• Resocjalizacyjne oddziaływania penitencjarne. Konteksty teoretyczne i empiryczne

Opracowanie ma charakter teoretyczny. Jego problematyka koncentruje się na obszarze resocjalizacji penitencjarnej. W publikacji wyodrębnione zostały dwa aspekty poruszanych zagadnień. Publikacja skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką resocjalizacji penitencjarnej, które chcą zdobyć wiedzę z tego obszaru, a także do osób kształcących się w tym kierunku i podmiotów organizujących proces przygotowania przyszłych pedagogów resocjalizacji.

Podtytuł Resocjalizacyjne oddziaływania penitencjarne. Konteksty teoretyczne i empiryczne
Autor Daria Becker-Pestka
Rok wydania 2024
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 288
120.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-885-1
Opracowanie ma charakter teoretyczny. Jego problematyka koncentruje się na obszarze resocjalizacji penitencjarnej. W publikacji wyodrębnione zostały dwa aspekty poruszanych zagadnień.

W pierwszym prezentowane są podstawy teoretyczne resocjalizacji oraz kary pozbawienia wolności. Poruszone zostały m.in. następujące kwestie:
• pojęcie resocjalizacji i pedagogiki resocjalizacyjnej,
• pojęcie diagnozy i niedostosowania społecznego,
• zadania realizatorów oddziaływań resocjalizacyjnych,
• funkcjonowanie systemu odbywania kary pozbawienia wolności.

Drugi obszar zagadnień związany jest z metodyką pracy w warunkach izolacji penitencjarnej. Poruszone w tej części tekstu zagadnienia koncentrują się wokół takich aspektów jak:
• wybrane oddziaływania penitencjarne,
• przykłady programów wykorzystywanych w pracy resocjalizacyjnej.

Publikacja skierowana jest do osób zainteresowanych problematyką resocjalizacji penitencjarnej, które chcą zdobyć wiedzę z tego obszaru, a także do osób kształcących się w tym kierunku i podmiotów organizujących proces przygotowania przyszłych pedagogów resocjalizacji.

Wstęp 7


Część I
Podstawowe pojęci a teorii i praktyki resocjalizacyjnej

Rozdział 1. Pojęcia i obszary zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej 13
1.1. Pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej 13
1.2. Pojęcie resocjalizacji 17
1.3. Diagnoza w resocjalizacji 30
1.4. Pojęcie niedostosowania społecznego 37
1.5. Elementy metodyki resocjalizacyjnej 43
1.6. Realizatorzy oddziaływań resocjalizacyjnych 60

Rozdział 2. Skazani jako osoby wykluczone społecznie 69
2.1. Wybrane szczególne kategorie osadzonych 72
2.2. Pomoc postpenitencjarna 102

Rozdział 3. Pojęcie, cele i zasady funkcjonowania systemu odbywania kary pozbawienia wolności 125
3.1. Cele i struktura odbywania kary pozbawienia wolności w polskim systemie penitencjarnym 125
3.2. Zasady odbywania kary w wybranych europejskich systemach penitencjarnych 145
3.3. Wpływ pandemii COVID-19 na oddziaływania penitencjarne i osadzonych 151

Rozdział 4. Współpraca Służby Więziennej z podmiotami pozawięziennymi 159


Część II
Praktyczne aspekty działań resocjalizacyjnych

Rozdział 5. Wybrane oddziaływania penitencjarne 167
5.1. Praca jako metoda oddziaływań resocjalizacyjnych 169
5.2. Nauka w resocjalizacji osadzonych 196
5.3. E-learning w kształceniu skazanych 206
5.4. Wybrane aktualne innowacyjne programy i projekty wykorzystywane w pracy z osadzonymi 211
5.5. Poradnictwo zawodowe w aktywizacji osadzonych 220
5.6. Animaloterapia w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie 237
5.7. Aktywność kulturalna wśród osadzonych 248

Rozdział 6. Realny i medialny obraz przestępstwa i przestępcy 261

Refleksje na temat realizacji wybranych form oddziaływań penitencjarnych oraz rekomendacje dla nauki i praktyki 265

Bibliografia 271
Spis diagramów i tabel 291

Recenzja: dr hab. prof. UMCS Agnieszka Lewicka-Zelent

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku