny specyfiki rozwiązań stosowanych w tym państwie, w odniesieniu do badanych nieletnich, jako kategorii społecznej. Dokonano jej w perspektywie porównawczej, opierając podjęte rozważania na rozwiązaniach prawnoformalnych i organizacyjnych różnych rodzajów pracy z nieletnimi, prowadzących do ich uzawodowienia i adaptacji zawodowej. Publikacja może zostać wykorzystana zarówno przez studentów pedagogiki, w szczególności pedagogiki resocjalizacyjnej, socjoterapii, pracowników instytucji czy podmiotów zaangażowany

Podtytuł Uwarunkowania adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich niedostosowanych społecznie w Republice Federalnej Niemiec
Autor Ewa Sokołowska-Syguła
Rok wydania 2018
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 252
60,00 zł
opak Add to wishlist
Shipping within 24 hours
ISBN 978-83-8102-009-1

PRZEDSPRZEDAŻ

Uwarunkowania adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich niedostosowanych społecznie to jeden z priorytetów współczesnej resocjalizacji. W publikacji przedstawiono jak przebiega ona w Republice Federalnej Niemiec. Książka zawiera cenne informacje o cechach przygotowania zawodowego, usamodzielnienia i uwarunkowań procesów adaptacji społeczno-zawodowej nieletnich - niedostosowanych w kontekście specyfiki kulturowej tego państwa. Zgromadzony materiał pozwolił na dokonanie analizy i oceny specyfiki rozwiązań stosowanych w tym państwie, w odniesieniu do badanych nieletnich, jako kategorii społecznej. Dokonano jej w perspektywie porównawczej, opierając podjęte rozważania na rozwiązaniach prawnoformalnych i organizacyjnych różnych rodzajów pracy z nieletnimi, prowadzących do ich uzawodowienia i adaptacji zawodowej.

Publikacja może zostać wykorzystana zarówno przez studentów pedagogiki, w szczególności pedagogiki resocjalizacyjnej, socjoterapii, pracowników instytucji czy podmiotów zaangażowanych w pracę z nieletnimi niedostosowanymi społecznie, jak też przez osoby niezwiązane z pracą pedagogiczną. Umożliwia ona poszerzenie wiedzy na temat zjawiska patologii społecznych i innych im towarzyszących. Obszerna literatura obcojęzyczna stanowi znaczący walor książki.

Wstęp 7

Rozdział 1
Współczesne problemy adaptacyjne nieletnich niedostosowanych społecznie w rozwiniętych państwach Europy 11

Rozdział 2
Założenia badawcze 25
2.1. Teoretyczne podstawy badań 25
2.2. Przedmiot i cel badań 44
2.3. Główny problem badawczy i problemy szczegółowe 47
2.4. Strategie, metody i organizacja badań 47
2.6. Podstawowe pojęcia 63

Rozdział 3
Specyficzne cechy kulturowe i edukacyjne Republiki Federalnej Niemiec 85

Rozdział 4
Niemiecki system resocjalizacji nieletnich 113
4.1. Uregulowania prawne 118
4.2. Instytucje i organizacje społeczne działające na rzecz nieletnich niedostosowanych społecznie 128
4.3. Placówki i służby resocjalizacyjne 131

Rozdział 5
Młodzież niedostosowana społecznie w Niemczech i jej zróżnicowanie 137

Rozdział 6
Kształcenie obligatoryjne i nieobowiązkowe 153

Rozdział 7
Przygotowanie zawodowe i jego warianty 163
7.1. Oferta kształcenia zawodowego 164
7.2. Profile kształcenia preferowane przez badanych nieletnich 168
7.3. Dualne kształcenie zawodowe a specyfika przygotowania zawodowego nieletnich niedostosowanych społecznie 174
7.4. Problemy efektywności kształcenia 182
7.5. Rola kształcenia zawodowego w readaptacji społecznej nieletnich niedostosowanych społecznie 184

Rozdział 8
Adaptacja społeczno-zawodowa nieletnich niedostosowanych społecznie 189
8.1. Programy aktywizacji zawodowej 191
8.2. Rola pomocy instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej w procesie usamodzielnienia 194
8.3. Poradnictwo i pomoc w aktywizacji zawodowej 201
8.4. Problemy adaptacji zawodowej badanych 206
8.5. Adaptacja społeczna i jej determinanty 209

Podsumowanie i wnioski 213
Summary 225
Bibliografia 227
Słownik terminów 245
Spis tabel 251
Spis rysunków 252

Dr Ewa Sokołowska-Syguła ukończyła Wydział Matematyczno-Przyrodniczy Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach. Studiowała także we Wrocławiu w Uniwersytecie Wrocławskim i w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Specjalizuje się w problematyce resocjalizacji nieletnich, a zwłaszcza w procesach ich adaptacji w ujęciu komparatystycznym. Jest autorką wystąpień konferencyjnych i prac naukowych. Aktualnie pracuje z młodzieżą niedostosowaną społecznie w placówce socjoterapeutyczno-resocjalizacyjnej.

There is currently no comments or ratings for this product.

Polub nas na Facebooku  

i

Information

We kindly inform you that on May 2nd the Bookstore and the Publishing House will be closed. 


Orders placed between May 1st and 4th will be completed after May 5th.