- Kategorie
-
Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w polskiej szkole. Perspektywa praktyków

Publikacja stanowi próbę przedstawienia poważnego problemu, jakim jest narastająca fala agresji rówieśniczej w polskich szkołach. Zaburza ona proces edukacji i wychowania, wpływając destrukcyjnie na wszystkie strony takich działań ― na agresorów, na ofiary przemocy, ale także na jej świadków: uczniów, nauczycieli i innych pracowników placówki oświatowej. Ofiary czują się zazwyczaj zranione, upokorzone, zalęknione, przez co wycofują się z życia klasy i szkoły, a sprawcy budują swoje poczucie tożsamości na przekonaniu o własnej dominacji nad innymi lub ― czują się winni i nieakceptowani przez zespół klasowy, co w efekcie również zaburza ich prawidłowe funkcjonowanie w środowisku. Oznacza to, że problem agresji rówieśniczej nie jest jedynie problemem ofiary i sprawcy, ale też klasy, szkoły, a nawet społeczności.
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-2892-028-6 |
EAN | 9788328920286 |
Publikacja stanowi próbę przedstawienia poważnego problemu, jakim jest narastająca fala agresji rówieśniczej w polskich szkołach. Zaburza ona proces edukacji i wychowania, wpływając destrukcyjnie na wszystkie strony takich działań ― na agresorów, na ofiary przemocy, ale także na jej świadków: uczniów, nauczycieli i innych pracowników placówki oświatowej. Ofiary czują się zazwyczaj zranione, upokorzone, zalęknione, przez co wycofują się z życia klasy i szkoły, a sprawcy budują swoje poczucie tożsamości na przekonaniu o własnej dominacji nad innymi lub ― czują się winni i nieakceptowani przez zespół klasowy, co w efekcie również zaburza ich prawidłowe funkcjonowanie w środowisku. Oznacza to, że problem agresji rówieśniczej nie jest jedynie problemem ofiary i sprawcy, ale też klasy, szkoły, a nawet społeczności.
Za pośrednictwem tej książki jej autor nie tylko definiuje i analizuje problem, ale także proponuje skuteczne metody pracy z tym negatywnym zjawiskiem, bazując nie tylko na dostępnej literaturze ale głównie na doświadczeniach socjoterapeutów ― praktyków aktywnych w tym obszarze. Publikację podzielono na cztery rozdziały. Dwa pierwsze są poświęcone analizom o charakterze teoretycznym i diagnostycznym. Rozdziały trzeci i czwarty skupiają się na założeniach metodologicznych, jak również na analizie i interpretacji wyników badań własnych autora.
Rozdział 1. Agresja rówieśnicza - definicje i analizy zjawiska
1.1. PRZEGLĄD DEFINICJI I PODEJŚĆ
1.1.1. Agresja jako zachowanie i cecha
1.1.2. Rodzaje agresji
1.1.3. Źródła agresji
1.2. AGRESJA RÓWIEŚNICZA JAKO PRZYKŁAD SPECYFICZNYCH ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
1.2.1. Przyczyny zachowań agresywnych dzieci i młodzieży
1.2.2. Funkcje i cele agresji rówieśniczej (aspekt rozwojowy)
1.2.3. Szkoła jako przestrzeń realizowania agresji rówieśniczej
1.2.4. Skala zjawiska agresji szkolnej i jej form w polskich szkołach
Rozdział 2. Socjoterapia - konteksty praktyczne i teoretyczne
2.1. ROZUMIENIE SOCJOTERAPII W RÓŻNYCH OBSZARACH JEJ PRAKTYKOWANIA
2.1.1. Rozwój socjoterapii w Polsce i kontrowersje wokół jej definiowania
2.1.2. Socjoterapia jako wsparcie leczenia psychiatrycznego
2.1.3. Socjoterapia w resocjalizacji
2.1.4. Socjoterapia w ujęciu społeczno-kulturowym
2.2. SOCJOTERAPIA JAKO FORMA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
2.2.1. Cele socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.2.2. Socjoterapia wobec zjawiska agresji rówieśniczej w szkole
2.2.3. Diagnozowanie agresji rówieśniczej w pracy socjoterapeutycznej
2.2.4. Organizowanie pracy socjoterapeutycznej i proces grupowy w socjoterapii a zjawisko przemocy rówieśniczej
2.2.5. Metody i techniki pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą doświadczającymi agresji rówieśniczej w szkole
2.2.6. Ocena skuteczności działań socjoterapeutycznych
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań własnych
3.1. ZBIOROWE STUDIUM PRZYPADKU W BADANIACH JAKOŚCIOWYCH
3.2. CEL BADANIA I PROBLEMY BADAWCZE
3.3. DOBÓR GRUPY BADANEJ
3.4. PLAN BADAŃ, ETYKA, METODY BADAWCZE
Rozdział 4. Socjoterapia wobec agresji rówieśniczej w szkole w perspektywie socjoterapeutów i socjoterapeutek - analiza badań własnych
4.1. ROZUMIENIE SOCJOTERAPII, JEJ ZADAŃ I FUNKCJI PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
4.2. POSTRZEGANIE ZJAWISKA AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ W SZKOLE PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI
4.3. SOCJOTERAPEUCI I SOCJOTERAPEUTKI WOBEC MOŻLIWOŚCI ZASTOSOWANIA SOCJOTERAPII W PRACY Z AGRESJĄ RÓWIEŚNICZĄ W SZKOLE
4.4. POSTRZEGANIE EFEKTYWNOŚCI PRACY SOCJOTERAPEUTYCZNEJ Z AGRESJĄ RÓWIEŚNICZĄ W SZKOLE
4.5. POSTRZEGANIE PRZEZ SOCJOTERAPEUTÓW I SOCJOTERAPEUTKI MOŻLIWOŚCI SZKOŁY W PROFILAKTYCE AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ ORAZ W ZAKRESIE POMOCY DLA OFIAR I SPRAWCÓW
4.6. PODSUMOWANIE: SOCJOTERAPIA WOBEC ZJAWISKA AGRESJI RÓWIEŚNICZEJ W SZKOLE
Zakończenie
Bibliografia
Nota o autorze
Niniejsza praca jest próbą połączenia wieloletnich doświadczeń zawodowych z perspektywą teoretyczną, opisującą zarówno socjoterapię, jak i problem agresji rówieśniczej w szkole. Doświadczenia w pracy socjoterapeutycznej z dziećmi i młodzieżą w ramach Polskiego Stowarzyszenia Psychologów Praktyków, Krakowskiego Ośrodka Terapii dla Dzieci, Młodzieży i Rodzin, Centrum Psychoedukacji i Promocji Zdrowia oraz doświadczenia w realizacji szkoleń dla socjoterapeutów oraz psychoterapeutów pozwoliły opisać socjoterapię w sposób najbardziej użyteczny w przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej w szkołach.
Jako socjoterapeuta o wieloletnim stażu, prowadzący zajęcia socjoterapeutyczne z dziećmi i młodzieżą zarówno w szkołach, jak i podczas socjoterapeutycznych wyjazdów klasowych, a także w ośrodkach i świetlicach socjoterapeutycznych autor jest głęboko przekonany, że socjoterapia może mieć olbrzymie znaczenie we wzmacnianiu mechanizmów zdrowia, w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, rozwojowi patologicznych wzorców funkcjonowania wśród dzieci i młodzieży.
Polub nas na Facebooku